PRÁCE 🧰

První jízda s automatem

13. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Ať už se chystáte přejít z manuálu na automat, nebo to bude vaše první samostatná jízda s autem vůbec, je dobré vědět, co od samočinné převodovky čekat.

První jízda s automatem

Napřed čtěte

Před jízdou s automatem doporučujeme nejprve najít si příslušnou část v příručce k autu a trochu ji prostudovat. Všechny automobilky totiž nedělají převodovky, zejména jejich ovládání stejně nejednoho řidiče už překvapilo, že třeba musí při startování auta stát na brzdě, nebo taky, že při řazení musí stisknout tlačítko na voliči.

Základní polohy automatické převodovky

Všechny automaty mají tyto základní polohy, do kterých lze volič posunout. S výjimkou N byste neměli žádnou z nich řadit za jízdy, naopak je třeba zcela auto zastavit a stlačit brzdu. Některé vozy mají proti tomuto ochranu, ty starší můžete zařazením zpátečky za jízdy i klidně zničit.

  • D (Drive) - jednoduchá pomůcka je „D jako dopředu“. Po přesunutí páky do této polohy stačí sundat nohu z brzdy a auto se začne pomalu rozjíždět. Je to základní jízdní režim, při kterém při stlačení plynového pedálu vůz zrychlí, po stlačení brzdy zase logicky zpomalí. Tady asi není moc co dalšího vysvětlovat.
  • N (Neutral) - převodovka se odpojí od kol, což v podstatě využívat nemusíte, respektive můžete, ale k ničemu to nebude. Neutrál je u automatu spíše pro nestandardní situace, například kdyby došlo k tomu, že řidič ztratí kontrolu nad ovládáním motoru a auto bude samo od sebe vlivem poruchy akcelerovat. Tehdy se samozřejmě může neutrál hodit.
  • R (Reverse) – zpětný chod, tedy zpátečka. Platí to, co u jízdy vpřed, jakmile sundáte nohu z brzdy, auto se rozjede. Ne nijak rychle, ale bude zkrátka couvat.
  • P (Parking) – převodovka se zastaví a pomocí speciální západky dojde k zajištění mechanismu. Stále však existuje mechanické propojení kol a motoru, takže auto by se nemělo rozjet. Schválně píšeme „nemělo“, protože ona západka není úplně bytelná a pokud na ní necháte doslova viset hmotnost vozidla při parkování třeba v kopci, tak může západka povolit. To nechcete, takže před přesunutím voliče do P zatáhněte ruční brzdu. Ta bude jistit auto proti pohybu a je na to stavěná.

Zkuste to někde na parkovišti

Před jízdou v provozu je nejlepší si řízení s automatem vyzkoušet někde na vedlejší silničce bez provozu, případně na parkovišti. Zkrátka tam, kde bude pravděpodobně pár vteřin na nápravu, když něco nepůjde podle plánu. Pokud přecházíte z manuálu, tak jako první krok umístěte levou nohu mimo pedály, protože jinak na první křižovatce zůstanete viset v pásech. Proč? Protože si levačkou budete chtít při brzdění stlačit spojku, jenže na jejím místě je u automatu brzda. Jestli se do ní vší silou opřete, tak možná připravíte perné okamžiky řidiči jedoucímu za vámi.

Rozhodně byste měli prubnout i chování auta v kopci. Tam se totiž může jeden vůz pomalu rozjet, kdežto jiný zůstane stát. Tohle všechno je potřeba mít na vědomí a vžít si to. Automatická převodovka je tu proto, aby vám ulehčila život, zvyká se na to rychle a časem se možná sami sebe budete ptát, jak jste bez ní mohli vůbec žít.

Jak jezdit a řadit s automatem

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články