Možná to sami dobře znáte. Jedete po dálnici v pravém pruhu a blížíte se k jinému autu. Rozhodnete se jej předjet, a proto se přesunete do pruhu levého. Tam ale před vámi jede jiný řidič a ani po více než kilometru vás nechce pustit před sebe. Možná vás napadne, že jej předjedete zprava. Co vám ale za takový manévr hrozí?
Co řidičům hrozí za podjíždění?
Článek na téma dopravní předpisy:
- Kde není možné zastavit a stát s autem?
- Co znamenají pojmy stát, zastavit a zastavit vozidlo?
- Podjíždění: Co za něj hrozí? - právě čtete
Tuzemské právní předpisy hovoří poměrně jasně. Mimo obec je třeba jezdit v pravém jízdním pruhu. Většina z vás ale dobře ví, že třeba na dálnicích to mnozí někdy nedodržují. Ostatní často s takovými motoristy ztrácí nervy a rozhodnou se je předjet zprava.
Možná ale netuší, že se vystavují ještě výraznějšímu problému než ti, kdo blokují pravý jízdní pruh. Až na několik výjimek totiž poměrně jasné pravidlo. Předjíždění zprava je zakázané.
- Mohlo by vás zajímat: Použití výstražných blinkrů se řídí přísnými pravidly. A policie pokutuje za slušnost
Za podjíždění pokuta až 25 tisíc Kč
I za blokování levého jízdního pruhu mimo obec se ale motoristé vystavují riziku pokuty na místě až do výše 1 500 Kč. Ve správním řízení je tato peněžitá sankce dokonce ještě vyšší a pohybuje se mezi 2 a 5 tisíci korunami. Pokud se však podíváme na podjíždění, jsou tresty ještě přísnější. Na místě od 4 500 do 5 500 Kč. Ve správním řízení se ale tato pokuta může dostat až na 25 tisíc korun.
Také čtěte
Jsou tu ale i výjimky, které je třeba uvést. Nejprve jde o situaci, kdy se některé auto na dálnici teprve připojuje. V takovém případě je možné využít výhody připojovacího pruhu a nabrat v něm potřebnou rychlost. Jde tedy o možnost, jak každý motorista může legálním způsobem podjet jiná auta zprava. Platí totiž, že připojovací pruh je určen právě pro nabrání dostatečné rychlosti pro plynulé napojení do průběžného pruhu.
Odbočovací pruh i souběžná jízda
Někteří možná namítnou, že tato situace se týká i pruhu odbočovacího. A ano, i v tomto případě to znění zákona umožňuje. Při odbočování v odbočovacím pruhu je tedy možné jet rychleji než vozidla v průběžném pruhu a v takovém případě se podle tuzemských předpisů opravdu nejedná o podjíždění.
Za zmínku ještě určitě stojí i takzvaná souběžná jízda. K té může dojít kupříkladu v případě hustého provozu a vytvoří se tedy souvislé řady vozidel ve všech jízdních pruzích.
Zde platí, že ani v tomto případě se podle tuzemských právních předpisů nejedná o podjíždění, pokud jeden z pruhů jede rychleji než ten druhý. Ani v tomto případě tak podjíždění není z pohledu možné pokuty problematické.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (3)
Tedy opak běžného nešvaru, kdy místo aby řidič před vámi přidal a řadil se ve vyšší rychlosti, tak hned po ukončení souvislé čáry přejíždí do průběžného pruhu s nízkou rychlostí (občas nedosahující ani 80km/h). Já pak buď musím brzdit za ním nebo teoreticky bych jej měl mít možnost "legálně podjet" protože jsem v připojovacím pruhu a nemusí mě zajímat, jak se vozidlo do průběžného pruhu dostalo, nebo se pletu?