PRÁCE 🧰

VIDEO: Motor a turbo 1.6 HDi - proč se tak často kazí?

27. 8. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Motor 1.6 HDi přeplňovaný turbem se vyskytoval nejen ve vozech tehdejší skupiny PSA, ale i pod kapotami Fordů jako 1.6 TDCi. Ani v jednom případě však neměl příliš dobrou pověst. Často se mu porouchávalo turbodmychadlo, ale to bylo v celém problému vlastně tak trochu nevinně. Samo o sobě totiž nebylo špatně navržené.

Turbo 1.6 HDi - proč se tak často kazí?

Články na téma turbodmychadla motoru HDi:

  1. Jak zachránit turbo a motor 1.6 HDi
  2. Jak poznáte, že máte problém s turbem motoru 1.6 HDi
  3. Turbo 2.0 HDi
  4. Turbo 1.6 HDi problémy - právě čtete

Tragické řešení olejové vany u motoru 1.6 HDi

Zásadní nedostatek celého motoru DV6, když pomineme několik dalších, ale „akceptovatelných“, je velmi prostý - mazání. Ani by tak nevadil doporučený interval výměny oleje 20 000 kilometrů, kdyby ho šlo vyměnit všechen. Je až nepochopitelné, že konstruktéři navrhli olejovou vanu způsobem, že kolem výpustného šroubu je jakýsi komínek a šroub je tedy zapuštěný.

Důsledek je asi jasný každému, kdo má alespoň elementární představivost - při výměně oleje u 1.6 HDi jednoduše všechen nemá šanci vytéct, ale naopak ho tam trocha zůstane (asi 4-5 dcl). Důvěřivý zákazník tedy naivně odevzdal auto servisu, který vyměnil mazivo za nové, které se okamžitě naředilo mazivem starým a ještě k tomu aditivovaným o karbonové usazeniny a podobné chuťovky.

Odskáče to turbo

Tohle se tedy párkrát stalo a všechen ten „bordýlek“ postupně ucpával sací koš olejového čerpadla. Tím se snižoval tlak mazání a zejména turbo se tak začalo přehřívat a špatně se mazalo. Jenže to není vše. Další bolestí jsou dva průtokové šrouby, které drží trubku, jež přivádí do turbodmychadla olej. Oba tyto šrouby mají v sobě sítko. Modří už vědí - i tam se samozřejmě rádo usazovalo kde co a opět se tím snižoval průtok maziva k turbu.

Majiteli auta tedy zákonitě časem turbodmychadlo kleklo, nechal ho zrepasovat nebo koupil nové, vyměnilo se to a za chvíli kleklo turbo 1.6 HDi znovu. Špatně mazaný ložiskový uzel mohl také způsobit uvolnění matice na sacím kole a její průchod přes lopatky, což pro ně bylo fatální. Pak už se začalo pátrat po příčině a prvním (a zároveň nejúčinnějším) způsobem, jak motoru ulevit, bylo předělat vanu. Zapuštěný šroub jde s trochou kutilství a šikovnosti „vytáhnout“ do roviny a výměny oleje pak skutečně znamenají, že se mazivo vymění komplet. Osvícený automechanik vyměnil sací koš i oba průtokové šrouby a tím zastavil postupnou zkázu turbodmychadla.

Náprava není složitá

U těchto agregátů se zároveň doporučuje zkrátit interval výměny oleje na 15, ideálně však 10 tisíc kilometrů. Pakliže majitel zvládl úpravu vany zavčas, nemusel nutně motor potkat ani nešvar v podobě zvýšené spotřeby maziva a dost možná jich tak spousta jezdí s původními turbodmychadly do dnes. Navždy však asi zůstane záhadou, jak se mohlo někomu podařit vymyslet tak očividnou kravinu s olejovou vanou, ze které nejde vypustit všechen olej.

HDi 1.6 turbo a jeho záchrana

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Redakce.

Podobné články