Údržbová baterie - v čem je skvělá?

20. 2. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Pod pojmem "údržbová baterie" můžeme rozumět akumulátor, u kterého je možné dolévat destilovanou vodu a tím udržovat hladinu elektrolytu v optimální úrovni. Zároveň je i možné měřit hustotu elektrolytu, což je nejlepší kontrola stavu autobaterie.

Údržbová baterie

Samotná baterie, u které je možné dělat nějakou údržbu, se obvykle vyznačuje tím, že elektrolyt je přístupný prostřednictvím víček. Ta se vymontují a je tak možné jednak elektrolyt dolít (respektive destilku), jednak i změřit jeho hustotu. Hodně moderní je ale pravý opak, tedy uzavřená autobaterie, která dle výrobce žádnou údržbu a péči nevyžaduje. V kupujícím to samozřejmě budí pocit, že se nebude muset o nic starat, což je pravda spíš jen napůl.

Jak prodloužit životnost údržbové autobaterie

Tady je asi nejdůležitější jednak udržovat akumulátor pokud možno nabitý a pak také čas od času zkontrolovat, jak je na tom elektrolyt. Jde o jednoduchý roztok kyseliny sírové a vody, přičemž hladina je většinou patrná na průhledové části obalu autobaterie. Pakliže je elektrolytu málo, stačí ho destilovanou vodou doplnit. Pozor ale, nedělejte to nikdy za provozu nebo při dobíjení autobaterie. Články musejí být zcela zaplavené a hladina by měla sahat alespoň centimetr nad ně. Prostřednictvím elektrolytu lze rovněž měřit úroveň nabití autobaterie. Při nabití do plna by měl mít elektrolyt hustotu 1,28 g/cm3.

Druhým významným faktorem, který má obří vliv na životnost startovací baterie, je již zmíněné dobíjení. Na kratších trasách funguje autobaterie tak trochu na dluh, protože start a následná jízda s nezahřátým motorem je energeticky dost náročná. Kdo si k tomu pustí třeba vyhřívání sedaček, volantu a předního skla, tomu se baterie spíše vybíjí, protože alternátor ji nestačí dobít. Takových jízd stačí pět, deset a baterie to začne pomalu vzdávat. Proto je dobré ji zejména u takto používaných vozů třeba jednou za dva týdny připojit na nabíječku a nabít. Vybitá autobaterie začne po několika hodinách sulfatovat - na deskách se vytvoří malé krystalky sulfátu. Pakliže nedojde k dobití, sulfáty ztvrdnou a aktivní plocha desek se tak zmenší. Životnost tím samozřejmě rapidně klesá.

Co s bezúdržbovou baterií?

U bezúdržbového akumulátoru lze ze stran péče hovořit jen o dobíjení. Elektrolyt se u něj nedolévá, ale výrobci minimalizují úbytek elektrolytu pomocí legování elektrod některými chemickými prvky (typicky třeba kalcium). U dobíjení ale platí to, co pro klasickou údržbovou autobaterii. To znamená udržovat akumulátor pokud možno stále nabitý.

Zdroj info: Autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Rudolf Malý

Autor článku
Rudolf má rád dobré jídlo, sport a nekorektní humor. Nebrání se elektromobilitě, ale taky jí nijak zvlášť nefandí. Ve volném čase se rád vrtá v autech a obecně vlastně v čemkoliv.

Podobné články