PRÁCE 🧰

Zákaz jízdy kamionů v Evropě: Má to smysl?

12. 3. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V Evropských státech platí pravidlo, kdy kamiony nesmí jezdit po silnicích v určitém období, aby se snížila hustota provozu. Zákaz se řídí Silničním zákonem a má tedy oporu v legislativě. Jak je na tom tedy Česko a ostatní země?

Zákaz jízdy kamionů u nás a v zahraničí

Každá evropská země, ve které platí zákaz jízdy kamionů, má upravená pravidla a dobu, kdy se vozidla nad 3,5 tuny s přívěsem nebo nad 7,5 tuny nesmí pohybovat po silnicích I. tříd, silnicích pro motorová vozidla a dálnicích. Jinak hrozí postih. Samozřejmě zákon myslí i na určité výjimky.

Má to opravdu smysl?

Aby kamioňáci mohli tento zákaz dodržovat, je důležité, aby po cestách bylo dostatečné množství odpočívadel. To ale není tak úplně realitou. Často jsou některá místa přeplněna kamiony a ty ostatní tak musí stát po různu, ale ne na parkovacím místě, protože se na plochu odpočívadla nevejdou.

Člověka tak napadá, jestli když už takový zákaz platí, by k němu neměla vláda vyjít vstříc a postavit více odpočinkových ploch, kde mohou kamioňáci zůstat. Může se také jednoduše stát, že dostanou pokutu za špatné parkování, přitom za to nemohou, když je kapacita odpočívadla zcela naplněna. A pokud opravdu prostor nezbývá a oni se rozhodnout jet dál a zkusit štěstí jinde, mohou dostat pokutu za neoprávněnou jízdu po silnici v časovém okně, kdy platí tento zákaz. Když se na to tedy podíváme ze široka, není to tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Jediné pozitivní je, že se za nedovolenu jízdu nepřičítají žádné trestné body, horší je ale, že řidič kamionu, je-li policií chycen, musí zaplatit na místě sankci do 2500 korun. Pokud se věc přesune do správního řízení, pak je to i dvojnásobek.

Zajímavá je i otázka, proč vlastně tento zákaz vznikl. V letním období totiž na českých silnicích platí od pátku do neděle, což jsou několika hodinová okna, kdy kamiony musí stát. Což může být pro některé dopravce, případné zákazníky, samozřejmě prodělečné. Ale co je dáno legislativou, to se nesmí porušit.

Chápeme, že je to zřejmě kvůli snížení provozu na silnicích, avšak je to i opravdu ekonomické? Přitom silniční infrastruktura je páteří ekonomiky a bohužel se nedá veškeré převážení materiálu hodit na bedra železniční dopravě, která nemá do všech míst adekvátní spojení. Nicméně zavedením zákazu řízení se Česko dostalo na úroveň ostatních vyspělých států.

Jak jsou na tom tedy časová okna?

Letní provoz, přesněji od 1. července do 31. srpna, platí podle následujících pravidel: v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 07:00 do 13:00, neděli a o svátcích nesmí na silnice kamiony v době od 13:00 do 22:00. Zbytek roku je v platnosti zákaz jízdy pouze v neděli a ve státních svátcích, kdy platí zákaz jízdy kamionů v době od 13:00 do 22:00.

Jak vypadá zákaz jízdy kamionů u našich sousedů?

  • Německo - sobota (o prázdninách 07:00 - 20:00); neděle a svátky (od půlnoci do 22:00)
  • Polsko - pátek (o prázdninách od 18:00 - 22:00); sobota (o prázdninách 08:00 - 13:00 - po zbytek roku ne); neděle (o prázdninách 08:00 - 22:00; mimo sezónu ne); svátky (08:00 - 22:00)
  • Slovensko - sobota (o prázdninách 07:00 - 22:00); neděle a svátky (od půlnoci - 22:00)
  • Rakousko - celoroční zákaz od soboty do neděle v čase (SO 15:00 - NE 22:00)

A kde zákaz jízdy kamionů neplatí? Je to například Černá Hora, Norsko, Litva, Dánsko, Belgie a nebo třeba Turecko.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR, Aktuálně, názory autora.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články