PRÁCE 🧰

Natural 95 a daňové břemeno v České republice

14. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Cena pohonných hmot v České republice je dlouhodobě velkým tématem, které tuzemské řidiče velmi zajímá. Víte ale, na kolik by vyšel jeden litr benzínu, pokud by stát na Natural 95 neuvaloval spotřební daň a DPH?

Natural 95 a daně

Cena pohonných hmot na tuzemských čerpacích stanicích v posledních dnech roste, což většina řidičů nevnímá pozitivně. Jeden litr nejprodávanějšího benzínu koncem dubna roku 2024 v průměru tuzemské motoristy vyšel na 40,40 koruny, což v meziročním srovnání znamená, že je o zhruba 2,71 koruny dražší.

Někteří motoristé ale neví, jakou měrou se na konečné ceně benzínového paliva podepisují daně. Konkrétně se v praxi jedná o daň spotřební a zároveň také o daň z přidané hodnoty. Ty mají pro tuzemské veřejné rozpočty dlouhodobě obrovský význam a analýzy ukazují, že na ceně jednoho litru nejprodávanějšího benzínového paliva se podílejí zhruba z 50 procent.

Benzín by mohl být o polovinu levnější

Ano, čtete správně. Pakliže by stát benzín nezatěžoval žádnými daňovými přirážkami, byla by výsledná cena jednoho litru paliva Natural 95 zhruba o polovinu nižší, což mimo jiné ukáže i názorný příklad níže:

  • Cena paliva Natural 95 na tuzemské čerpací stanici včetně DPH a spotřební daně: 40,40 koruny
  • DPH (21 procent): 7,01 koruny
  • Spotřební daň: 12,84 koruny
  • Cena Naturalu 95 bez DPH a spotřební daně: 20,55 koruny

Je zřejmé, že vláda České republiky by cenu paliva na tuzemských čerpacích stanicích mohla poměrně rychle snížit, pokud by sama chtěla. Moc dobře ale ví, že pokud by se tak stalo, přišla by o poměrně značné daňové příjmy, a tedy prostředky, se kterými kupříkladu počítá pro stavbu nových silnic, na některé sociální dávky či vybrané dotační tituly.

Jaký význam vyšší daňové břemeno má?

Vláda ke spotřebním daním dlouhodobě říká, že mají své opodstatnění. Jejich úkolem je totiž mimo jiné snižování negativních důsledků, které s danou činností souvisí. Konkrétně v případě paliv se jedná například o záporné dopady na životní prostředí, které jsou právě skrze vyšší daňové břemeno v praxi kompenzovány. Motoristům nezbývá prakticky nic jiného než tento přístup akceptovat. Pokud mají auto se spalovacím motorem, tak žádnou alternativu nemají, což státu hraje do not.

I vlivem vysoké daňové zátěže je cena paliva ve státech Evropské unie dlouhodobě poměrně podobná. I v sousedním Polsku se situace v nedávné době již ustálila a nálety českých řidičů na polské čerpací stanice již skončily. Je však otázkou, jestli není přístup české vlády chybný. Pokud by došlo ke snížení daňového břemena v případě nejprodávanějšího benzínového paliva, mohly by se prodeje minimálně v českém pohraničí zvýšit. Profitovali by z toho tedy nejen obchodníci, kteří by těžili z dodatečného přílivu tankujících ze zahraničí, následně by se mohly zvýšit i potřebné daňové příjmy.

Řada řidičů zároveň neví, jaká průměrná marže z jednoho litru prodaného paliva náleží samotným čerpacím stanicím. Analytické odhady z posledních let ukazují, že tento podíl je mnohem nižší, než se někteří motoristé mylně domnívají. Benzínové pumpy totiž z jednoho litru prodaného paliva mají v průměru jen zhruba 2,5 koruny, z čehož plyne, že marže nemá na konečné ceně Naturalu 95 výraznější dopad.

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články