PRÁCE 🧰

Letní pneu a kilometrový nájezd

19. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Bezpečnost. Velmi důležitý parametr, na který klade důraz dominantní část řidičů na tuzemských silnicích. Jaká je ale životnost pneumatiky? Jak dlouho gumy vydrží a jaké faktory mají v praxi roli? S jakým kilometrovým nájezdem je možné v praxi počítat?

Kilometrový nájezd letních pneu

Životnost a kilometrový nájezd letních pneumatik je obrovským tématem, kterému se věnuje spousta odborníků. Ti se ale často neshodnou. Nepanuje mezi nimi jasný soulad ohledně toho, jak dlouho pneumatiky v praxi skutečně vydrží.

Neshody mezi odborníky však mají poměrně jasné opodstatnění. Samotný kilometrový nájezd totiž dokáží řidiči velkou měrou ovlivnit i sami. Není tedy možné jasně stanovit, kolik toho vaše gumy skutečně vydrží. Vliv má celá řada faktorů, které je třeba vzít do úvahy. Řadí se mezi ně konkrétně například:

  • Váha vozu a jeho další případné zatížení
  • Tlak v pneumatikách
  • Skladování pneumatik
  • Stání auta v garáži/venku
  • Druh vozovky, a to z pohledu úrovně drsnosti
  • Druhy jednotlivých tras (dálnice, město, les, louka apod.)
  • Styl jízdy
  • Rychlost jízdy
  • Odolnost gumy vůči oděru, a tedy konstrukce, dezén či použitá směs pneumatiky

Většina letních gum na trhu by však v praxi měla na vašem autě vydržet mezi 50 tisíci až 100 tisíci kilometry. Někdy je to více, v některých případech i méně. Kilometrový nájezd u letních gum je opravdu velmi individuální, každý motorista má však možnost jej alespoň částečně ovlivnit a životnost svých gum i několikanásobně prodloužit.

Jak je možné kilometrový nájezd prodloužit?

Každé pneumatiky by měly být v praxi skladovány správným způsobem, a to na temném a nepříliš chladném ani vyhřátém místě. Gumy rozhodně není vhodné nechávat venku, kde na ně prší či svítí agresivní slunce. Tím se jejich složení zhoršuje a snižuje i predikovaný kilometrový nájezd.

Dále platí, že životnost pneumatik je možné prodloužit vyvážením pneumatik při každé výměně. Motorista by měl zároveň namátkově kontrolovat jejich případné poškození a pravidelně je dofukovat i kontrolovat tlak. Platí totiž, že přehuštěné i podhuštěné gumy mají tendenci se poměrně rychle opotřebovávat.

Velký vliv z pohledu celkové životnosti a kilometrového nájezdu má také vzájemné prohazování kol, a to z hnací na hnanou nápravu. Tímto způsobem mají motoristé opravdu velkou šanci životnosti svých gum v praxi prodloužit. Doporučuje se, aby prohazování pneumatik z jejich strany probíhalo zhruba každých 10 až 12 tisíc kilometrů. Vyplatí se to hlavně v situacích, jestliže motoristé často vozí nějaký objemnější a těžší náklad nebo jestli je řidič milovníkem rychlejší a sportovnější jízdy.

Kilometrový nájezd a stáří pneumatik

Do úvahy ohledně kilometrového nájezdu je však třeba vzít i stáří pneumatik, které má na predikovaný kilometrový nájezd také vliv. Pokud řidič má na svém autě nebo v garáži více než 10 let staré letní pneumatiky, začnou postupně ztrácet své původní vlastnosti a parametry. V té době zároveň nastává čas zvážit jejich výměnu a porozhlédnout se na trhu po pneumatikách nových. Zároveň mimo jiné platí, že pokud jsou pneumatiky starší než 10 let, vystavují se řidiči riziku smyku či aquaplaningu.

Z praktického pohledu je většinový názor takový, že maximální stáří letních pneumatik činí 10 let od data výroby. Nyní si však někteří řidiči mohou klást otázku, jak stáří pneumatiky v praxi vlastně rozpoznat.

Napoví hlavně takzvaný DOT kód, který je vždy umístěn na boční straně tak, aby byl dobře viditelný bez potřeby demontáže kola. Z pohledu zjištění stáří pneumatiky jsou důležité poslední číslice. První dvě značí týden výroby, zbylá dvě rok.

Pokud na svých pneumatikách má motorista kupříkladu uveden DOT kód s posledním čtyřčíslím 2422, znamená to, že gumy sjely z výrobní linky ve 24. týdnu roku 2022.

Pneu za výhodné ceny s dopravou zdarma

Zdroj info: Pirelli.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články