Úmyslné vybržďování ostatních aut

22. 2. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Povinností každého řidiče je nehodě předcházet. Tzv. vybržďovači jim naopak jdou dost naproti, a to dost nevybíravým a agresivním způsobem. Co lze považovat za vybržďování?

Co je to vybržďování

Samotné vybržďování vypadá většinou tak, že těsně po předjetí jiného auta zašlápne předjíždějící řidič prudce brzdový pedál, čímž donutí těsně za sebou jedoucího řidiče udělat to samé. Jenže ne každý dokáže okamžitě zareagovat, což společně s rozdílem ve zpomalovacích schopnostech obou automobilů může velmi jednoduše zapříčinit, že vůz vzadu narazí do toho před sebou. Celé to je o to zákeřnější, že se taková situace těžko předvídá a řidič druhého auta ani nemá šanci si během pár desítek metrů vytvořit dostatečný odstup.

Nahromaděná agresivita

U nás už se odehrálo několik případů, které skončily dopravní nehodou a pro vybržďovače posléze rozsudkem. Zkratkovité chování je obvykle způsobeno tím, že agresivnější řidič (typicky v silnějším autě), je nějakým způsobem nespokojen s řidičským výkonem toho, koho v návalu nahromaděné agresivity a hněvu vybrzdí.

Nelze to nijak omluvit

Ano, někdy to je opravdu o nervy, typicky na dálnici, když si rychlejší pruh obsadí někdo, kdo se rozhodne, že pojede trvale 120 a ze zásady neuhýbá. Ovšem reakce, která může způsobit dopravní nehodu, nebo ji dokonce způsobí, je hodně za čárou a prakticky neomluvitelná. Navíc se dost těžko prokazuje, že skutečně šlo o naschvál a že nebezpečný manévr vybržďovač neudělal třeba kvůli zvířeti přebíhajícímu přes cestu. Dost pak může pomoci palubní kamera, ideálně ve spojení se svědeckou výpovědí.

Nechvalně proslulým vybržďovačem je Aleš Trpišovský. Ten na dálnici D1 tímto způsobil dopravní nehodu a dostal dvouletý trest odnětí svobody a sedmiletý zákaz řízení. O zhruba měsíc později byl trest zrušen díky amnestii tehdejšího prezidenta Václava Klause.

Raději být ve střehu

Nečekané agresi se těžko předchází. Lze ale leccos předpokládat. Proto, pokud na vás někdo zuřivě troubí, bliká a snaží se o rychlé předjetí, počítejte raději s tím, že to těsně po něm může prudce zadupnout. Žádnou jinou radu asi dát ani nelze.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?