PRÁCE 🧰

Nafta a daňové břemeno

13. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Momentální cenu paliv pravidelně sleduje téměř každý řidič. Jde o důležitý aspekt, který se promítá mimo jiné do rodinného rozpočtu. Velké oblíbenosti mezi palivy se v Česku stále těší nafta. Jaký podíl na její konečné ceně však mají daně?

Kolik by stála nafta bez daní

Řada tuzemských motoristů nedá dopustit na auta s typickým naftovým motorem. I dnes se proto na českých silnicích stále vyskytují i typické jedničkové Octavie s proslulým motorem 1.9 TDI, které v minulosti doslova pobláznily Českou republiku. Ačkoliv automobilky od výroby aut s naftou postupně ustupují, ještě několik let bude toto palivo z pohledu řidičů osobních vozů v České republice velmi populární.

Cenu nafty ale pravidelně sledují také dopravci. Poslední léta navíc ukázala, že cena paliv výrazným způsobem může promluvit také do inflace. Pakliže nafta zdražuje, zvyšují se následně i ceny přepravy. Dodatečné náklady musí podniky přenést na spotřebitele, jinak by nákladově náročnou situaci nemusely ustát. Vysoká inflace ale rázem může být poměrně rychle na světě a s ní i velké problémy.

Z čeho se cena nafty skládá

I proto není možné, aby se cena nafty na trhu podceňovala. Výrazným způsobem ovlivňuje život každého z nás. Zajímavý pohled se však nabízí na to, jakým způsobem se do konečné ceny nafty na tuzemských čerpacích stanicích promítají daně, a to konkrétně daň z přidané hodnoty a spotřební daň.

Výsledná cena nafty na tuzemských čerpacích stanicích se skládá z několika částí a následná analýza ukazuje, že daňové břemeno na ní dopadá opravdu výrazně.

  • Konečná cena paliva pro řidiče včetně DPH a spotřební daně: 40 korun
  • Spotřební daň za jeden litr nafty: 9,95 koruny
  • Daň z přidané hodnoty (21 % z výsledné ceny): 6,94 koruny
  • Součet spotřební daně a DPH u jednoho litru nafty: 16,89 koruny

Je zřejmé, že podíl daně z přidané hodnoty a spotřební daně na výsledné ceně nafty na tuzemských čerpacích stanicích dosahuje na 42,23 procenta. Pakliže by se stál rozhodl neuvalovat na naftu žádnou daň, mohli by tuzemští řidiči tankovat výrazně levněji, a to tedy konkrétně za 23,11 korun/litr.

Snižování daňové zátěže je spíš utopií

Je každopádně zřejmé, že stát se do snižování daní u nafty nemá. Přišel by totiž o daňové příjmy, které jsou s naftou spojené. Součet příjmů z oblasti spotřební daně a DPH u nafty se pohybují v řádu vyšších desítek miliard korun za rok. V rámci tuzemského státního rozpočtu tak má toto daňové břemeno poměrně zásadní postavení a stát by bez něj akorát prohloubil své dlouhodobé schodky a navýšil tak dluhy.

Politici se zároveň do snižování daňové zátěže nemají i z ekologických důvodů. Vyšší cena nafty totiž motivuje motoristy k tomu, aby raději využívali jiné dopravní prostředky, které takovým způsobem nedopadají na životní prostředí. Typicky se jedná o městskou hromadnou dopravu, do které naprostá většina tuzemských měst investuje opravdu horentní sumy. Alternativou pak může být i jízda vlakem, na kole nebo běžná chůze.

Je tedy zřejmé, že výraznější snížení daňové zátěže u nafty v České republice asi už nikdy nenastane. Naopak je možné očekávat, že v budoucnu by vláda mohla spotřební daň u nafty ještě zvýšit, což by v konečném důsledku opět negativně odnesli hlavně běžní řidiči.

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články