Ve vedení od brzdového pedálu po pístek tlačící destičku ke kotouči, je brzdová kapalina. Jejím úkolem je přenášet sílu z pedálu znásobenou posilovačem. Jaké jsou druhy?
Přehled brzdových kapalin aneb Co znamená DOT 3, DOT 4 nebo DOT 5
Články na téma brzdová kapalina:
- Rozdíly mezi brzdovými kapalinami DOT - právě čtete
- Únik brzdové kapaliny
- Cena brzdové kapaliny
- Jakou brzdovou kapalinu
- Druhy brzdových kapalin
- Jak často měnit brzdovou kapalinu
- Brzdová kapalina: DOT 3, 4 a 5 – co potřebujete vědět?
- Brzdová kapalina a její druhy
- Tester brzdové kapaliny
Brzdových kapalin máme více druhů, které se nejčastěji značí zkratkou DOT a číslem. Zkratka DOT pochází z USA a znamená to "Department of transportation". Označení se ale rozšířilo prakticky po celém světě. Tato "norma" nijak nedefinuje složení, jde pouze o vlastnosti, které má daná kapalina mít. Ty nejdůležitější mají ale všechny společné:
- co nejnižší stlačitelnost,
- vysoký a konstantní bod varu,
- nízký bod tuhnutí,
- chemická kompatibilita s materiály použitými na brzdovou soustavu,
- pokud možno přijatelná cena.
Jak vidno, tak to brzdová kapalina nemá úplně jednoduché. Chce se po ní spousta věcí a nejlépe zadarmo. Postupem času se výrobci dopracovali k několika nejčastěji používaným funkčním druhům, které víceméně splňují výše popsané.
DOT 3
"Trojka" je dnes už považována za historickou. Je na bázi glykoletheru a její suchý bod varu má hodnotu 205 °C, mokrý bod varu (kapalina s 3,7% obsahem vody) je 140 °C.
Také čtěte
DOT 4
Opět kapalina na bázi glykoletheru. Současně však obohacená o aditiva pro zvýšení teploty varu a lepší teplotní stabilitu. V tuto chvíli asi nejpoužívanější typ brzdové kapaliny. Suchý bod varu má 230 °C, mokrý 155 °C.
DOT 5
Tady byly požadavky trochu specifické, protože vývoj "pětky" si zadala armáda. Tím hlavním kritériem bylo, aby kapalina neabsorbovala vodu a nevyžadovala výměny. Měla umět sloužit klidně dekády bez změny vlastností. Jejím základem tak není glykolether, ale silikon, který není hygroskopický, tedy nemá tendence na sebe vázat vodu. Navíc silikonový olej i velmi efektivně maže veškeré gumové části a těsnění. Je to skutečně kapalina, jež nevyžaduje častější kontroly a údržbu. Brzdové systémy, které používají DOT 5, se často dělají jako uzavřené, to znamená, že se nepočítá s tím, že by se do nich kapalina někdy doplňovala (v praxi to obvykle jde, ale ne tak snadno, jako třeba u osobních aut). Suchý bod varu je 260 °C, mokrý 180 °C.
DOT 5.1
Opět kapalina na základě glykoletheru. Používá se u vysokovýkonných a závodních strojů, má totiž dost vysoký suchý bod varu 260 °C. Mokrý bod varu je 180 °C. Body varu jsou shodné s DOT 5 a má to opět svůj důvod. Původně se totiž mělo za to, že tak vysokých hodnot nelze dosáhnout u kapalin postavených na glykoletheru. Jak už to tak ale bývá, našel se někdo, kdo to s použitím různých přísad dokázal.
Co když se brzdové kapaliny smíchají?
Kapaliny není možné mezi sebou bezhlavě mísit. Obecně to lze, ale jen v případě stejné báze. Glykoletherové tedy nebudou kompatibilní se silikonovými, což se v praxi může projevit třeba nefunkčním ABS a dlouhou reakční dobou brzdového systému. Nehledě samozřejmě na chemickou nekompatibilitu materiálů brzdové soustavy. Při smíchání kompatibilních brzdových kapalin je ale třeba počítat s tím, že vlastnosti výsledné směsi budou jiné, než požaduje výrobce vozu. Proto ani to doporučit nelze a optimální je vždy použití té, kterou automobilka předepisuje.