PRÁCE 🧰

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

28. 12. 2022 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Do redakce jsme si zapůjčili současnou vlajkovou loď firmy CTEK, kterou je model CS One. Umí kde co a přináší i revoluční novinku, kterou povyšuje „blbuvzdornost“ automatických nabíječek na ještě vyšší úroveň.

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

CTEK je švédská firma, která je známa pro své vychytané nabíječky autobaterií. V podstatě akumulátor jakéhokoliv auta, motorky, traktoru nebo jiného stroje se spalovákem nebo elektromotorem, umí CTEK nabít. Vedle spíš profi přístrojů, které jsou cenově úplně jinde, než v hladinách akceptovatelných pro běžné smrtelníky, má CTEK i řadu pro běžné majitele aut. Nutno podotknut, že se jedná o velmi solidní nabíječky, které vlastně nemají žádnou závažnou slabinu. CS One je poměrně žhavá novinka.

Nabíječka jak ze Star Wars

Osobně jsem majitelem nabíječky CTEK CS MXS 5.0 new, se kterou jsem maximálně spokojený a vyhovuje mi po všech stránkách. Kompaktní balení a neutrální vzhled neurazí snad nikoho. Když jsem poprvé viděl CS One, měl jsem za to, že jde o nějakou rekvizitu ze Star Wars. Klasický vzhled je pryč, namísto něj jsem měl v ruce objemnější tělo nabíječky, které kombinuje lesklé a matné plasty. K tomu přidává kroužek uprostřed, složený ze šesti segmentů, jež se umí rozsvítit. Příslušnost ke značce prozrazuje jen decentní, skoro neviditelný nápis.

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

A tady musí padnout má první výtka. On totiž ten vzhled je fajn asi tak první den, dva. Lesklé plasty dělají parádu všude tam, kde se na ně nepráší a nikdo se jich nedotýká. Což prostředí garáže tak úplně není. Vizuální hodnota nabíječky tak vezme docela rychle za své, bohužel. Tělo se holt brzy pokryje většími či menšími škrábanci.

Solidní provedení

Do krabičky vedou dva kabely. Jeden je připojený „na tvrdo“, druhý je odpojitelný a dá se nehradit třeba kabelem nekončícím svorkami, ale očky, z originálního příslušenství CTEK. Což je velmi praktické! Obecně mám rád, když se kabely dají odpojit a nahradit, protože nikdy nevíte, kdy třeba omylem proříznete izolaci, či kabel nechtěně zlomíte tak, že přerušíte vodič uvnitř bužírky. Kvalita izolace je mimochodem skvělá, ne že bych ji mrazil a zkoušel, zda zkřehne či nikoliv, ale je to takový ten „lepší“ typ.

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

Solidně působí i svorky, které ale mají čelisti docela rovného tvaru, což upevnění na autobaterii dělá malinko nejistým. Nápadné je, že jsou obě černé. Zde se totiž dostávám k jedné z hlavních vychytávek zařízení – polaritu si řeší samo. Na uživateli je jen připojení na akumulátor, zbytek už si zařídí nabíječka. Pro případ, kdy by to bylo nutné, je přívodní kabel k jedné svorce no něco delší než druhý. Proč? To kdybyste zkoušeli nabít úplně mrtvou baterii, u které by hrozilo, že ji přepólujete.

Neřeší, nabíjí

Jak je pro automatické nabíječky typické, i CTEK CS One umí fungovat tak, že prostě připojíte svorky na autobaterii, nabíječku do zásuvky a dál neřešíte nic. Nabíječka si poradí s nabitím AGM, EFB, GEL, ale i lithiových baterií. Jednotlivé segmenty již zmíněného svítícího kolečka se rozsvěcí podle toho, kolik času do nabití zbývá. Jeden z nich, u kterého je nápis „START“ se rozsvítí v okamžiku, kdy je baterie dobitá natolik, že auto nastartuje, takže je teoreticky možné nabíjení už v tuto chvíli ukončit a odjet. V případě, že je něco špatně a nabíjení neprobíhá, rozsvítí se dva protilehlé segmenty kolečka červeně.

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

Nabíjecí aplikace

Druhou vychytávkou nabíječky je možnosti připojení k telefonu prostřednictvím Bluetooth. V aplikaci se jednoduše spáruje s telefonem a kdykoliv nabíjíte, můžete proces sledovat i na smartphonu. Super funkce, pokud vás zajímají třeba nějaké detaily ohledně aktuálního napětí a nabíjecího proudu. Krom toho lze v appce zvolit i režim rekondice, kdy dojde k oživení akumulátoru, promíchání elektrolytu a odstranění případné sulfatace. Podobnou funkci má nabíječka i pro lithiové akumulátory a také ji lze použít jako napájecí zdroj elektroniky auta. Lze tedy bez obav vyndat baterii, nicméně palubní počítače budou stále pod napětím, takže se třeba rádio nevyresetuje do továrního nastavení.

Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?

V praxi

Abych nabíječku vyzkoušel, samozřejmě jsem nabíjel jak o život. Zkoušel jsem starou autobaterii, která měla napětí 6,8 V a nabíječka ji normálně nabila. Stejně tak akumulátory v obou mých autech, ani zde nebyl nejmenší problém. Vše probíhalo jak má, mohl jsem sledovat, co se aktuálně děje a co nabíječka dělá, u jedné baterie jsem zvolil režim rekondice (obecně je dobré to jednou za rok provést, ideálně před zimou). Jenže to je právě asi tak všechno.

Zhodnocení

Když to objektivně zhodnotím, tak CTEK vzal klasickou nabíječku a odstranil riziko, že uživatel špatně zapojí svorky (což stejně většina nabíječek nedovolí, respektive zahlásí chybu a nezahájí nabíjení), přidal Bluetooth, takže můžu sledovat na dálku, jak nabíjení probíhá. Zvětšil tělo přístroje, odstranil tlačítka a opatřil ho lesklým plastem, který se prakticky hned poškrábe. A ano, přidal funkci napájení.

Všechno výše uvedené bych chápal a nebál bych se technologičtěji orientovaným majitelům auto CS One doporučit. Jenže je tu jeden problém – cena. Aktuálně se přístroj prodává za necelých 5 tisíc korun. Ano, je to skvělá nabíječka, ale kdyby se mě někdo zeptal, jestli si pořídit tuhle nebo klasiku, tedy CS MXS 5.0 new (cena asi 1800-2000 korun), s klidem mu doporučím levnější variantu. Cílovku CS One bych naopak viděl spíš v menších autoservisech, kde jednak ve spěchu nikdo nemusí řešit polaritu svorek na baterii a někdy se hodí i režim napájení.

Zdroj info: Autorský text, CTEK.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články