Co nás zaujalo na e-SALONU?

12. 11. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality Reportáže

Navštívili jsme e-SALON, což je takový malý autosalon se zaměřením na elektromobilitu. Letos proběhl už třetí ročník této akce a navzdory relativně skromným parametrům se tam našlo docela dost zajímavostí.

Pro začátek jenom uvedu, že cílem článku není představit akci, ale spíše vypíchnout, co všechno se tam dá najít. Velmi populární jsou samozřejmě stánky velkých automobilek, kterých bylo na akci poskromnu. Když zapátrám v paměti, tak se z těch velkých vybaví jen Škoda, Volkswagen, Cupra, Porsche, Hyundai, Kia, Ford, Dacia a Renault. Ne že bych měl nějaké velké nároky, ale čekal jsem tedy jak větší stánky, tak i hojnější účast vystavovatelů.

Je pravda, že u nás elektromobily moc populární nejsou, ale třeba absence koncernu Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, Fiat), který má aut na baterky/hybridů docela dost, považuji za trestuhodnou. Stejně tak třeba Mercedes-Benz... Celé to holt na mě působí dojmem, že automobilky se rády zaklínají udržitelností a výhodami elektromobilů, ale ve finále jim to nestojí ani za účast na jediné akci tohoto formátu u nás. Teď už ale skutečně k tomu, co se mi tam líbilo nejvíc!

Auto pro dobíjení jiných aut

Začnu něčím, co musí v budoucnu přijít tak jako tak - auta, která budou nabíjet jiná auta. Prostě, když vám dojde šťáva na cestách, tak si zavoláte asistenční službu, ta přifrčí s dodávkou a docucnete si energii na dojetí k nejbližší nabíječce. Firma ejoin (ano, fakt se to píše s malým "e") má tenhle koncept docela promyšlený. Vzali Mercedes-Benz EQV, což je sám o sobě elektromobil a narvali do něj další akumulátor o kapacitě 79 kWh, dali tomu nějaké chlazení, nabíjecí rozhraní a jako bonus v nákladovém prostoru zbylo ještě docela dost prostoru. Přes konektor CCS2 tak může tahle pojízdná powerbanka dobíjet jiné elektromobily výkonem až 90 kW, ale poslouží i jako záložní zdroj v případě výpadku proudu a uživí výkonem až 30 kW i třeba kritické systémy malé nemocnice. A ano, čistě teoreticky může tohle auto dobíjet i samo sebe, to bylo ostatně první, co mě zajímalo. Každopádně má tenhle druh aut určitě budoucnost a jednou to budou asistenční služby nakupovat ve velkém.

ejoin

Dacia Spring

Kdo jiný by měl umět vyrobit opravdu dostupný elektromobil? V oboru levných, ale solidně postavených aut vede Dacia, takže nikdo lepší se úkolu zhostit nemohl. Za model Spring dáte v té nejzákladnější variantě 454 900 korun, což je ale pořád strašně, strašně moc. Je to levné auto postavené kolem drahé baterie - ta je tím hlavním prvkem, který zatím neumožňuje stlačit cenu elektromobilů níž. A bohužel se auta na baterky asi nikdy cenově se spalováky nesrovnají, ekologie je prostě drahá.

Dacia Spring

Každopádně na Springu je šetření opravdu hodně znát. To auto je strašně malinké, především je dost úzké. Usadit se do něj s dvěma metry výšky není úplně jednoduché a dveře jsou z pochopitelného důvodu tlusté asi jako u favorita (a mimochodem i dost podobně zní, když je zabouchnete). Nicméně, když jsem si springa "oblékl", musel jsem uznat, že přejezd přes město bych v něm v klidu absolvoval a výhody malého auta by se naplno ukázaly třeba při parkování. Určitě budeme chtít tohle autíčko otestovat a tuším, že to bude docela bžunda. Jo a mimochodem, ta kombinace modré a oranžové je boží!

Dacia Spring

ID.Life

Tohle auto má přijít v roce 2025 a bude stát v hierarchii značky pod ID.3. Platforma však bude shodná, ale samozřejmě zkrácená, poháněna budou přední kola. Koncept jako takový vypadá skvěle! Když pominu, že materiál karoserie vypadá podobně jako takový ten plast, ze kterého jsou pisoáry na hudebních festivalech, tak je to velmi sympatické autíčko.

ID Life

Samozřejmě se jedná o koncept a produkční model bude pravděpodobně o dost méně cool. Což je škoda, protože to vypadá prostě jako fajn auto do města, které zaujme na první dobrou a třeba ta světla jsou naprosto dokonalá. Kdyby se podařilo je homologovat, byla by to pecka, jakkoliv vím, že je to nereálné.

ID Life

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články