PRÁCE 🧰

Test Dacia Sandero Stepway TCe 90 (2021) - Lidové auto

7. 5. 2021 9 min. čtení diskuze (0) Testy Dacia

Rádi byste nové auto, ale na účtu není zrovna moc peněz a vysoký úvěr není v současné době také nikterak žádoucí? Co tedy s tím? Možná pro vás máme tip na adepta, který splní účel levného produktu a za to nabídne výbavu a ohromí i vzhledem! Více napoví redakční test vozu Dacia Sandero Stepway.

Test Dacia Sandero Stepway

"Dobrý den, já jsem něco zaspala?" Napadne mě hned při pohledu na nové Sandero, které na první pohled vypadá opravdu povedeně, na rozdíl od generace minulé. Velmi pěkný a vymakaný vzhled, který mi žene na mysl otázku, že se snad musela přeskočit jedna fáze a rovnýma nohama se doskočilo až sem. Mezigeneračně se jedná o opravdu velký posun. Pokud jste si dřív mysleli, že levné auto znamená automaticky ošklivé auto, tak tohle vás v nové generaci - v tomto případě už třetí - vyvede těžce z omylu.

Na test se mi dostala pod ruce verze Stepway, která je míněna jako malé SUV a nebo chcete-li Crossover. Oproti klasice ji poznáte zejména díky přední masce, která je krapet odlišná. Jiným nárazníkům, rozšířeným blatníkům a barevnějšímu interiéru. Musím říct, že se mi auto fakt líbí. Jestliže se už dřív jednalo o nejprodávanější vůz rumunské značky, tak teď prodeje zboří statistiky. Konečně tu máme levné auto, které zároveň i dobře vypadá. Nikdo by se za jeho vlastnictví nemusel vůbec stydět. Ostatně na velkém parkovišti už to nebude "aha, dacia," ale "wau! Dacia".

Dacia Sandero Stepway - exteriér

Detaily, které ohromí i usnadní život

Co upoutá jako první je přední maska a následně její světla. Ta v sobě ukrývají denní LED svícení v ležatých ypsilon, i když mně osobně to přijde spíše jako šíp. Tato světla doplňují halogenové dálkové lampy. A tady se dovolím pozastavit. V noci při použití dálkových světel nezaznamenáte asi žádný velký rozdíl, jako byste jeli bez nich. Potkávací světla, která jsou LED, osvětlí poměrně podobný prostor jako ta dálková, jen s tím rozdílem, že se změní barevný odstín. Pokud jste zvyklí i na přisvicování do boků při zatáčení, tak zde se ho bohužel nedočkáte. U předních světel si také dávejte pozor na jejich výškové nastavení, v případě plného zatížení auta, byste mohly oslňovat protijedoucí vozidla. Zadní světla mají podobný světelný podpis "šípu" a v tomto případě jsou k dispozici pouze žárovky.

Dacia Sandero Stepway - exteriér

Dacia Sandero v online inzerátech

Povedeným a z dálky matoucím prvkem je obutí auta. Jeden by totiž řekl, že jsou určitě litá, ale při bližším zkoumání zjistíte, že se jedná o plechová kola s poklicemi. Rafinované! Zvolený design se k autu perfektně hodí. A když už jsme venku, tak se podíváme ještě na jednu praktickou věc, kterou ocení zejména dovolenkáři nebo chalupáři a nebo prostě každý, kdo rád něco převáží na střeše. Sandero disponuje lištami, které se během pár minut promění v zahrádku. Je to jednoduché, stačí oddělat plastovou krytku, povolit šroub, lišty otočit, vše zase důkladně zašroubovat a hle, zahrádka! 

Dacia Sandero Stepway - exteriér

Zavazadlový prostor má objem 328 litrů, menší bolestí a takovým cenovým kompromisem je prostor kufru. Na precizní polstrování holt nezbyl rozpočet. Nicméně pozor si dejte také na nákladovou hranu, která není ničím chráněna, a tak by se časem mohla poškrábat. Na druhou stranu potěší dvojité dno kufru a především rezervní kolo, které je kolikrát lepší variantou při defektu pneumatiky než lepící sada.

Dacia Sandero Stepway - zavazadlový prostor

Na vlnách plastu a důmyslnosti

V tomto ohledu musím snížit ze svých standardů a dívat se na Sandero trochu jinýma očima. Je to nové, levné auto, které může nabídnout překvapující prvky ve výbavě. Sice v interiéru jsou všudypřítomné tvrdé plasty, ale jejich provedení je na velmi dobré úrovni - tedy nikde nic nevrže. V mnou testované verzi Stepway naleznete příjemné detaily, které prolamují jednolitost prostoru. Mam na mysli například oranžové rámování výdechů klimatizace, stejnou barvou prošívané sedačky nebo také čalouněný detail palubní desky, který má zajímavý vzor. Na omak ale poznáte, že je to potažený plast látkou. Což ve své podstatě ani nevadí, protože to prostě vypadá dobře.

Toto čalounění najdete i na dveřích, ale pro mě osobě v celkem nepraktické místě. Tedy tam, kde si občas opíráte levou ruku a používáte tlačítka ke stažení oken. Hned mě totiž napadlo, jakmile se látka zašpiní - například nešťastnou náhodou při pití kávy - půjde to dolu velmi obtížně a zřejmě budete muset navštívit specializovanou firmu na čištění interiéru. Avšak nutno podotknout, že ne každý je takový nešika při konzumaci nápojů nebo jídla v autě jako já.

Dacia Sandero Stepway - interiér

Na druhou stranu se mi líbí hluboký prostor pro odkládání věcí v kapse dveří. Podobný praktický naleznete na nápoje ve středovém prostoru mezi řidičem a spolujezdcem. Další, za to menší, je před řadící pákou, kde se nalézá i 12V zásuvka a USB pro nabíjení telefonu. 

V navolené výbavě byl součástí 8palcový displej multimediálního prostoru, včetně držáku na telefon. Ten se podle mě hodí spíše na kratší telefony, než pro ten, který vlastním já. Trochu mi totiž ubíral na pozornosti od řízení, a tak jsem se jen bezdrátově - ano, čtete správně - připojila k Android Auto (mimochodem bezdrátově umí i Apple CarPlay) a telefon zahodila do kabelky. Multimediální prostředí je celkem jednoduché na ovládání a podobného charakteru je i grafika, která neohromí, ani nezklame. Jediné, s čím jsem měla problém, byla navigace, kterou jsem chtěla vyzkoušet. Musím přiznat, že v té nejdůležitější chvíli mi obraz zamrzl, až jsem si tak sama pro sebe říkala "Aha, to je divný, jak to že je tak dlouho 12 hodin?" Než mi došlo, že se šipka na obrazu notnou dobu nehýbe. Ale nutno konstatovat, že error nastal pouze jednou za celou dobu používání.

Dacia Sandero Stepway - interiér

Co se týká přístrojového štítu, tak ten obsahuje dvě kružnice s otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti. Uprostřed toho je pidi černobílý displej. Ten zobrazuje opravdu jen základní parametry. Mezi nimi se proklikáváte tlačítky na volantu. Ten se mimo jiné dobře drží a velké plus, že je potažen umělou kůži, která je na dotek příjemná. Ovládá se na něm i tempomat, který je už v ceně vozu. Jediné, co mohli inženýři vytunit, je fakt, že otáčkoměru chybí červená varovná linie, ale je to jen detail a pozorný člověk si vše ohlídá sám.

Překvapující místo na zadních sedačkách

Hodilo by se říct ještě něco o sedadlech. V tomto případě je k dispozici výškově nastavitelné sedadlo pouze u řidiče. Jen musím zmínit, že na dlouhých trasách už mě trochu začal pobolívat zadek a nevěděla jsem, jak se poposunout. Ale je pravda, že záda byla v pohodě. Takže sice to nejsou AGR sedadla, ale při delší cestě přes celou republiku v nich taky neumřete. Cením si i stejného detailu čalounění jako je ten na palubce s názvem modelu Stepway a oranžového stylového prošívání. Loketní opěrka je jak ta z autobusu, ale dá se připlatit za jinou.

Dacia Sandero Stepway - interiér

Zadní prostor je vhodný i pro cestování dlouhánů. Tradičně jsem vyzkoušela test ku své výšce 182 centimetrů, kdy jsem si sedla sama za sebe a u kolen mi zbývalo ještě dost prostoru, stejně tak nad hlavou. Svým způsobem i oceňuji fakt, že se vzadu nenachází USB konektor, takže si s vámi děcka budou povídat i s vybitými mobily a nebudou místo toho mít zabořené hlavy do obrazovky, aby je zvedly jen v případě, že položíte otázku, zda-li máte zastavit v mekáči.

Adept na klidné a pohodlné cestování

Poté co se pohodlně usadím na sedadle, zmáčknu tlačítko pro nastartování. Což je lehký závan 21. století, protože ke startu už nepotřebuju klíček, ale mám u sebe jen kartu. Po nastartování ucítím vibrace litrového tříválce, se kterými se ale v tomto případě musí počítat.

Dacia Sandero Stepway - exteriér

Sandero Stepway je k dostání s tříválcovým motorem s turbodmychadlem. Nejvyšší výkon je 91 koní, kterého dosahuje v 4600 až 5000 otáčkách. Točivý moment je 160 Nm. Z těchto čísel lze vyčíst, že to nebude žádný okružní jezdec, ale pozor! Žádné tiché povzdechy tam vzadu, protože auto umí celkem dobře natrhnout zadek konkurentům na dálnici. Do teď se musím pousmívat při vzpomínce, jak jsme se Sanderem problikávali trojkovou oktávku v levém pruhu, protože nás brzdila v tempu. Pravda, při vyšších rychlostech budete pociťovat nekomfort na úkor vyšší hlučnosti, ale za to může tak trochu i aerodynamika. Vzhledem ke konkurenci je to ale přijatelné.

Jen pozor, ať nezavadíte náhodou prstem o tlačítko ECO. Rázem se z auta totiž stane 90letý udýchaný stařec, který sotva lapá po dechu a na jízdní vlastnosti se to dost promítne. A naopak to tlačítko vedle tohoto mačkejte stále a rádi, protože si jím vypnete Star/stop systém - za což pochvala, že po něm nemusím složitě pátrat v infotainmentu.

Třetí generace stojí na nové platformě CMF-B, díky které se mohla vytunit přední náprava a vůz dostal i tužší stabilizátory. Platforma tak nabízí vyšší bezpečnost a pohodlí pro posádku. Přesto je podvozek nastavený spíše do komfortního režimu. Přejíždění nerovností a výmolů zvládá bravurně, aniž by následné otřesy nějak víc zaměstnávaly ušní bubínky cestujících a zejména pak jejich páteř. 

Dacia Sandero Stepway - exteriér

K řazení slouží 6stupňový manuál (automat je za příplatek 35 tisíc). Při couvání dávejte pozor, abyste pečlivě zařadili R, někdy tam totiž neskočí tak úplně dokonale. Každopádně potěší couvací kamera a senzory. Rozjezdy jsou v pořádku, jen to někdy trvá o sekundu déle, než se auto dá do pohybu. Pak už jen rychle řadit dál, protože až do trojky jsou krátké intervaly. S řazením vám ale pomůže případná nápověda na displeji.

Shrnu-li to, jízda je svým způsobem dobrá. Dálniční úseky si budete užívat a na rozbitých cestách si nevymlátíte duši. Spotřeba mě příjemně potěšila, ačkoli jsem z ní ze začátku nebyla tak paf. Ustálí se až po delším cestování. V průměru jsem jezdila za 6 litrů, což je s 50litrovou nádrží solidní.

Dacia Sandero Stepway - exteriér

Parametry testovaného vozu Dacia Sandero Stepway

Motorřadový tříválec o objemu 999 ccm
Pohonpřední
Výkon (kW/ot. min)67 kW / 4600 - 5000 ot./min
Zavazadlový prostor 328 litrů
Rozměry vozu (v. x š. x d. v mm)1587 x 1848 x 4099
Převodovka6stupňová manuální
Palivová nádrž (l)50
Zrychlení z 0-100 km/h12 sekund
Základní cena304 000 Kč
Cena testovacího auta, včetně výbavy369 400 Kč

Trocha matematiky nakonec

Asi čekáte na ten nejdůležitější faktor, kterým je cena. Mnou testované auto se všemi příplatky (které jsou mimo jiné za velmi rozumné částky) a ve výbavě Comfort vychází na 369 400 korun. V této částce máte automatickou klimatizaci, parkovací kameru a senzory, hlídání mrtvého úhlu, vestavěnou navigaci, bezdrátové propojení telefonu a další nejnutnější a nejpotřebnější věci. Pokud byste chtěli sáhnout po menší výbavě, pak cena může startovat na 312 tisících korun. Jak říkám, kdo nemá moc peněz, ale chce nové auto, pak by měl určitě Sandero zařadit na seznam možností. Navíc, pokud sáhnete po verzi LPG (tu ve střední výbavě pořídíte už za 289 tisíc), ušetříte i na provozních nákladech, protože jak je známo, plyn je stále levnější než benzín.

Ano, není to závoďák, v interiéru není tak propracovaný jako konkurence, ale je to auto, které vydrží a nezaplatíte za něj tolik peněz. Bonusem je ve výbavě vše, co potřebujete pro každodenní řízení a navíc vypadá fakt skvěle. Za mě palec nahoru, tohle auto se fakt povedlo.

Zdroj médií: redakce, úvodní foto: Ivo Wartalský.

+

  • Nízká cena
  • Povedený design
  • Bezdrátové propojení telefonu
  • Detaily v interiéru

  • Tvrdé plasty (individuální vkus)
  • Režim ECO
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články