Výběr moto pneu nemusí být zdaleka taková hračka, jak si myslíte. I moto pneu totiž vyžaduje určitou míru znalostí. Dnes vám poradíme, jak vybrat ty správné pneumatiky na motorku, které nejenže zajistí bezpečnost, ale také maximální požitek z jízdy.
Vybíráme pneumatiky na motorku: Čeho se držet a co neopomenout?
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Valivý odpor pneu: Jak ovlivňuje spotřebu?
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu? - právě čtete
- Kvalitní moto pneu jsou základ pro jízdu na motorce
- Pneumatiky se sníženým valivým odporem
- Jak vybrat nové pneumatiky
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště - již brzy
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik? - již brzy
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Pneumatiky jsou jediné, které spojují vaši motorku se zemí. Kvalita a stav takových moto pneu přímo ovlivňují vaši bezpečnost. Pojďme společně odhalit tajemství výběru těch správných moto pneumatik.
Také čtěte
Typy moto pneu
Určitě jste si už někdy sami kladli otázku, jaké vybrat pneumatiky na cestovní enduro, skútr, chopper, závodní okruh nebo do terénu. My vám dnes poradíme, čím se tyto pneumatiky mezi sebou liší.
- Cestovní pneumatiky musí být pohodlné, a ne moc hlučné, aby se s nimi dalo najíždět velké množství kilometrů. Takové pneumatiky jsou vhodné například na choppery nebo na rekreační vyjížďky na mašině. Takové pneumatiky by měly primárně zvládat silnici, ale měly by zvládnout i lehký terén či průjezd bahnem.
- Sportovní pneumatiky, jsou moto pneumatiky, které jsou určené pro velký výkon. Tyto pneumatiky musí být maximálně přilnavé a hlavně odolné vůči přehřívání a vysokému tlaku. Na těchto pneumatikách bývá vzorek. Například u závodních pneumatik, které jsou určené pro motorky pouze na okruh, už často žádný vzorek není.
- Sportovně-cestovní pneumatiky – jedná se o takové univerzální pneumatiky, které se dají použít při dlouhých cestách ale také na velké výkony. Tyto pláště častokrát najdete na cestovních endurech.
- Terénní pneumatiky, tedy pneumatiky na crossku, mají vždy velmi výrazný vzorek proto, aby měla motorka dobrý grip. Crossové pneumatiky si poradí s těžkým terénem, který je často plný bláta, kamenů, písku nebo štěrku. Pneumatiky musí být také dostatečně tvrdé, aby se nepropadaly.
- Skútrové pneumatiky mají obecně menší rozměry. Takové pneumatiky musí totiž zvládnout primárně kličkování v městských uličkách. Řidič skútru si často musí poradit s takzvaným „městským terénem“, který zahrnuje kočičí hlavy, asfalt, suchou/mokrou vozovku, beton, ale dokonce i pár chodníčku nebo trochu zeleně.
Homologace a DOT kód
Při výběru nových pneumatik pro svou motorku se zaměřte na DOT kód. Poslední čtyři číslice vám prozradí, kdy byla pneumatika vyrobena. Například kód 0523 znamená výrobu v 5. týdnu roku 2023. Pro bezpečnou jízdu je důležité, aby pneumatiky splňovaly platné homologace. V Evropě poznáte homologované pneumatiky podle značky E v kolečku (např. E8 pro Česko). Tato značka garantuje, že pneumatika splňuje přísné bezpečnostní normy. Kromě E8 se můžete setkat i s dalšími homologačními značkami jednotlivých evropských zemí (např. E1 – Německo, E2 – Francie atd.).
Kdy vyměnit pneumatiky na motorku
Minimální povolená hloubka dezénu je stanovena zákonem a liší se podle typu pneumatiky a typu motocyklu. Obecně platí, že pokud hloubka dezénu klesne pod 1,6 mm, je nutné pneumatiku vyměnit. Avšak i když má pneumatika ještě dostatečný vzorek, mohou se její vlastnosti časem zhoršovat. Obecně se proto doporučuje vyměnit pneumatiky, pokud dosáhnou 10 let od jejich výroby.
Zdroj médií: Depositphotos.