PRÁCE 🧰

Lexus LBX poprvé na českých silnicích – bát by se měla i neprémiová konkurence

12. 3. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tiskové zprávy Lexus

Nejmenším Lexusem LBX jsme se poprvé projeli na tuzemských silnicích. Nyní už můžeme potvrdit, že se skutečně jedná o mnohem více než jen o převlečenou Toyotu Yaris Cross.

Lexus LBX - první jízdní dojmy

Články na téma Lexus LBX:

  1. Představení nového Lexusu LBX
  2. První jízdní dojmy s Lexusem LBX - právě čtete

Nový model Lexusu, jehož zkratka LBX znamená v překladu „průlomový crossover Lexus“, byl představen s cílem oslovit evropské zákazníky a posílit prodeje na tuzemském trhu. O jeho vzhledu a technice jsme si řekli už při prvním statickém seznámení, takže pouze krátce k tomu nejdůležitějšímu. Navzdory částečně sdílené technologii s příbuznou Toyotou Yaris Cross se LBX výrazně liší ve svém designu, ale i rozměrech. V porovnání s Yarisem má delší rozvor náprav a větší šířku, což přispívá k prostornějšímu interiéru a zlepšeným jízdním vlastnostem.

Pravý Lexus

A na jízdní vlastnosti jsme se zaměřili při první dynamické prezentaci v Česku. Je pravda, že k prvnímu seznámení jsme dostali hned nejvyšší výbavu, nebo chcete-li atmosféru, jak tomu teď Lexus říká, nicméně na první dobrou je vám jasné, že sedíte v Lexusu. Materiály v interiéru jsou velmi příjemné a celkový dojem dokreslují některé prvky převzaté z větších sourozenců. Signifikantním prvkem v interiéru je středový panel. Na něm musím pochválit infotainment, u kterého naštěstí zůstalo základní ovládání klimatizace na tlačítkách, ale zbytek se přesunul na 9,8“ dotykový multimediální displej.

Jeho reakce jsou velmi dobré, grafika příjemná a prostředí moderní. Zároveň to je taky jediný prvek, na kterém, i přes nadstavbu Lexusu, trochu poznáte původ v Toyotě – vzhledem ke kvalitám to však není negativum. Zbytek interiéru ale Lexus posunul na úplně jinou úroveň a rozhodně neplatí, že by byl nejmenší model v nabídce o něco ochuzen oproti větším sourozencům. Díky individualizačnímu balíčku můžete volit z několika druhů prémiové kůže, barevných odstínů i prošívání. Jednoduše se fantazii meze nekladou a zejména dámská klientela bude v konfigurátoru Lexusu ve svém živlu.

Lexus LBX - první jízdní dojmy

Dospělý na silnici

Zpět ale k samotným dojmům. Po usednutí na přední sedačku mě okamžitě překvapil sympaticky nízký posez. Lexus totiž původní platformu Yarisu překvapivě hodně upravil. Kromě zmíněného prodloužení rozvoru a širšího rozchodu skelet karoserie dodatečně vyztužil a mimo jiné snížil i uchycení sedačky řidiče. Jakmile se tak uvelebíte za volantem, připadáte si spíše jako v hatchbacku, ovšem neztrácíte výhodu dobrého rozhledu. Fajn kompromis mezi dobrým vnímáním auta v zatáčkách a pocitem bezpečí.

Faktem je, že je Lexus LBX v zatáčkách nadprůměrně schopný. Podvozek působí suverénním dojmem, netrpí na náklony karoserie a umožní svižnějším řidičům nějaký ten požitek za volantem. Ne, závodní náčiní to není, ale naladění podvozku skutečně dovoluje užít si za volantem více, než by se při prvním pohledu na malý naducaný crossover mohlo zdát. Na limity ale i tak narazíte poměrně brzo, což je vzhledem ke kategorii a určení auta pochopitelné. Zkrátka jízdně působí LBX velmi dospěle a komfortněji než většina jeho soupeřů. Jediným mínusem je tak lehce tužší projev podvozku na větších příčných nerovnostech.

Lexus LBX - první jízdní dojmy

Tichý jako vánek

Od začátku testovacích jízd na mě LBX působilo velmi dobře, a to jsem se ještě nedostal k dalšímu překvapení. Tím je kvalita odhlučnění, která v této kategorii rozhodně není obvyklá. Nebudu příliš zabrušovat do detailů – jednoduše Lexus nešetřil s tlumící hmotou a je to znát. Nemalý podíl na tom přitom má i pohonná jednotka. Jasně, atmosférický tříválec pod kapotou na první dobrou není zrovna zárukou kultivovanosti, ale i na něm inženýři Lexusu zapracovali – dostal například vyvažovací hřídel pro hladší chod a nové je i uložení pohonné jednotky. V kombinaci s pokročilým hybridním systémem je tak pohonný systém nadmíru kultivovaný.

Tedy do doby, než po něm chcete všech 100 kW (136 koní) a 185 Nm točivého momentu, pak teprve pořádně uslyšíte spalovací motor. Mimochodem, hybridní systém sice má původ v Yarisu, došlo ale k zásadnímu přepracování. Kompletně nová je řídící jednotka i silnější trakční baterie, úprav se dočkala také bezestupňová převodovka. Je to však především vylepšená baterie, díky které zvládá LBX trávit výrazně více času v elektrickém režimu. Znát je to na jízdním projevu i spotřebě paliva. Při klidné jízdě vás odmění spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Původ pohonného systému v Yarisu znamená, že i u Lexusu LBX mohou zákazníci volit mezi předokolkou a elektrickou čtyřkolkou.

Za tu cenu…

Při oficiální prezentaci jsem měl možnost usednout i do druhého nejmenšího Lexusu – modelu UX. Ten cenově začíná zhruba tam, kde LBX končí. UX pochopitelně nabízí více vnitřního prostoru a silnější motory, celkový dojem mě ale opět utvrdil v tom, že je LBX opravdový Lexus, jen v menším balení. Je až s podivem, kolik práce si Lexus dal, aby jejich nejmenší model odlišil o výchozího Yarisu. Taky to muselo stát nemalé peníze. V kontextu toho je cenové rozpětí Lexusu LBX mezi 770 000 a 1 110 000 korun poměrně sympatické. Zvláště když LBX dokáže už v základní výbavě poskytnou mnohem lepší požitek než někteří neprémioví soupeři se srovnatelnou cenovkou.

Lexus LBX - ceník

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Lexus.

Fotogalerie (4 fotek)

Podobné články