PRÁCE 🧰

Nová Škoda Octavia: dva displeje a dvě hybridní verze

29. 10. 2019 7 min. čtení diskuze (0) Aktuality Škoda

Čtvrtá generace vozu Škoda Octavia narostla ve všech rozměrech a je tak delší a širší než předchozí generace. Nabízí také ještě větší zavazadlový prostor. Díky novému designovému jazyku značky Škoda má Octavia působit ještě emotivněji.

Nová Škoda Octavia

Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier říká: „Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší Octavia všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Nová generace, která přichází právě v době šedesátiletého výročí, znamená velký krok kupředu. Během uplynulých šedesáti let se Octavia podílela na pozitivním vývoji společnosti Škoda Auto a také značky Škoda. Jsem přesvědčen, že nová generace pomůže tento pozitivní vývoj nadále udržet.“

Design a technologie nové Octavie

Nová Octavia dostala zcela nový vzhled přídě, tvořený novým přední nárazníkem a novými, ostře řezanými předními světlomety. Zvětšená délka a šířka zvýrazňují sebevědomý charakter tohoto kompaktního vozu. V porovnání s třetí generací narostla délka verze Combi čtvrté generace o 22 mm na 4 689 mm. Šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Délka verze liftback je o 19 mm větší a měří 4 689 mm, šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Protáhlou siluetu vozu zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Až devatenáctipalcová kola z lehké slitiny dodávají vozu dynamický vzhled. Verze liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, karoserie kombíku dosahuje součinitele odporu vzduchu cx od 0,26.

Moderní LED světlomety

Nižší přední světlomety i zadní světla využívají moderní LED technologii. Významnou novinkou nabízenou ve vrcholné verzi modelu jsou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

Škoda Octavia

Prostor pro posádku i zavazadla

Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl na 78 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u modelu Combi na 640 l, u verze liftback na 600 l. Zcela nový je i interiér vozu. Nový, dvouramenný volant má ozdobnou lištu v chromovaném provedení. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů v chromovaném provedení.

Nový design má také středová konzole, výplně dveří a přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a spolu s kontrastní, barevnou plochou pod velkou, samostatně stojící centrální multifunkční obrazovkou kopíruje tvar masky chladiče. Vůbec poprvé nabízí Octavia ergonomická sedadla, která jsou velmi šetrná k zádům a která nabízí na přání vyhřívání, masážní funkci a také funkci ventilace. Sportovní sedadla, která jsou nabízena na přání, jsou potažena velmi prodyšnou látkou ThermoFlux. Nová Octavia nabízí na přání také třízónovou klimatizaci Climatronic. Bezklíčový systém otvírání KESSY lze nyní použít pro všechny čtyři dveře.

Užiteční pomocníci

Jako první škodovka nabídne Octavia tzv. head-up displej. Ten displej zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění na silnici. Média nebo USB paměťové disky lze propojit s infotainment systémem přímo pomocí dvou předních USB-C konektorů, celkem může být na palubě až pět USB-C konektorů. Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu.

Obrazovka nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného Virtuálního Kokpitu má úhlopříčku 10″. Také jeho ovládání je uživatelsky přívětivější. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení – Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy – a zobrazovaný obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu. Novinkou je také možnost zobrazit mapu navigace ve dvou různých režimech přiblížení na Virtuálním Kokpitu a displeji infotaintment systému, který má úhlopříčku až 10″. Pomocí integrované spodní lišty v obrazovce infotainment systému lze ovládat klimatizaci. Pomocí nové dotykové lišty pod displejem infotainment systému lze jedním prstem ovládat hlasitost a dvěma prsty přibližovat nebo oddalovat mapu navigace.

Ovládání automatické převodovky "po drátu"

Prvenství bude mít Octavia i v ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli vozu nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.

Plno asistenčních systémů

Čtvrtá generace Octavie nabízí mnoho nových asistenčních systémů. Některé z nich jsou ve škodovce použity vůbec poprvé. Nový Asistent vyhýbání pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáhá předcházet nehodám. Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že řidič již vozidlo neovládá. V případě nouzové situace umí Emergency Assist vůz zastavit.

Motorizace Škoda Octavia 4. generace

Nabídku naftových a benzinových motorů doplňuje i ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze Škoda motor s mild‑hybridní technologií.

Benzínové motory s mild-hybrid technologií

U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je použit 48 V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak možnosti spalovacího motoru tzv. boostem. Motor je také při startu tišší a doprovází jej méně vibrací. Oba zmíněné motory jsou také nabízeny ve variantě bez mild-hybridní technologie, a to v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,5 TSI a také u naftových motorů vozu je použita nově vyvinutá převodovka určená pro motory s vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.

2 verze hybridního pohonu

Po modelu Superb iV, který je prvním vozem značky s plug-in hybridním pohonem, nabízí společnost automobilka také nový model Octavie v kombinaci s benzinovým motorem 1,4 TSI a elektromotorem pod názvem Octavia iV, a to dokonce ve dvou výkonových variantách. Vedle varianty s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) je ještě plánována verze se systémovým výkonem 180 kW (245 k). Obě provedení budou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Jednotky pro milovníky nafty

Tři nové naftové motory pokrývají výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Výkonné, úsporné a velmi ekologické motory TDI o objemu 2,0 l patří k nově vyvinuté generaci Evo. Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a také novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů o přibližně 80 %. Motory Evo tak mají technické předpoklady k tomu, aby splňovaly budoucí emisní normu Euro 6d. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.

Zdroj médií: škoda.

Podobné články