PRÁCE 🧰

Jaká bude zlatá éra vytrvalostních závodů? Vše, co potřebujete vědět o prototypech LMH & LMDh!

7. 11. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Motorsport

Vytrvalostní závody zažijí velký boom. A to vše díky kategorii Hypercar, která ke stávajícím speciálům LMH přidá od roku 2023 ještě speciály LMDh. Naše dva články vám detailně představí oba druhy speciálů i jednotlivé tovární týmy.

Prototypy LMH & LMDh: technika, rozdíly, pravidla

Články na téma Prototypy LMH & LMDh:

  1. Prototypy LMH & LMDh: technika, rozdíly, pravidla - právě čtete
  2. Prototypy LMH & LMDh: Seznam týmů pro rok 2023 a 2024

S příchodem kategorie Hypercar se doslova roztrhl pytel s výrobci automobilů, kteří se chtějí účastnit. Namátkou jmenujme Porsche, Ferrari, Toyota, Peugeot, BMW, Cadillac, Lamborghini a další. Opravdu se tak bude jednat o další zlatou éru vytrvalostního závodění, v lecčem připomínající legendární Group C z 80. let. V kategorii Hypercar budou od roku 2023 moci startovat dva druhy závodních aut, postavených dle odlišných regulí. Jsou to prototypy kategorie LMH a LMDh. V dnešním článku si je detailně představíme a řekneme si hlavní rozdíly.

LMH – Le Mans Hypercar

Kategorie LMH, neboli Le Mans Hypercar startuje v Mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC už od roku 2021, kdy nahradila do té doby královskou (a také velice nákladnou) kategorii LMP1. Od tohoto roku jezdí dle regulí LMH prototypy Toyota a Glickenhaus. V průběhu sezóny 2022 se k nim přidal ještě Peugeot. Do sezóny 2023 se počítá ještě s Ferrari a s otazníkem je hypercar značky Isotta Fraschini. Z finančních důvodů není jasný ani start týmu Glickenhaus v sezóně 2023. Zapeklitý je případ týmu ByKolles. Tým totiž svůj vůz pojmenoval Vanwall, což vyvolalo nejistotu ohledně práv na jméno, a na základě toho tým nebyl připuštěn do sezóny 2022.

Kategorie LMH je výtvorem FIA ve spolupráci s francouzským ACO (pořadatel 24h Le Mans). Cílem je především dostupnější závodění v nejvyšší kategorii. Oproti předchozí kategorii LMP1 by měly být náklady na jednu sezónu až o 60 % nižší. Charakteristickým znakem pro LMH je svoboda. Je možné postavit auto s hybridem nebo bez, s elektromotorem na předních nebo zadních kolech. Auto může být odvozeno od silničního modelu, ale nemusí. Výrobci si vyvíjejí vlastní šasi, vlastní pohonnou jednotku, vlastní hybridní systém (pokud ho chtějí) a mají velkou svobodu i při vytváření vzhledu.

Peugeot 9X8 - LMH

LMDh – Le Mans Daytona h

Ostrého startu vozidel kategorie LMDh se poprvé dočkáme v roce 2023. Přesný název kategorie zní Le Mans Daytona h. Co to „h“ na konci? Ani samotná pravidla neuvádí, co to znamená. Vysvětlení jsou nicméně dvě. Buď se jedná o zkratku slova hybrid nebo slova hypercar. Vyberte si, co se vám líbí více. V roce 2023 se nicméně v kategorii LMDh můžeme těšit na týmy Porsche, BMW, Cadillac a Acura. V roce 2024 by k nim měl přibýt tým Alpine, Lamborghini. O LMDh přemýšlí i Ford a velkou spekulací je i účast Bentley nebo McLarenu.

U zrodu kategorie LMDh stála americká IMSA a opět ACO. Co se týče nákladů je LMDh oproti LMH ještě levnější kategorií. Výrobci ale nemají tolik svobody a nemohou si vyvinout celé auto sami. Na začátku si týmy musí vybrat dodavatele šasi. Tím je Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca. Hybridní systém s převodovkou je pro všechny stejný. Vznikl ve spolupráci firem Xtrac, Bosh a Williams Advanced Engineering. Díky tomu týmy šetří náklady, ale nemají takový dohled nad vývojem.  Pohonnou jednotku už si ale každý výrobce dodává sám a poháněna jsou zásadně zadní kola. Nejčastěji se volí osmi a šestiválce. Vzhled vozu si také volí každý sám, ale limitem je dodávané šasi.

Porsche 963 - LMDh

Porovnání

Jaké je ale porovnání obou kategorií, jak spolu můžou závodit? V základu mají obě kategorie stejná omezení. Maximální kombinovaný výkon 500 kW (670 k) a minimální hmotnost 1 030 kilogramů. Omezený je také poměr mezi přítlakem a odporem vzduchu v poměru 4:1. Hodnoty jsou jedna věc, ale co různé druhy pohonu? Auta kategorie LMH, která mají elektromotor na přední nápravě, by například mohla mít výhodu při odjezdu z pomalejších zatáček, díky lepší trakci pohonu všech kol. To je ošetřeno také – elektromotor se muže připojit až v rychlostech nad 120 km/h, kdy už rozdíl v trakci není znatelný.

LMH a LMDh mohou závodit v Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC, ale i v americké série IMSA. V WEC to je v kategorii Hypercar, v IMSA v kategorii GTP. Auta pro oba šampionáty jsou ale totožná. Spolupráce mezi IMSA a WEC je na takové úrovni, že bude i společné BoP. To je nástroj, kterým lze ještě detailněji upravovat nuance ve výkonnosti jednotlivých aut. Závody by tak měly být opravdu atraktivní a o těsné souboje určitě nebude nouze.

Zdroj info: WEC, @lemanshypercarnews.
Zdroj médií: BMW, Ferrari, Peugeot, Porsche.

Podobné články