Sprej na opravu pneumatiky: co všechno zvládne? A kdy jeho použití nemá smysl?

13. 5. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Krom rezervy lze dnes mít v autě i sadu na opravu poškozené pneumatiky. Plnohodnotná náhrada to není, ale v případě, že se jedná o kvalitní produkt, tak může na cestách pomoci.

Za vším hledej úspory

A proč vlastně výrobci vozů upustili od plnohodnotných náhradních kol v kufru? Tak předně je to úspora místa, přeci jen takové kolo ho zabere docela dost a zákazníci se často řídí podle objemu zavazadlového prostoru, který tím získá pár litrů navíc. Druhým faktorem je hmotnost. Kvůli emisním restrikcím se dnes počítá doslova každé ušetřené kilo a pneumatika s diskem přeci jen něco váží. Prvně se tedy začalo plnohodnotné kolo nahrazovat dojezdovou rezervou, ze které se pomalu přechází na sadu pro opravu propíchnutého pláště.

S kompresorem

Řešení, jak pomocí spreje pneumatiku opravit, jsou v zásadě dvě základní. Výrobci automobilů obvykle do vozu dají sadu, která obsahuje kompresor a nádobku s látkou, kterou se poškozený plášť "napustí". Poté se kompresorem kolo natlakuje na požadovanou hodnotu a mělo by být hotovo. Někdy se nádobka připojuje přímo na kompresor, takže ten společně se vzduchem plní pneumatiku i opravným lepidlem. Nakonec se stačí rozjet, samozacelovací směs se odstředivou silou rozlije po vnitřním obvodu pláště a dojde k zalepení případného průpichu.

I bez kompresoru

Stejně fungují i samostatné spreje. Ty se jen připojí hadičkou na ventilek a dovnitř se dostane krom lepidla i plyn, kterým je nádoba natlakovaná. Nejčastěji jde o propan-butan, který díky vysoké teplotní roztažnosti za jízdy vozu zvýší svůj tlak, takže pneumatika se trochu "dofoukne". Opět je nutné se po aplikaci s autem rozjet, aby se lepicí směs rozprostřela rovnoměrně po vnitřku pláště.

Není to na vždy

Samozřejmě se nejedná o univerzální řešení. V návodu, který je u opravné sady přiložen, se lze obvykle dočíst, že nelze opravovat díry větší než čtyři nebo v lepším případě šest milimetrů. Takže proraženou pneumatiku s dírou, kterou prostrčíte ruku nemá ani smysl zkoušet tímto způsobem zprovoznit. Problémy mohou nastat i při průpichu v bočnici pláště, protože tam se bude lepidlo dostávat hůře. V každém případě se nejedná o definitivní řešení a po opravě je třeba co nejdříve navštívit pneuservis, nechat pneumatiku zkontrolovat a opravit profesionálně, případně vyměnit.

Zdroj médií: pixabay

Podobné články