PRÁCE 🧰

Honda pod kapotu nového Civicu umístila promyšlený hybrid. Víte jak funguje, a že nemá převodovku?

25. 1. 2023 6 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Honda

Hybridní pohon Hondy Civic možná zní na papíře složitě. Jeho fungování je ale ve skutečnosti velmi jednoduché a naše recenze Hondy Civic Hybrid ukázala, že se jedná o jeden z nejpromyšlenějších systémů na trhu. Jak tedy funguje?

Honda Civic e:HEV – Jak funguje její hybridní pohon?

Honda se může poprávu pyšnit jedním z nejlepších hybridních systémů na trhu. Jedenáctá generace Hondy Civic ho zase o kousek posouvá. Navíc už v České republice pořídíte Civic pouze s tímto hybridním systémem. A jak dokázal náš test, rozhodně to není na škodu, spíš naopak. Pojďme se ponořit do jeho tajů a vysvětlit si, jak funguje.

Komponenty

Honda Civic e:HEV je klasický hybrid, nejde nabíjet ze zásuvky. Součástí jeho hybridního ústrojí jsou celkem čtyři základní komponenty. Je to benzinový motor, elektromotor, který slouží jako generátor, druhý elektromotor, který slouží k pohonu předních kol a v neposlední řadě malá trakční baterie. Skladba jednotlivých komponent je k vidění na obrázku níže.

Schéma komponent hybridního systému Hondy

Motor

Pod kapotou se skrývá nově vyvinutý benzinový atmosférický dvoulitr s technologií i-VTEC, který pracuje v Atkinsonově cyklu. Díky tomu mohl dosáhnout velmi nadprůměrné tepelné účinnosti 41 %. Pouze dodám, že běžně se účinnost pohybuje do 35 %. Samotný motor disponuje výkonem 105 kW a točivým momentem 186 Nm. Při běžné klidné jízdě o motoru prakticky nevíte, často se vypíná a dle ukazatele jeho využití v digitálním štítu pracuje v průměru do 25 % svého maximálního potenciálu.

Dvojice elektromotorů

Stěžejní častí je ale dvojice elektromotorů. První z nich je na stejné hřídeli s motorem a slouží jako generátor. Elektrickou energii vyrábí jedním způsobem, a to tak, že je poháněný spalovacím motorem. Zároveň také pomáhá s opětovnými starty spalováku.

Druhý elektromotor má na starost dva důležité úkoly. Je to právě on, kdo se většinu času stará o pohon Civicu. Jeho výkon a zároveň výkon systémový je 135 kW, točivý moment činí 315 Nm. Slušné hodnoty, které Civicu dodávají slušnou dynamiku. Zároveň je to zatím nejvýkonnější verze hybridního systému Honda e:HEV. K tomu všemu ale slouží i ke zpomalování auta rekuperováním elektrické energie do baterky. Účinek rekuperace lze pádly pod volantem nastavovat v několika stupních, po sešlápnutí brzdového pedálu se rekuperace ještě zesílí. Vše je vyladěné, intuitivní a při jízdě to nijak neruší. Tak trochu se dá říci, že je Civic spíše elektromobil než klasický spalovák.

Akumulátor

Pod zadní sedačkou se nachází IPU (Intelligent Power Unit) neboli inteligentní napájecí jednotka. Jedná se především o trakční baterii a její řídící jednotku. Samotná lithium-iontová baterie má kapacitu 1,05 kWh a jen díky ní dokáže Civic tak často jezdit pouze na elektřinu s vypnutým motorem. V praxi to stačí na projetí průměrného okresního města čistě na elektřinu. Při potřebě prudší akcelerace už ale spíná spalovací motor.

Jízdní režimy

Celé to pak funguje ve třech základních režimech – EV, hybrid a pohon přímo spalovací motorem. Mezi nimi si řídící jednotka nepostřehnutelně přepíná podle aktuální potřeby výkonu. Jak se jednotlivé režimy mění můžete pozorovat na obrazovce infotainmentu nebo v kapličce přístrojů.

EV

Čistě na elektrickou energii jezdí Honda Civic překvapivě často. Nejčastěji ve městě, a to při klidné plynulé jízdě ustálenou rychlostí. S pedálem plynu se ale musí opatrně, v případě potřeby větší akcelerace se bryskně připojuje spalovací motor. Elektrický režim se také náramně hodí v kolonách, kde šetří cenné kapky benzinu. Zároveň se ale EV režim aktivuje pokaždé, když sundáte noho z plynu a vypne se benzinová jednotka. Za předpokladu, že se pohybujete, pak auto rekuperuje a dobíjí akumulátor.

Čistě elektrický jízdní režim

Hybrid

V hybridním režimu spíná spalovací motor. Za všech okolností pohání benzinová jednotka generátor. Pak mohou ale nastat tři situace. Buď generátor posílá elektrickou energii přímo do elektromotoru nebo je elektřiny nadbytek a zvládá se tak ještě dobíjet baterie. V případě, že má akumulátor energie dostatek, může i on posílat část energie elektromotoru a ulehčit tak práci spalováku. A ulehčení práce se rovná slušná úspora paliva.

Hybridní jízdní režim

Pohon přímo spalovacím motorem

Toto je asi nejvzácnější režim. Motor se v tomto případě připojuje přímo k předním kolům. Pozor, Civic nemá žádnou převodovku, motor se připojuje v pevném převodovém poměru, podobnému, jako má šestý rychlostní stupeň u běžných aut. Celé to umožňuje elektricky ovládaná spojka, která propojí hřídel, na které je uložený motor a generátor, s hřídelí, na které je elektromotor, a která pohání přední nápravu. Logicky se pak tento režim spouští po překročení rychlosti 70 km/h, a především pak na dálnici, kde už je elektromotor neefektivní.

Možná si říkáte, že při takovém provozu dostává benzinová jednotka pořádně za uši. Motor sice po každém startu nějakou chvíli běží, aby se olej alespoň trochu ohřál, ale i tak to není vždy ono. No Honda tomu šla naproti a naplánovala výměnu oleje jednou ročně nebo už po 10 000 kilometrech, v režimu zvýšené zátěže dokonce po 5 000 kilometrech. Co je ta zvýšená zátěž? Je to provoz, při kterém Civic jezdí pouze krátké trasy do 8 kilometrů, v zimní období do 16 kilometrů. Důvod? Na krátkých trasách dochází ve studeném motoru jednodušeji k ředění oleje benzinem. Olej pak ztrácí mazací schopnost a u takto namáhaného motoru to je závažný problém. Olejový filtr se pak mění každou druhou výměnu oleje.

Honda Civic e-HEV

K čemu to všechno?

Odpověd je jednoduchá – spotřeba. Ta se běžně pohybuje okolo (i pod) pěti až pěti a půl litru na sto kilometrů. Naprostou většinu času totiž motor buď neběží nebo pracuje v ideálních otáčkách s ideální účinností. Málokdo to totiž ví, ale běžný spalovací vůz funguje s nejvyšší možnou účinností pouze minimum času. Hybrid Hondy Civic je tak „vyšší dívčí“ efektivnosti.

Budoucnost

Honda svůj systém neustále zdokonaluje. Už Honda Civic Hybrid 2022 má oproti Hondě Jazz pár vychytávek. Jednou z nejzajímavějších je, že Civic dokáže pracovat se zvukem motoru. Žádné monotónní vrčení motoru, jako u ostatních hybridů. Civic dokáže krátkodobě upravovat otáčky motoru, a společně se zvukem z reproduktorů tak velmi věrohodně simulovat pocit řazení. Civic tak působí jako civilnější auto pro masy a je tak přirozenější, ačkoliv ve skutečnosti opravdu žádnou převodovku nemá.

V další generaci hybridního systému Honda slibuje třeba možnost přímého připojení motoru ke hnací nápravě i v nižších rychlostech díky druhé spojce. No, necháme se překvapit, co Honda s tímto zajímavým systémem ještě vymyslí.

Zdroj info: Honda.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Honda.

Fotogalerie (4 fotek)

Podobné články