Funkce a nastavení momentového klíče, jaký vybrat?

9. 11. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

V dílně se krom jiného nářadí hodí při péči o automobil i momentový klíč. K čemu slouží, jaký vybrat a jak o něj pečovat?

Momentový klíč - jak funguje

U složitějších strojů, jakými automobily bez pochyby jsou, je u většiny šroubů (a nejen šroubů) předepsán výrobcem určitý krouticí moment, kterým se má šroub dotáhnout. To znamená zjednodušeně, jak silně je potřeba klíčem zabrat - jakou sílu vyvinout, aby byl dotažen tak akorát. A v ruce to nikdy neodhadneme ani zdaleka tak přesně, jako pomocí k tomu určeného nástroje. Pokud se podíváme třeba na kola, tak i u jejich šroubů je dán nějaký dotahovací moment, který když překročíme, tak se až tolik nestane. U hlavy motoru už to je ale o něčem jiném, tam je nutné držet se přesně momentů daných výrobcem, aby si vše sedlo, jak má.

A k tomu právě slouží momentový klíč. Nastaví se na něm určitý moment a v závislosti na druhu klíče buď nedovolí dosáhnout při utahování vyšší než požadované síly nebo alespoň vizuálně či akusticky upozorní, že dál utahovat nemáte. Aby to nebylo jednoduché, tak známe hned několik různých druhů momentových klíčů.

Momentový klíč ráčnový

Nejčastěji se asi setkáte s ráčnovým momentovým klíčem, který má uvnitř pružinu, jež přitlačuje na rohatku kovovou kuličku. Sílu máme samozřejmě možnost ovlivnit pomocí přitahování/povolování pružiny, čímž se zároveň i nastavuje moment, při kterém kulička pružinu přetlačí a uhne rohatce, hlava s nástrojem se protočí a tím je znemožněno další dotahování.

Momentový klíč - princip fungování

Momentový klíč ohybový

Podobně funguje i "momenťák" ohybový, který se při dosažení požadovaného momentu jakoby zlomí (ohne). Tím dá jasně najevo, že už je daný šroub dostatečně dotažen. S klíčem teoreticky lze dále dotahovat i po zlomení, ale to už bychom překročili nastavený moment.

Pozor na rozsah

Každý momentový klíč má určitý rozsah nastavení. Typicky třeba 10-60 Nm, 100-500 Nm a podobně. Je tedy dobré zvážit, na jaké momenty budete nejčastěji dotahovat a podle toho vybírat. V profi servisech a dílnách je většinou momentových klíčů více, aby pokryly celý potřebný rozsah, od těch nejnižších momentů, až po nejvyšší.

Pečujte o něj

Pří výběru momenťáku se zaměřte na to, jestli je kalibrovaný dle normy ČSN EN ISO 6789 (Nářadí k montáži šroubů a matic - Ruční nářadí na vymezení velikosti kroutícího momentu - Požadavky a zkušební postupy pro typovou zkoušku, přejímací zkoušku a rekalibrační postupy). V balení by měl být certifikát a jednou za čas se hodí klíč nechat znovu zkalibrovat, a to ať už ho používáte denně nebo jen výjimečně.

Určitě ale po každém použití nastavte moment na ten nejnižší možný, aby se pružina zbytečně nenamáhala a neztrácela se přesnost. Stejně tak pozor na používání v extrémních teplotách, které mají vliv na přesnost. Minimálně klíč nenechávejte před použitím nahřát nebo promrznout. A samozřejmě se ke klíči chovejte trochu s úctou, není to kladivo a neměl by vám padat z ruky na zem.

Zdroj médií: Flickr

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?