PRÁCE 🧰

Sůl na silnici motorce škodí

27. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

První jarní jízdy skýtají trochu nečekané riziko. Na vozovce může být ještě poměrně dost soli jako památka na zimní náledí a sníh. Většina jednostopých strojů na to není moc připravena.

Sůl na silnici motorce škodí

Těžko ji uvidíte

Na jaře máme tendence koukat spíš kolem silnic na probouzející se přírodu, kvetoucí louky a podobně. Jenže taková malá past čeká na motorkáře přímo na vozovce. Žádné akutní nebezpečí sice ze strany soli nehrozí, ale je tam. Když se podíváte pozorněji, tak má podobu světlejšího pruhu u krajnice, ale víceméně je přítomna po celé šířce silnice. Je to velmi jemný prášek, který zvedají projíždějící auta a motorky. A právě v tom, že se jedná o prášek, je jeho zákeřnost. Dostane se totiž i do velmi záludných míst, dutin a zákoutí.

Motorka není na sůl připravená

Auta se solí částečně počítají, respektive jsou připravena na to, že musejí s korozí bojovat. Motorky nemají nástřiky bitumenem ani vosk v dutinách. Snesou působení vody a vzdušné vlhkosti, se solí ale může být problém. Jedinou ochranou motorky je lak.

Když se podíváte na rám motocyklu ze spodní strany, dost možná najdete v laku drobné dírky. Přední kolo totiž odhazuje kamínky za sebe a sem tam nějaký vyloupne kousek barvy a odhalí holý kov. Jak se na něj dostane sůl, je otázka času, než koroze začne hlodat.

Rizikem je sůl i pro šrouby, které často nemají ochranu vůbec žádnou, ačkoliv ano, mohou být i pozinkované. Pakliže nejsou, je to problém a jejich oxidace začíná pár dnů po vystavení soli.

Problémy se solí má i řetěz, který je v tomto směru poměrně citlivý. Mazivo ho sice chrání, ale to spíš pohyblivé části článků, kde dochází ke tření.

Samostatnou kapitolou jsou plasty, konektory a gumové části. Pneumatiky sůl neohrozí, ale plastová kapota může pod jejím vlivem zmatnit a lehce změnit barvu. Stárnutí materiálu sůl prokazatelně urychluje.

Jak se bránit soli?

Existuje celá řada nejrůznějších konzervačních sprejů a přípravků, které umějí ochránit kovové povrchy. Bohužel jsou obvykle nepříliš šetrné k plastovým povrchům. Navíc sprej nikdy nedostanete úplně všude, zejména ne do dutin, kam se jemný solný prášek ze silnice naopak podívá velmi ochotně.

Jak umýt motorku

Nejjednodušší, co můžete pro motorku udělat, je, prostě ji po vyjížďce opláchnout. Použít můžete klasické k tomu určené přípravky a vodu z hadice. Mytí motorky není věda, pozor akorát na vodu tlakovou, která se může dostat do míst, kde ji tak úplně nechcete. Máme tím na mysli zejména konektory a prostory určené pro elektroniku.

Zdroj info: Flash-team.
Zdroj médií: Depositphotos.

Odborné informace o tomto tématu poskytl partner

Jsme autorizovaným prodejcem značky KTM a zajišťujeme také servis motocyklů. V naší prodejně si můžete vybrat z bohaté nabídky produktů ze sortimentu doplňků pro motocykly i výbavy jezdce.

Podobné články