Hyundai úspěšně vyzkoušel autonomní jízdu návěsových souprav v konvoji

18. 11. 2019 3 min. čtení Aktuality

Společnost Hyundai úspěšně realizovala svou první autonomní jízdu návěsových souprav v propojeném konvoji na dálnici Yeoju Smart Highway za podmínek, které napodobovaly reálný silniční provoz. Ke zkušební jízdě použila dvě nákladní vozidla Xcient s návěsy. 
 

Chytrá dálnice Yeoju Smart Highway je zkušebním úsekem o délce 7,7 km v rámci vnitrozemské dálniční sítě, který korejská vláda vybudovala pro vývoj techniky autonomní jízdy. Na této dálnici jsou nepřetržitě provozována vozidla za účelem výzkumu autonomní jízdy. Tím jsou vytvářeny podobné provozní podmínky jako na opravdové dálnici.

Při zkušební jízdě byly úspěšně vyzkoušeny následující technologie: jízda vozidel v propojeném konvoji, zařazení jiných vozidel do jízdního pruhu a také jejich vyjetí z jízdního pruhu, synchronizované nouzové brzdění a komunikace V2V (Vehicle-to-Vehicle; vzájemná komunikace mezi jednotlivými vozidly). Rychlost jízdy byla z bezpečnostních důvodů omezena na 60 km/h.

Hyundai

Předváděcí zkušební jízda byla součástí projektu, iniciovaného korejským ministerstvem pro venkov, infrastrukturu a dopravu (MOLIT). MOLIT podporuje od roku 2018 průkopnický vývoj autonomní techniky. Kromě společnosti Hyundai Motor Company se tohoto korejského projektu účastní také vládní organizace, soukromé podniky a akademická pracoviště.

Výhodou jízdy propojených vozidel v konvoji je nižší aerodynamický odpor vzduchu, který zvyšuje hospodárnost a snižuje emise. Jedná se tedy o technologii, která přispívá k ochraně životního prostředí.

Jízda komunikačně vzájemně propojených vozidel v konvoji je zahájena v okamžiku, kdy se řidič následujícího nákladního vozidla dostatečně přiblíží k vedoucímu vozidlu a aktivuje režim jízdy v konvoji. Po aktivaci režimu jízdy v konvoji udržuje následující nákladní vozidlo od vpředu jedoucího vozidla vzdálenost 16,7 m a v reálném čase reaguje na zrychlování a zpomalování vedoucího vozidla. Řidič nemusí ovládat pedály plynu, ani brzdy, čímž se snižuje jeho únava při řízení. Výsledkem je vyšší úroveň bezpečnosti silničního provozu. Uvedený režim také aktivuje asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Řidič následujícího nákladního vozidla díky němu nemusí ovládat volant.

Hyundai

Při jízdě v konvoji se počítá i s ostatními vozidly, která se mohou během jízdy zařazovat mezi nákladní vozidla a znovu přejíždět do sousedních jízdních pruhů. Pokud se nějaké vozidlo zařadí mezi nákladní vozidla v konvoji, následující nákladní vozidlo automaticky zvětší odstup minimálně na 25 m.

Jakmile začne vedoucí nákladní vozidlo náhle brzdit v nouzové či nečekané situaci, nově předváděná technologie reaguje zpomalením následujícího nákladního vozidla, případně až do úplného zastavení.

Systém komunikace V2V, jímž byla vybavena obě nákladní vozidla při předváděcí jízdě, zajišťuje v reálném čase sdílení informací mezi vozidly v konvoji, aby bylo možné ještě lépe ovládat zrychlování a zpomalování. Součástí komunikace V2V jsou rovněž informace vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver Assistance System) z různých senzorů, například kamerových nebo radarových.

Technologie V2V navíc umožnila realizovat funkci sdílení záběrů z přední kamery v reálném čase. Díky zobrazování videa z vedoucího vozidla mohou následující řidiči sledovat dopravní situaci vpředu. Tím je vyřešen problém omezeného výhledu dopředu pro řidiče následujících vozidel.

Podobné články