Současné alternativy dopravy ke spalovacím autům

15. 12. 2021 3 min. čtení diskuze (0) Názory

Se stále zesilujícími tlaky na bezemisní dopravu v Evropě, jsem se při nedávné příležitosti zamyslel nad tím, jak to vlastně bude vypadat v budoucnosti. Během jednoho dne jsem totiž absolvoval docela specifickou, avšak nijak výjimečnou, cestu autem.

Současné alternativy dopravy ke spalovacím autům

Abych nemusel být příliš konkrétní, uvedu dvě obce. Tu první nazvěme obec A, druhá bude obec B. Obě jsou to zcela reálná místa. Obec A má kolem 100 obyvatel, B asi 500. Prostě takové ty vesničky, kterých je v České republice spousta. Ještě uvedu, že z A do B je to po silnici 77 kilometrů.

V obci A mám rodiče, shodou okolností jsem tam nocoval a ráno jsem musel zajet do B pro dceru, odvézt ji k rodičům a vrátit se. Trasa teda byla A-B-A-B. K dispozici jsem měl ojetinu za zhruba 60 tisíc korun, která má spotřebu 4,2 litrů na sto. Náklady byly zhruba 300 korun jen za palivo a stihl jsem to během čtyř hodin. Což není špatné. Vlastně je fantastické, že žijeme v době, kdy autem za dva platy lze bez problémů absolvovat danou trasu s takovými náklady!

Jenže cestou jsem tak přemýšlel a napadlo mě: „co kdybych absolvoval celou anabázi hezky pokrokově - elektromobilem?“ Když vezmu v potaz ty menší, tak tam bych byl krátkej s dojezdem. Proto bych volil třeba Hyundai Kona, který se dá pořídit za 790 tisíc korun. Pro mě dost peněz po pravdě. Každopádně! Při ceně elektřiny 5 korun za kilowatthodinu a se spotřebou 16 kWh jsem s náklady někde na 185 korunách. Když budu mít nějaký fajn tarif, tak klidně na polovině. Super! Tedy nebýt té vysoké pořizovací ceny. Veškeré další kompromisy spojené s elektromobilem pomíjím. A časově to bude vycházet plus mínus stejně, jako s tou starou ojetinou, tedy zhruba do čtyř hodin.

Anebo mohu jet, jak nám často radí ekologicky smýšlející, hromadnou dopravou. Vykašlat se prostě na nějaké vlastní auto, které je podle progresivistů přežitek. No, pěkně děkuju! Z obce A bych vyjel v 9.04 ráno, dvakrát přestoupil a v B jsem v krásných 13:23. Beru dceru, společně nasedáme do autobusu v 15:13, abych ji předal její babičce v 17:56, opět po dvou přestupech.

Zjišťuji, že ten den, ani po dva následující už přeprava hromadkou není reálně z A do B možná, takže v A přespím do pondělí, kdy se v 7:28 vydávám na cestu a v B jsem v 11:23. Náklady jsou 3x139 korun, takže 417. Zabralo to prakticky celý víkend. Je krásné, že nemusím kupovat žádný vehikl, ale jakkoliv je v ČR hromadná doprava super, tak cestovat mezi dvěma malými obcemi je prostě většinou dost časově náročný očistec.

Že je to extrémní příklad? Naopak! Většina českých obcí má méně jak 1 000 obyvatel. Ještě v roce 2001 byla mediánová hodnota 382 obyvatel. Dnes to bude malinko odlišné, ale ne nijak zásadně, to dokazuje i dokument ČSÚ. Troufám si tvrdit, že zelená budoucnost Evropy bude pro většinu lidí znamenat buď výrazně vyšší náklady na dopravu, nebo její zásadní omezení. Ale tak levně, jak se dopravujeme dnes, se v klimaticky neutrální Evropě rozhodně dopravovat nebudeme.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články