Test: motorka KTM 690 Enduro R - univerzální Rakušanka

2. 10. 2020 8 min. čtení Testy KTM

V redakci se nám naskytla možnost otestovat jednostopý stroj. Pro enduro od KTM jsem si rád zajel, protože jsem byl na tuhle motorku fakt hodně zvědav a těšil jsem se, že namísto volantu budu mít před sebou řídítka, což je poměrně příjemná změna.

Test motocyklu KTM 690 Enduro R

Úvodem musím trochu ujasnit milému čtenáři situaci. Nečekejte nějaký super odborný test člověka, který najezdí na motorce za sezonu tisíce kilometrů a za řídítky je jako doma. Kdepak. Moje intenzivnější "motorkové období" skončilo zhruba dekádu nazpět, kdy jsem prodal silničně-cestovní šestistovku a zavřel za ní pomyslné plechové, zevnitř polstrované dveře, abych po mladických letech přesedl do plechovky, která přeci jen skýtá jisté výhody, ačkoliv uznávám - na úkor zábavy.

Čas plynul a životní jistoty, poskytované uzavřeným prostorem vozu ve mně bezpečně ukolébaly tu část mého já, která má ráda všechno, co točí víc jak osm tisíc, má tendence zvedat se na zadní a v zatáčkách to chce po řidiči něco víc než jen práci rukou na volantu. Jo, sem tam jsem se svezl pár kilometrů, když se zastavil některý z kamarádů, které jedna stopa ještě nepustila, ale ani v těchto případech jsem neměl cukání se myšlenkami vracet do okamžiků, kdy jsem si užíval prudkou akceleraci a "klopení až na stupačku". Ale abych to přestal okecávat! Tohle prostě bude spíš soubor dojmů z klávesnice člověka, který se po deseti letech znovu posadil na mašinu, trochu se s ní sžil a nechal si vyplavit zase po čase do krve trošičku adrenalinu.

Test motocyklu KTM 690 Enduro R

Také čtěte

Test: Toyota Proace Verso Nomad - když cestovat, tak pořádně!

Tento test bude tak trochu speciální. Před domem mi pořád ještě stojí Toyota Proace Verso přizpůsobená pro cestování, které zahr…

11. 4. 2020 Testy

Rozklepaná, ale přívětivá

Hned jak jsem KTM 690 Enduro R uviděl, získala si u mě motorka první pozitivní body. Pominu-li hojné využití mé oblíbené oranžové barvy, tak už na první pohled jsem viděl, že ani pro moji vysokou postavu nebude problém se za řídítka pohodlně vejít. Ono když máte necelé dva metry a přes metrák váhy, tak sice nemáte problém manipulovat se strojem na místě, ale delší jízda je zejména na menších mašinách trochu očistec. S respektem jsem se vyhoupl do sedla a vědom si papírových specifikací se opatrně rozjel. Než jsem dojel na první kruháč, vytvořil jsem si můj první jízdní dojem - vono se to celý klepe jak sviňa, tohle bude fakt hodně jiný než čtyřválcovej japonec. Jakkoliv se KTM zaklíná řečmi o tom, že motor má dva vyvažovací excentry a díky tomu se podařilo eliminovat vibrace - to není tak úplně pravda, klepe se to furt a třeba zrcátka neposkytnou nic jiného, než dost rozmazaný odraz toho, co se za vámi děje. Na druhou stranu se to od velkého jednoválce dá tak trochu čekat a nebral bych to tedy jako nevýhodu, ale spíš jako vlastnost.

KTM 690 Enduro R

Překvapila mě ale jakási přístupnost a přívětivost. Pár set metrů stačilo, abych si zvykl na její hmotnost, účinek brzd a chování. Několik kilometrů bylo pak dostatečných na to, abych uvykl akceleraci a navnímal, kdy je potřeba řadit. Ono totiž tady se řazení řídí čistě podle smyslů řidiče kvůli absenci otáčkoměru. To je zároveň i má první výtka, zkrátka bych občas rád věděl, kolik motorka točí. Nepotřebuju na tu kapličku furt čumět, ale tady byl minimalismus skutečně dotažen do extrému a za jízdy se víc jak rychlost a ujetou vzdálenost nedozvíte. Jinak se na tom na silnici dá vcelku v pohodě jezdit, osazené Mitasky drží na asfaltu obstojně a překvapivě ani v zatáčce v náklonu se motorka nenechá moc rozházet nerovnostmi a výmoly. Do nějakých 110 km/h se dá svištět v relativním pohodlí, pak už je to horší a od 130 nahoru vyloženě opruz, protože vzpřímená jízdní pozice dělá z jezdce s rukama na širokých řídítkách něco jako plachtu. Co mě malinko překvapilo, byla nervozita předního kola při prudké akceleraci. Nic extrémního, napoprvé jsem jen pevněji chytl řídítka a při dalším prudkém výjezdu ze zatáčky jsem s tím už počítal.

Design není priorita

Po příjezdu domů jsem hodil mašinu na stojánek a musel jsem uznat, že vzhled je spíše účelový, na žádné kudrlinky se moc nehraje. "Nedodělaný detail" v podobě lanek, která se táhnou obloukem před řidičem a nikdo se neobtěžoval je schovat, jsem spíše ocenil - mám rád, když se používají jednoduchá řešení a nemám absolutně nic proti tomu, když se design občas odsune na vedlejší kolej.

Také čtěte

Test: Škoda Superb Laurin&Klement - luxus s výhradami

Vlajková loď automobilky Škoda byla představena v roce 2015. Od svých předchůdců se liší především ostřejším vzhledem, ale zacho…

16. 12. 2019 Testy

Recenze motorky KTM 690 Enduro R

Po menším odpočinku a vstřebání dojmů jsem se vydal naplnit palivovou nádrž. Věděl jsem, že je pod sedlem, co jsem netušil bylo, že hrdlo tankovací pistole se dá zasunout tak asi pět centimetrů dovnitř. Což znamená, že poměrně záhy se tankování díky tomu samo přeruší. Je potřeba pistoli trochu povysunout a nehrnout tam benzín naplno, ale s citem. Tohle je zkrátka nedotažené.

Kopni tam ten kvalt!

Cestou od benzínky jsem zkoušel všechny vychytávky, o kterých jsem si dopředu načetl, že je motorka má. Předně quickshifter - tohle je vážně pecka! Navykl jsem si na to prakticky hned. Možnost kopat si tam kvalty bez nějakého spojkování je super, akorát mi připadalo, že je potřeba se s tím moc nemazlit a řadičku nehladit, ale nebát se do ní naopak trochu opřít. A když už jsem u těch převodů - jezdit se dá s přehledem třeba i na pětku padesátkou a při otočení plynem se jednoválec nechá vcelku ochotně znovu rozmotat.

Test motocyklu KTM 690 Enduro R

Dalším "chlubítkem" je kontrola trakce. Má dvě úrovně, přičemž jedna řeší obě kola, zasahuje dříve a nepustí přední kolo do vzduchu. Ta druhá je pak spíše do terénu a řeší ABS pouze na předním kole. Pro jistotu jsem až na jednu zkoušku v terénu nechal zapnutý přísnější režim, který měl ale asi docela práci, protože na zadní se motorce chce na první dva kvalty prakticky pořád. Cením citlivost, s jakou asistent zasahuje, žádné "tak hošánku, kolo ve vzduchu, zavřu ti plyn a máš útrum" se nekoná, probíhá to naopak citlivě a téměř neznatelně.

Jakkoliv jsem nevěřil elektronickému plynu, musel jsem uznat, že se dávkuje skutečně velice citlivě a dobře. A když jsem si jednou podřadil víc než jsem chtěl, zjistil jsem, že i antihopingová spojka se občas hodí - kolo se mi nerozskákalo, jako se mi to kdysi stalo na stroji, který tuto vymoženost neměl. V návodu je i přesně popsáno, jak nastavit fajnové tlumiče od WP, ale do tohoto už jsem se, přiznávám, nepouštěl.

Motorka je doma všude

Krom silnice jsem samozřejmě musel vyzkoušet i "terénní" schopnosti stroje. A zde se opět čtenáři omlouvám, ale dopředu řeknu, že na motokrosovou trať nebo do těžkého terénu jsem KTMku nevzal. Skončil jsem u vyjíždění mezí, rozbité polňačky a lesní cesty, kde ale jsem si ale užil i tak dost velkou porci zábavy. Tlumiče tam odváděly solidní práci, ačkoliv na častější výlety mimo zpevněné vozovky bych si je trochu "přiměkčil". Jakkoliv jsem měl trochu obavy to rozbalit a uhánět po prašné cestě s dírami víc jak šedesátkou, tak po chvíli jsem se přistihl, že letím skoro kilem. Motorka se ale chovala absolutně nezákeřně a znovu jsem musel ocenit jemně dávkovatelný výkon pomocí citlivého plynu. Jestli mi pomáhali elektroničtí pomocníci netuším, neměl jsem čas to nějak sledovat, ale bavil jsem se a rozhodně jsem si jízdu užíval. A musel jsem ocenit volbu pneumatik. Mitas E-07 se ukázaly jako univerzální pláště, které zvládnou s přehledem silnici i lehčí terén.

Jízda terénem na moto KTM 690 Enduro R

Také čtěte

Test ojetiny Mercedes Benz B180 Blue Efficiency

MPV jsou oblíbené vozy především u lidí, kteří mají rodinu. Nabízejí velký zavazadlový prostor a nejsou příliš vysoké oprot…

5. 10. 2020 Testy

Dlouhé, ale relativně tvrdé sedlo předurčuje tohle enduro spíše ke kratším jízdám než k celodenním výletům. A přiznávám bez mučení, že moje pozadí si muselo po zhruba stokilometrové vyjížďce odpočinout. S příchodem chladnějších rán bylo fajn, že díky plastovým chráničům nejsou ruce přímo vystavené náporu studeného vzduchu, ale osobně bych si přikoupil ještě vyhřívané rukojeti.

Na konec mi nezbývá než s potěšením konstatovat, že návrat do jedné stopy mi zasel do hlavy myšlenku na opětovné pořízení motorky. KTM 690 Enduro R mi zvládla dělat poměrně zábavnou a univerzální společnici. Příští sezónu bych rád vyzkoušel její silničně laděnou ségru, u které tuším, že bude mému srdci přeci jen trochu bližší. Endurko mě ale bavilo skvěle, bydlet někde na vesnici, kde je možnost výletů mimo silnice, asi bych moc neváhal a s potěšením po tomhle stroji sáhl. Bere si totiž výhody z obou kategorií, a to bez nějakých zásadních omezení.

Zdroj médií: redakce

+

  • perfektní ovladatelnost
  • elektroničtí pomocníci
  • univerzalita

  • nešťastně řešení plnění nádrže

Motocykl do testu zapůjčil Flash-team

Flash-team to jsou odborníci na motorky KTM, poradí vám s výběrem vhodného moto příslušenství a doplňků, zajistí vám také autorizovaný servis motocyklů KTM. Najdete je v Mladé Boleslavi, kousek od dálnice D10.

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?