Co znamená, když přibývá olej v motoru?

19. 3. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Dostatek oleje v motoru je základ pro to, aby vůbec mohl pohon auta fungovat. Co se stane, když je ho málo, je asi jasné, ale co když olej v motoru přibývá?

To, že oleje v motoru přibývá, pozná člověk většinou při jeho kontrole. Prostě je na měrce vidět, že hladina je výš než minule. A to klidně o dva centimetry. Co s tím? První rada je - nepanikařit. Podívejte se, jestli měříte olej tak, jak se to má dělat, jestli třeba auto nestojí náhodou nakřivo nebo do kopce. Jestli je vše v pořádku a měření proběhlo tak jak mělo, jsou dvě základní možnosti, proč k tomu došlo.

Vyběhaný motor

Starší automobily s vysokým nájezdem, zejména ty naftové, mohou mít motor takzvaně vyběhaný. To znamená, že zejména pístní kroužky netěsní jako kdysi. Kroužky vlastně zajišťují, aby se nic ze spalovacího prostoru nedostalo do vany, tedy pod pracovní prostor pístu/válce. Ve chvíli, kdy pístní kroužky neplní svoji funkci dokonale, propouštějí vstřikovanou směs právě pod píst, kde steče do vany a smíchá se tam s motorovým olejem.

Do jisté míry (uvádí se zhruba 3-5 %) to není tak strašné. Mazací schopnosti oleje to nijak zvlášť nenarušuje a motor je schopen se s tím víceméně vyrovnat. Pakliže to překročí určitou mez, ztrácí lubrikant své schopnosti, dochází k narušení celistvosti mazacího filmu a v krajním případě se může motor i zadřít.

Problém to je u benzinových motorů, protože toto palivo velice účinně odmašťuje, což je něco, co skutečně v motoru nepotřebujete. Na druhou stranu se ale benzín dobře odpařuje a na delších trasách z oleje postupně zmizí. Pokud se benzin neodpaří, protože autu delší trasu nedopřejete, je riziko zadření daleko vyšší, než u stejného problému s naftou.

Pokud existuje podezření na netěsnost pístních kroužků, je dobré změřit tlaky na válcích pro potvrzení této teorie. Pakliže jsou nižší, než mají být, problém je na 99 % nalezen. Řešení? U benzinových motorů pomůže jezdit delší trasy, případně generálka motoru. U nafty také buď generálka motoru nebo se s tím zkrátka smířit, do auta už moc neinvestovat a "dojezdit" ho.

Regenerace DPF

Filtr pevných částic je fajn věc, dokud funguje tak, jak fungovat má. K tomu, aby životnost filtru byla co nejdelší, slouží nejrůznější systémy regenerace, které obvykle pracují tak, že nějakým způsobem dostanou palivo do výfuku, kde se v katalyzátoru vznítí a vzniklé teplo pak v DPF vypálí zachycené saze.

Jedním ze způsobů, jak dostat naftu do výfuku, je tzv. dovstřik. To znamená, že řídící jednotka si počká, až se otevře výfukový ventil a vstříkne v tu chvíli do válce dávku paliva. Palivo je nasáto do výfuku a tam už odvede práci, kterou jsme si popsali o odstavec výše.

Problém je v tom, že ona dávka paliva je docela velká a na rozdíl od běžného vstřiku, po kterém drtivá většina směsi shoří, u dovstřiku jde o to, aby ve válci naopak neshořelo. Není tedy divu, že ho část steče po stěně válce do olejové vany a zředí mazivo. A ne, není to pár kapek, časem to může udělat klidně třeba tři deci. Proces čistění DPF zabere zhruba 6-10 minut a po celou tuto dobu probíhají dovstřiky.

Řešení je v tomto případě poměrně jednoduché - zkrátit interval výměny oleje. Klidně na deset tisíc kilometrů. Motoru tím jen prospějete a nafty v něm nebude tolik, aby mu to nějak uškodilo. Peklem jsou naopak ty prodloužené intervaly výměny, kdy po třiceti tisících toho má olej dost sám o sobě, natož když mu ještě dopřejete naředění naftou. Automobilky s tím svým způsobem částečně počítají, ale motoru se tím zbytečně zkracuje životnost.

Zdroj médií: Pxhere/Robert Couse-Baker
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?