PRÁCE 🧰

Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak

18. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Pro moderní automobily výrobci předepisují oleje o dost odlišných viskozitách, než na co jsme byli zvyklí dříve. Automechanici tomu říkají „vodičky“ a nejsou daleko od pravdy.

Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak

První číslo specifikace daného oleje (např. 0W), tedy viskozita za studena, neříká nic o jeho kvalitě, ale jen ho zařazuje podle mezinárodně uznávané SAE normy do určité třídy. Druhé číslo (např. 20) je pak viskozita za tepla, respektive při 100 °C. Určuje, jak se bude olej chovat za běžných provozních teplot, tedy ve chvíli, kdy je motor zahřátý.

Bát se 0W-20?

Když si koupíte nové auto, pravděpodobně pojedete domů s náplní motoru o specifikaci 0W-20. To je totiž trend posledních let, ačkoliv návod k používání vozidla obvykle umožňuje použití maziva o konzervativnější specifikaci. Důvodem, proč se používají oleje, u nichž je viskozita za studena podle SAE normy 0W, je především spotřeba a s ní spojené emise

I to, jak je olej řídký, tedy čerpatelný, má vliv na spotřebu. Hustší kapalina totiž klade vyšší odpor, pro příklad si zkuste třeba lžící zamíchat vodu, jogurt a následně med. Voda půjde snadno, má totiž nízkou viskozitu, v jogurtu už budete cítit určitý odpor a míchat med za pokojové teploty je docela makačka, protože má velmi vysokou viskozitu. Podobně to funguje i s oleji, pro výrobce je tedy optimální, stavět motory na nižší viskozity, protože se jim pak nebude tak velká část výkonu ztrácet na čerpání maziva.

Lepší pro studené starty

Jestli máte obavy o životnost motoru ve svém novém autě, do kterého lijete nějaké nápadně tekuté mazivo, leč doporučené výrobcem, pak můžete být v klidu. Dokonce by se dalo říci, že v dnes typickém scénáři, kdy je vůz používán na krátké trasy, je to lepší. Studený motor totiž potřebuje po startu co nejdříve dostat olej všude, kde je to potřeba. To jsou ty první sekundy po startu, kdy zážehový agregát zní „trochu jinak“ a vznětový doslova klepe a chrochtá. Chvíli totiž trvá, než čerpadlo natlačí zhoustlé mazivo k napínáku rozvodů, do turba, zdvihátkům ventilů a zkrátka do všech míst, která vyžadují tlak oleje. Než se tak stane, jsou daná místa mazána jen tím, co tam zbylo z minula, tedy tenkým olejovým filmem. Jakmile jsou všechna potřebná místa lubrikována, motor ztichne. Automobilka má motor na dané mazivo vyzkoušené, ačkoliv chápeme nedůvěru, kterou budí třeba moderní doporučená náplň pro Suzuki o specifikaci 0W-16, nebo dokonce 0W-8 pro některé hybridní Toyoty.

Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak

Postavíme-li vedle sebe dva identické motory, do jednoho dáme 0W-20, do druhého nalijeme 10W-40, necháme je oba zmrznout třeba na -20 °C a následně současně nastartujeme, bude ten, ve kterém je 10W-40, dělat kravál mnohem déle. Rozdíl bude v řádu sekund a způsobí to právě horší čerpatelnost jeho maziva za studena.

Na krátkých trasách, kdy se olej ani neohřeje, je tedy skutečně lepší držet se specifikace s nižší viskozitou za studena. Dvojnásobně to platí pro hybridy, u kterých je vytáčení za studena na denním pořádku a mazivo se opravdu musí dostat všude co nejdřív.

Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak

Hlavně měňte olej včas

Manuál však často povoluje i alternativní specifikace, takže není problém lít do motoru cokoliv, co splňuje povolenou normu. Daleko důležitější, než se rozhodovat mezi 0W-20 a 5W-30, je měnit olejovou náplň včas. Při prodloužených intervalech výměny třeba na 30 tisíc kilometrů, je motoru už docela jedno, jaká SAE norma v něm koluje. Maximum životnosti oleje je 15 tisíc kilometrů, pak už je plný sazí, otěrů, nepořádku a všechna aditiva jsou natolik vyčerpána, že do výrobní specifikace má opravdu daleko. I to je důvod, proč někteří konzervativnější výrobci (např. Honda) předepisují výměny při zvýšené zátěži i po 7500 kilometrech.

Zdroj info: armorlubricants, pennzoil, oildepot.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články