Automobilky v Evropě a v USA bojují v posledních měsících se značnými ztrátami. Poptávka po nových vozech zaostává za původními odhady a do toho společnostem na Západě vzniká i nová konkurence v Číně. I proto automobilky začínají propouštět. Nedávno tento krok ohlásil i Ford.
Ford bude šetřit. O práci přijdou tisíce zaměstnanců
Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Marže automobilek se snižují
- Ford propustí tisíce pracovníků - právě čtete
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Slovensko jako druhý americký Detroit?
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát
- Šrotovné na příkladu Německa
- Blockchain a jeho využití v autoprůmyslu
- Nissan a Honda uvažují o fúzi - již brzy
Automobilový průmysl je pro výkonnost americké i unijní ekonomiky dlouhodobě velmi důležitý. Týká se to samozřejmě i České republiky. Výrobci automobilů se dlouhodobě řadí i k největším zaměstnavatelům, a to zvlášť, pokud se do tohoto segmentu zařadí i subdodavatelské společnosti.
I proto je momentální krize automobilového sektoru na Západě velmi bolestivou záležitostí. Firmy musí oproti situaci před vypuknutím koronavirové pandemie šetřit a řada automobilek se rozhodla jít mimo jiné i cestou redukce pracovních míst. Koncem letošního listopadu tento krok ohlásila i světově úspěšná automobilka Ford.
Ford následuje Nissan či Stellantis
Společnost Ford na území Evropy nyní zaměstnává asi 29 tisíc lidí. V celosvětovém pohledu je to dokonce téměř čtyřnásobek. Podobně jako třeba automobilky Stellantis, Nissan nebo General Motors ale ani Ford není v současné době z pohledu celkového prodejního odbytu úspěšný, a proto se redukce pracovních pozic jeví téměř jako nevyhnutelná.
Vedení automobilky Ford koncem letošního listopadu oznámilo, že asi 2 900 osob propustí na území Německa. Propouštění má být postupné a vyvrcholit by mělo koncem roku 2027. Dotkne se ale i dalších evropských států, ve kterých Ford produkuje nové automobily.
V Německu navíc nepůjde o první automobilku, která se k propouštění v dalších letech uchýlí. S podobným scénářem se počítá třeba i v případě koncernu Volkswagen, který rovněž bojuje s obrovskými náklady. Díky redukci pracovních míst by automobilky měly alespoň částečné získat zpět svou ztracenou konkurenceschopnost.
Prodeje Fordu zaostávají za ideálem
To, že se propouštění Fordu v Evropě nyní opravdu jeví jako nevyhnutelné, potvrzují i prodejní statistiky z posledních měsíců. Podle údajů z letošního září se totiž prodej nových osobních vozů v Evropě v případě společnosti Ford meziročně propadl o 17,9 procenta. To je o téměř 12 procentních bodů víc, než kolik v té době činil celkový propad automobilového segmentu v Evropě.
Vedení automobilky Ford navíc doufá, že celému odvětví v dalších měsících a letech výrazně pomohou jednotlivé členské státy Evropské unie. Bez dotačních podpor a subvencí totiž bude udržení konkurenceschopnosti zejména s asijskými značkami aut jen velmi obtížné. Je však otázkou, jestli k tomuto kroku budou finance a politická vůle. Řada zemí EU totiž bojuje s vysokým dluhovým zatížením.
Zdroj médií: Depositphotos.