Úsekové měření rychlosti - Jak to funguje?

13. 1. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Měření rychlosti lze provádět několika různými způsoby. Jedním z nich je i měření úsekové, které funguje třeba v pražském tunelu Blanka. Na jakém principu pracuje? A dá se nějak "občůrat"?

Úsekové měření je do značné míry automatický způsob, kterým mohou státní orgány téměř bezpracně vybírat pokuty za porušení předpisů. Systém funguje do velké míry sám a na úředníkovi je jen poslání dopisu a případné další řešení přestupku.

Výpočet z průměru

Jak už název napovídá, tak je měřen vždy určitý úsek vozovky. Ten je ohraničen příčnou čárou přes jízdní pruh na začátku a na konci měření. Což jsou zároveň body, kde systém zaznamená prostřednictvím kamer registrační značku vozu, společně s časem průjezdu. Jak už asi tušíte, díky tomu, že je znám čas, za který úsek auto projede a zároveň i délka dráhy, lze poměrně jednoduše vypočítat průměrnou rychlost. Pokud je tedy v úseku povolena sedmdesátka, ale systém vypočte průměr 82 km/h, je asi jasné, že řidič předpisově nejel.

Má to své slabiny

Na rozdíl od měření okamžitého, tak úsekové měření neumí prokázat, kde přesně k přestupku došlo a kolik řidič jel. Této slabiny lze využít v případě, že se člověk přistihne, jak uprostřed měřeného úseku jede namísto třeba zmíněné sedmdesátky devadesátkou. Teoreticky, pokud po stejně dlouhou dobu následně pojede jen padesátkou, tak průměr bude 70 km/h a žádný postih mu nehrozí. A jako u většiny automatických systémů, ani ten úsekový obvykle nefotí vozidla zezadu, motorkáři tak dopis z úřadu při překročení rychlosti nedostanou.

Nikdo samozřejmě nemusí mít strach, že při překročení průměrné rychlosti o 2 km/h dostane pokutu. Měření počítá s určitou tolerancí, která je někde i dost velká, protože pokud by se mělo řešit každé překročení o kilometr za hodinu, tak to nemá tak úplně smysl, navíc by úředníci nedělali nic jiného.

Zdroj médií: Ministerstvo dopravy

Podobné články