PRÁCE 🧰

Jak prověřit ojetinu s automatem, aby člověk nekoupil vrak

27. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Automatické převodovky si ukusují stále větší podíl z trhu s ojetými vozy. Nabídka je široká, ale velké je i riziko, že s převodovkou bude něco špatně.

Prověření ojetiny s automatem krok po kroku

Než se dostaneme k samotným automatickým převodovkám v ojetinách, tak upozorníme na jednu důležitou věc. Nemyslete si, že cenou auta to končí. Naopak, tím mohou finance z vaší kapsy teprve začít odtékat. Obecně se doporučuje mít 10-20 % z ceny ojetiny navíc jako rezervu. Výměny oleje, rozvodů, drobné opravy… z vlastní zkušenosti víme, že pokud nejde vyloženě třeba o roční auto s nízkým nájezdem, tak se vždy něco najde.

Co zvládnete na místě

Samozřejmostí by mělo být i prověření přes Cebii nebo CarVertical, či jinou spolehlivou službu, která ukáže dostupná data o minulosti vozidla. U těch s automatem samozřejmě pátrejte v záznamech po servisu týkajícím se právě převodovky. Nejdůležitější jsou výměny oleje, pokud se něco pokazí v záruce, často se mění celá skříň kus za kus (i o tom by měl být v historii vozidla záznam). Pokud je k autu servisní knížka, prolistujte si samozřejmě i tu.

Jdeme pod auto

Další fází prověrky by mělo být zvednutí vozidla na zvedáku a omrknutí spodní části motoru a převodovky. Budete muset zřejmě odmontovat krycí plasty, pátrejte po skvrnách od oleje, což by značilo jeho únik. I samotné plasty mohou leccos prozradit, pokud budou olámané a některé úchyty budou poztrácené, značí to předchozí neodborný servis.

Prověření ojetiny s automatem krok po kroku

Zkušební jízda

Teď ke zkušební jízdě – bez ní mimochodem nikdy žádnou ojetinu nekupujte, ať už s automatem nebo s manuálem. Je to nejdůležitější část prověření ojetého vozu. Trvejte na tom, že motor musí být studený (a s ním logicky i převodovka), protože některé závady se projevují do té doby, než se mazivo ohřeje. Zkuste auto rozjet plynule, prudčeji a po zahřátí i na plný plyn. Převodovku nechejte zařadit všechny kvalty a určitě nechte vozidlo, ať se rozjede i samo – zařaďte D a pusťte brzdový pedál. Auto by mělo začít pomalu zrychlovat.

Jakékoliv pazvuky, klepání, nebo dokonce rány, jsou nežádoucí zvuky a potenciální drahé závady. Od takových ojetin dejte ruce pryč. Stejně doporučujeme zachovat se i v případech, kdy je akcelerace nerovnoměrná, neplynulá, případně trvá řazení podezřele dlouho. A samozřejmě palubní počítač nesmí vypisovat žádnou chybu převodovky. Pozor, někteří prodejci se vás budou snažit uchlácholit, že o závadě vědí a že její řešení je levné, snadné a zvládne ho každý servis. Součástí historky bude samozřejmě i sdělení, že prodejce má moc práce a nemá na zajetí s autem do servisu čas. V 99 % případů jde o lež, která má jenom zamaskovat nějakou vážnou závadu.

Zeptejte se v servisu

Ideální je zajet s ojetinou před koupí do servisu, který se na automaty specializuje. Diagnostika vypíše případné chyby a zkušení servisáci vědí, jak se má která skříň chovat a jak rozpoznat blížící se katastrofu. Stejně tak vám poradí ohledně nejčastějších závad, které se na dané převodovce mohou vyskytnout.

Opravy bývají drahé

Ani v případě, že si ojetinu maximálně proklepnete a vše bude v pořádku, hrozí, že holt převodovka za den, dva, měsíc, začne vykazovat poruchu. V takovém případě pomůže solidní servis automatických převodovek. Levnější a rychlejší bývá zpravidla svěřit své vozidlo do rukou přímo specialistům na převodovky než zkoušet jakýkoliv servis, který nemá zkušenosti s opravami automatů. Jestli vás zajímá cena případné opravy, tak ta je vždy individuální. Počítejte však s částkami od 5 tisíc za výměnu oleje po zhruba 150 tisíc korun za větší a náročnější opravu, nikoliv však generálku. Ty se u automatických převodovek nedělají.

Prověření ojetého vozu s automatem

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články