PRÁCE 🧰

Správné parkování s automatickou převodovkou

26. 6. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

I tak triviální záležitost, jako je zaparkování, může být pro automatickou převodovku do značné míry fatální. Jak tedy zaparkovat, aby se automatu nic nestalo?

Správné parkování s automatickou převodovkou

Jak používat elektronickou brzdu

Automatická převodovka má typicky několik základních poloh – D, R, N a P. Poloha P je určena pro parkování, nicméně je tady malý háček. Ona sice zablokuje výstupní hřídel z převodovky, ale jen docela malou západkou. Na rovině to nevadí, jenže při parkování v kopci pak celou hmotnost auta drží právě tahle malá západka.

Do jisté míry je na to stavěná, ale někdy stačí prudší klesání a pak třeba jen nastoupení do auta, které se zhoupne. Západka povolí, ulomí se a auto může sjet ze svahu, pokud řidič nezatáhl ruční brzdu. Správně by se mělo parkovat tak, že řidič stlačí brzdový pedál, pak zařadí polohu P, následně zatáhne ruční brzdu, potom teprve pouští brzdový pedál.

Před řazením zastavte

Svá pravidla má i řazení, pro jízdu samozřejmě zařadíte D, ale jakmile začnete někde parkovat, vždy počkejte se zařazením R až do úplného zastavení auta. To samé platí i pro P. Jakmile zařadíte třeba zpátečku za pohybu auta dopředu, dostane převodovka obrovskou ránu a hrozí její poškození. Pakliže se budete snažit zařadit P za jízdy, můžete ulomit již zmíněnou západku. Jsou auta, která mají proti takovému zacházení ochranu, nicméně je jich spíše menšina.

Při vyparkování se moc neloudejte

Svůj ideální postup má i vyparkování. Dvouspojkové převodovky totiž nejvíce opotřebovává, když prokluzují, vzniká samozřejmě teplo a v extrémním případě můžete u suchých spojek začít cítit pach pálícího se obložení. Výměna je docela nákladná, proto doporučujeme při vyparkování netrápit převodovku pomalou jízdou, ale nebát se na to trochu šlápnout. Spojka tak sepne, přestane prokluzovat a zamezí se tak její nadměrné zátěži. Důležité je to zejména u některých DSG převodovek, které nemají spojky v olejové lázni, ty se tudíž přehřejí rychleji. V případě tzv. mokrých spojek se degradace projeví zejména na oleji. Parkování s automatickou převodovkou není složité, ale lze u toho zbytečně skříň opotřebovávat.

VIDEO: Jak správně parkovat s automatickou převodovkou?

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články