🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

PPP projekty v České republice

21. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Dálniční poplatky Dálniční poplatky Česko Dálnice v Česku

PPP projekty jsou v České republice stále oblíbenější a zkušenosti z posledních měsíců ukazují, že tento záměr se v případě tuzemských dálnic i železnic opravdu může vyplatit. Výstavba je oproti státním projektům znatelně rychlejší.

Česká republika a PPP projekty

Veřejný sektor České republiky plánuje do dalších let citelně vsadit na takzvané PPP projekty (Public Private Partnership), a to zejména v oblasti silniční a vlakové infrastruktury. Zjednodušeně je možné takovou iniciativu vnímat jako kombinaci soukromých a státních peněžních prostředků, za které se následné projekty staví a uvádí do provozu. Česká republika jde tomuto trendu nyní naproti.

V České republice se v současné době počítá hned s několika PPP projekty. Tím nejznámějším je dálnice D4, která v roce 2024 vstoupila do závěrečné fáze. Koncem loňského roku se podařilo zhotovit již 80 procent stavebních prací, ty poslední se mají stihnout do letošního prosince. Po 43 měsících by se tak mělo podařit zprovoznit nový dálniční úsek mezi Příbramí a Pískem, na který řada místních obyvatel s napětím čeká.

Dálnice D4 přináší všem radost

Dálnice D4 je v tuzemském prostředí opravdu prvním velkým PPP projektem. I Ministerstvo dopravy s ním v posledních měsících vykazovalo značné známky spokojenosti a opakovaně tvrdí, že tento záměr dobře funguje. Náklady na celkovou výstavu D4 se mají po úplném dokončení pohybovat okolo 10 miliard korun a součástí zakázky je také modernizace a údržba dalších 16 kilometrů už zprovozněných navazujících úseků. Konsorcium by mělo dálnici následně provozovat celkem 25 let a stát za to celkem zaplatí 17,8 miliardy korun.

Obrovskou a často opomíjenou výhodou PPP projektů je rychlost výstavby. Data z posledních let ukazují, že dálnice za státní peníze se v průměru oproti PPP projektům staví mnohem pomaleji. Už to je klíčová výhoda tohoto záměru a velkého trendu, který je typický i pro další země Evropské unie. I v zájmu soukromých firem totiž je, aby se PPP projekty zvládlo postavit co možná nejrychleji, což je oproti typickým státním projektům velká odlišnost, na kterou se však v mnohých debatách zapomíná.

Připravují se i další

Dálnice D4 měla ukázat, jestli PPP projekty v případě tuzemské infrastruktury mohou dávat smysl a výsledky zatím ukazují, že tomu tak rozhodně být může. I proto Ministerstvo dopravy momentálně začíná pracovat i na dalších podobných záměrech po celé České republice. Už v květnu loňského roku se podařilo ve formě PPP projektu schválit výstavbu nejvýchodnějších úseků D35.

Zároveň platí, že už brzy by se mohly PPP projekty týkat také železniční trasy mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla. Podobně je to i v případě dalšího vlakového projektu, kterým může být trasa mezi Nemanicemi a Ševětínem.

Studie proveditelnosti s ohledem na PPP projekty se však momentálně připravuje také v případě severní části Pražského okruhu, dostavby dálnice D3, jižní části D55 nebo třeba železniční trati mezi Brnem a Rakvicemi či Přerovem a Ostravou. Už příští měsíce ukáží, jestli se obyvatelé České republiky mohou na tyto PPP taktéž těšit.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michal Ficus, 21. 5. 2024 8:17
Včera jsem to projížděl. Je vidět, že tudy by měla vést cesta ze silničního středověku. Zřejmě tam bude i méně křivostí, a kvalitu si tam pohlídají. Ale to, jestli někdo dokončí D3, to je ve hvězdách, a možná se toho ani nedožiju. Po asi dvaceti letech se snad letos dodělá pomník u Tábora. I když trestu viníci utekli, aspoň zmizí z cesty ten klikyhák...

Podobné články