PRÁCE 🧰

Stará Toyota Prius může napájet dům energií

30. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o hybridech Hybridní systémy

Spousta aut má kolem sebe doslova kult a komunitu, která je někdy i dost zásadně modifikuje. Trochu nečekaně má kolem sebe něco takového i Toyota Prius, která je jinak velmi nudným vozem.

Stará Toyota Prius může napájet dům energií

Ekologický a spolehlivý zároveň

Prius byl vlastně prvním hybridem, který se velkém měřítku prosadil. Svého času to byl symbol ekologického smýšlení a hollywoodští herci vůz používali k tomu, aby dali celému světu najevo, jak moc jim jde o klima. Že tím samým autem pak dojeli na letiště a přesedli do soukromého tryskáče, o tom už noviny pochopitelně nepsaly.

Postupem času automobilová veřejnost zjistila, že navzdory původnímu předpokladu není Prius nijak výrazně nespolehlivý. Naopak! To auto je extrémně odolné a systém pohonu nemá problém s nájezdem i hodně přes půl milionu kilometrů. Ano, starší motory začaly po čase trochu žrát olej, což se dalo opravit a trakční akumulátor věčný není. Cena jeho výměny je zhruba 50 tisíc korun, ale vydrží klidně 15 let. Těch 50 tisíc je jediná položka, která se nějak zásadně promítne do nákladů na údržbu. Motor je trvanlivý už samotnou koncepcí, převodovka se spokojí s výměnou maziva po čtvrt milionu kilometrů. Když na to náhodou majitel zapomene, nic strašného se nestane, ono to klidně dalších sto tisíc počká.

Toužíte-li po opravdu spolehlivém autě s levným provozem, koukněte se do inzerce a hledejte právě tento hybrid. Ano, je to vůz divných tvarů, nedobré dynamiky a opačné pohlaví se na to balí dost špatně. Hřát vás však bude na srdci právě ekonomika provozu, kterou strčíte všechny káry v okolí do kapsy. Takže zatímco mladíci s obstarožními BMW se slézají na benzínkách, protože po servisu a natankování jim zbude tak maximálně na levný energeťák, s Priusem můžete vzít slečnu/chlapce do restaurace, protože spotřebu přes pět litrů na sto zkrátka nebudete mít nikdy.

Lidé kolem Priusů…

Komunita kolem Toyoty Prius je neskutečná. Jsou lidé, kteří jsou schopni nahradit původní trakční NiMH baterii modernější lithiovou, existují samozřejmě přestavby na LPG, modifikace vylepšující dynamiku, ale také se najdou majitelé, kteří ve svém Priusu bydlí. A to doslova! Amerika je plná lidí, kteří hledají způsoby, jak ušetřit za bydlení a získat určitou volnost. Když jste sami, pakliže chcete cestovat a můžete pracovat na dálku, může být vlastně bydlení v hybridním autě docela zajímavé.

Zapoj chatu do Priusu

Jednou z nejužitečnějších a nejpůsobivějších modifikací je možnost napájet hybridním systémem nějaká další zařízení. Klidně třeba chatičku v divočině. Modifikaci umí dodat vícero firem, například PlugOut Power, která se mně osobně líbí nejvíc. Oproti standardnímu generátoru, který má efektivitu když dobře, tak 20 %, je systém Toyoty Prius mnohem účinnější. Celé to vlastně odebírá energii z trakčního akumulátoru, který spalovák začne dobíjet, jakmile má příliš nízké napětí. Motor tedy neběží pořád, jako je tomu u klasického generátoru, ale když už se rozběhne, tak jede v otáčkách s nejvyšší účinností, aby rychle nabil akumulátor a mohl se zase vypnout. Ve výsledku tedy stačí ponechat auto „nastartované“ a připojit k němu až 5kW zátěž. O to, aby výstupem byl střídavý proud, se postará střídač. Cena za kit s výkonem zmíněných 5 kW je 1 895 dolarů, což je necelých 43 tisíc korun. Za méně výkonný 4kW kit dáte v přepočtu zhruba 31 tisíc, což je z našeho pohledu asi nejvýhodnější nabídka.

Zdroj info: Toyota, PlugOut Power.
Zdroj médií: Depositphotos, PlugOut Power.

Podobné články