Jak dlouho průměrně vydrží brzdové destičky s kotouči a jaké faktory opotřebení ovlivňují? Podceňovat sjeté desky nebo kotouče není ideální a mohou způsobit mnoho problémů.
Jaká je obvyklá životnost brzdivých destiček a kotoučů
Články na téma brzdové destičky:
- Jak poznat sjeté brzdové destičky
- Životnost brzdových destiček
- Výměna brzdových destiček svépomocí
- Jak dlouho vydrží brzdové kotouče a destičky - právě čtete
- Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách
Brzdy by se v žádném případě neměly podceňovat. Brzdný systém by měl být po celou dobu ve stoprocentní kondici. U aut se starším rokem výroby by se mělo také počítat s možnou korozí brzdových trubek, a tak kromě kotoučů a destiček při výměně zkontrolujte také jejich stav.
Brzdové destičky i kotouče se postupem času sjíždějí a tím ztrácejí svou účinnost. Desky je doporučeno měnit v případě, že je zbývající materiál na hranici 2 milimetrů. Minimální hodnotu většinou udává výrobce. Jedná se o hodnotu, do které výrobce garantuje funkčnost a spolehlivost komponentu. Dnešní moderní vozy mají elektronickou signalizaci, která při opotřebování materiálu, rozsvítí na palubním štítu příslušnou kontrolku, nebo vás upozorní na palubním počítači. Výměna brzdových destiček se obvykle dělá minimálně jedou za dva roky. Životnost brzdových kotoučů je obvykle dvakrát až třikrát delší než destičky.
Také čtěte
Co má vliv na životnost kotoučů a destiček?
Životnost brzd se odvíjí především stylem jízdy a materiálem, ze kterého jsou vyrobeny. Měkký materiál, nebo agresivnější jízda stylem brzda-plyn zajišťuje obvykle kratší nájezd, než tvrdší materiál nebo běžné tempo.
S aktivním tempem nemusíte na brzdách ani kotoučích najet více než 10 nebo 20 tisíc kilometrů. Pokud využíváte brzdění motorem a celkového pohybu auta, mohou vám brzdy vydržet klidně i přes 100 tisíc kilometrů. Pro brzdy je také lepší kratší a intenzivnější brzdění než vytrvalé dlouhé.
Sjeté brzdové destičky nebo kotouče poznáte nejčastěji podle „kopajícího pedálu“, taháním auta do strany (pozor, to však může být způsobeno také špatnou geometrií), zvýšenou hlučností (pískáním) nebo vibracemi volantu (také může být způsobeno závadou na jiné podvozkové části).
Zdroj médií: Depositphotos.