Dětské autosedačky aneb jak maximalizovat ochranu těch nejmenších

21. 4. 2019 3 min. čtení Tipy a rady

Přepravovat dítě v autě bez autosedačky je až na výjimky zakázáno. Posadit si batole na klín nebo i vedle sebe je vyloženě riskantní a i slabší náraz může zanechat na zdraví takto nesprávně přepravovaného dítěte dalekosáhlé následky. Jak se občas pozastavujeme nad českou legislativou a pochybujeme o smyslu některých zákonů, tak zde jsme naopak rádi, že zákon je striktní a jasný.

Dětské autosedačky pro maximální ochranu těch nejmenších

§ 6 zákona 361/200 Sb. 

V tomto paragrafu je vše jasně dáno. Ve vozidlech kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které není vybaveno zádržným systémem (bezpečnostní pás), se nesmí přepravovat dítě mladší tří let nebo menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče. 

V odstavci “c” je dále definováno, že při přepravě dítěte, jehož tělesná hmotnost je nižší než 36 kg a výška je menší než 150 cm, musí být toto dítě umístěno v dětské autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a tělesným rozměrům. Rovněž je v tomto odstavci uvedeno, že při přepravě dítěte v autosedačce proti směru jízdy, musí být deaktivován airbag, pokud je dítě přepravováno na sedadle, které jejím vybaveno.  

Když si to shrneme, tak děti pod 150 cm nebo 36 kg musejí být za jízdy v autosedačce a pokud je přepravujeme proti směru jízdy, airbag před nimi musí být deaktivován. To se týká těch rodičů, kteří rádi vozí své dítko na místě spolujezdce. 

Existuje pár situací, kdy dítě může cestovat v autě bez autosedačky. Projde to taxikáři, ale pouze v obci. Dále je možno přepravovat dítě starší 3 let, ale menší než 150 cm na zadním sedadle a připoutané bezpečnostním pásem, pokud jsou již na tomto sedadle dvě autosedačky a třetí se tam nevejde. A výjimku mají i vozidla IZS, nejčastěji se bude asi jednat o sanitku přepravující dítě do nemocnice. 

Mladší děti proti směru jízdy! 

Děti do zhruba čtyř let věku mají poměrně výrazně větší hlavičku v poměru k tělu, než dospělí. Zejména u těch nejmladších je to velice znatelné, hlavička je samozřejmě nejen větší, ale i těžší. Při nárazu je tak krční páteř dětí extrémně namáhána, protože těžká hlavička znamená samozřejmě mnohem vyšší kinetickou energii. Pana Newtona a jeho Zákon setrvačnosti tak do značné míry obelstíme otočením sedačky proti směru jízdy, což je i nařízeno i evropskou normou pro autosedačky určené pro děti do 15 měsíců věku. Dítě tak sedí opřené zároveň proti směru nárazu, který přichází nejčastěji zepředu. Je-li malé správně usazeno a sedačka přichycena, jak má být, hlavička netáhne dítě při nárazu za páteř dopředu, ale pohyb se zastaví o opěradlo autosedačky. Crash testy a bohužel i praxe ukázaly, že mortalita je v takovém případě mnohem nižší. Pokud to tedy je možné, otočte autosedačku s dítětem zády ke směru jízdy a vozte ho takto do věku alespoň čtyř let.

Jakou vybrat? 

Dětské autosedačky jsou rozdělené dle různých metodik do několika skupin podle přibližného věku a hmotnosti dítěte. Ať už nakupujete online nebo v kamenné prodejně, rozhodně nedoporučujeme kupovat autosedačku větší s tím, že do ní dítě doroste. To je šetření na nesprávném místě, stejně jako koupě autosedačky z druhé ruky. I jen malinko naprasklý skelet může při nehodě zapříčinit nesprávnou funkci a zranění, v horším případě i smrt vašeho potomka. 

Pozor na uchycení systémem ISOFIX. Jedná se sice o mezinárodní standard, ale ne všichni výrobci aut se ho přesně drží a mají úchyty řešené nestandardně. Seznam kompatibilních modelů by měl být na webu výrobce autosedačky, případně by ho měl na vyžádání poskytnout prodejce. Sedačky ze skupin určených pro ty nejmenší děti pak mohou být vybaveny základnou, která zůstává připevněna v autě a dětská sedačka se do ní jen zacvakne. 

Při výběru se dívejte i na praktickou stránku výrobku. Dobře snímatelný potah umožňují vyřešit následek nehody s jídlem nebo pitím prostým vypráním, vajíčko pro novorozence by zase mělo být vybaveno praktickým madlem. Autosedačky, do kterých dítě doslova zapadne sice omezují jeho možnosti pohybu, ale nehrozí, že usne a ze sedačky se zhroutí na stranu, což je opět ohrožující v případě dopravní nehody. 

Podobné články