PRÁCE 🧰

Tramvajová doprava se v Česku rozmáhá

12. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Tramvajová doprava je v České republice stále oblíbenější. Patrné je to i z pohledu veřejných investic. Peněžní prostředky na další rozšiřování tramvajových tratí totiž momentálně vynakládá dominantní část českých měst.

Česká města hojně investují do tramvajových tratí

Články na téma tramvaje:

  1. Škoda 52T bude nová pražská tramvaj
  2. Praha se loni dočkala tří nových tramvajových tratí
  3. Česká města hojně investují do tramvajových tratí - právě čtete
  4. Údržba tramvajových tratí je nákladná

Řada tuzemských měst se bez tramvají v dnešní době neobejde, a to i přesto, že ještě před pár lety vypadala budoucnost tramvají na českém území všelijak. Mnohé regiony začaly více preferovat trolejbusovou dopravu a tramvaje spíše ustupovaly do pozadí. V České republice je ale nyní tramvajová doprava provozována v celkem sedmi městech a v budoucnu se mohou přidat další.

Hned šest z těchto sedmi měst navíc aktuálně pracuje na tom, aby se tamní tramvajová doprava dál rozšiřovala. Příkladem je město Plzeň, kde by měla být už brzy zahájena výstavba nové tratě na sídliště Vinice. Po dokončení by měla být zhruba 1,5 kilometru dlouhá a vyrůst by tam měly hned čtyři zbrusu nové zastávky.

Tramvaje z Prahy až do Středočeského kraje

Samostatnou kapitolou je Praha, kde byl loňský rok z pohledu nově zprovozněných tratí obzvlášť bohatý, neboť tramvaje začaly jezdit na třech nových úsecích. Aktuální politické vedení města Prahy hovoří o tom, že do roku 2030 by mělo dojít ke zprovoznění necelých dvou desítek nových tramvajových tratí. Mimo jiné se tramvaje dostanou i na Václavské náměstí a odtud dále k hlavnímu vlakovému nádraží. Ve hře je rovněž první tramvajová linka mezi Prahou a Středočeským krajem, a to konkrétně z části Kobylisy do Zdib.

Na rozšiřování tramvajové dopravy pracují i v Brně, druhém největším městě České republiky. Konkrétně by měla být realizována nová trať na Kamechy. Stavět by se mělo začít ještě v roce 2024, kompletní dokončení je aktuálně plánováno na rok 2027. Celková investice by se měla podle odhadů vyšplhat až na 2,4 miliardy korun.

Most investice odkládá

Výjimkou mezi tuzemskými městy je akorát Most, které na budování nových tramvajových tratí momentálně nemá dostatečné finanční prostředky. Politické vedení města Most sice v poměrně nedávné minulosti nové tramvajové tratě zvažovalo, zatím z toho ale sešlo. Cílem bylo, aby se tramvajová doprava dostala na největší mostecké sídliště Kahan.

Stavbu 300 metrů dlouhé tratě momentálně plánují i v Olomouci, konkrétně by se mělo jednat o prodloužení stávající linky na Nové Sady. Počítá se i s vybudováním nové tramvajové točny. Za zmínku stojí i výstavba nové tramvajové tratě v ostravské části Poruba. O ní se tu hovoří už poměrně dlouho, kvůli zhoršené dopravní situaci v posledních letech však tento záměr ožil. Ostravský dopravní podnik proto momentálně pracuje na dokončení příslušných studií, průzkumů a dalších podkladů, které mají o této možnosti do velké míry rozhodnout.

Velkou výhodou tramvajové dopravy je pozitivní dopad na životní prostředí, a to zvlášť v případě porovnání s konkurenčními autobusy. Mezi přednosti se řadí také dlouhá životnost vozidel a elektrické trakce. Tramvajové vozy se navíc mohou chlubit i velmi solidní kapacitou. Je každopádně otázkou, jestli se tramvajová dostane také do jiných měst, a to třeba do Českých Budějovic, Zlína nebo třeba Karlových Varů. Ačkoliv by tato myšlenka mohla dávat smysl, zatím se o ní příliš nehovoří.

Zdroj info: vlcoun.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články