PRÁCE 🧰

Kdo bude králem vytrvalostních závodů? Podrobný seznam týmů pro rok 2023/24 v kategorii LMH & LMDh

10. 11. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Motorsport

Vytrvalostní závody zažijí velký boom. A to vše díky kategorii Hypercar, která ke stávajícím speciálům LMH přidá od roku 2023 ještě speciály LMDh. Naše dva články vám detailně představí oba druhy speciálů i jednotlivé týmy.

LMH

Články na téma Prototypy LMH & LMDh:

  1. Prototypy LMH & LMDh: technika, rozdíly, pravidla
  2. Prototypy LMH & LMDh: Seznam týmů pro rok 2023 a 2024 - právě čtete

Prototypy LMH a LMDh budou od roku 2023 startovat v Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC a v americké sérii IMSA. V dnešním článku se detailně podíváme na složení týmů a podíváme se i do bližší budoucnosti.

Jako první startuje už na konci ledna americká série IMSA. Prvním závodem bude legendární čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně. V sezóně 2023 svou účast potvrdily výhradně výrobci se speciály LMDh. Jsou to týmy Acura, BMW, Cadillac a Porsche. Vytrvalostní mistrovství světa WEC startuje závodem 1000 mil Sebring v polovině března. Svou účast v sezóně 2023 potvrdily týmy Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche a Toyota. Otazník visí nad týmy Isotta Fraschini a ByKolles.

Acura

  • Vůz: Acura ARX-06
  • Třída: LMDh
  • Šasi: Oreca
  • Motor: 2,4 l twin turbo V6
  • Šampionát: IMSA

Acura, jakožto americká odnož Hondy, je tradičním účastníkem šampionátu IMSA. V příštím roce nasadí dvojici vozů, které si rozdělí dva privátní týmy s tovární podporou Meyer Shank Racing a Wayne Taylor Racing. Není vyloučené, že se Acura pod jménem Honda v budoucnu objeví v WEC.

BMW

  • Vůz: BMW M Hybrid V8
  • Třída: LMDh
  • Šasi: Dallara
  • Motor: 4,0 l twin turbo V8
  • Šampionát: IMSA

BMW ve spolupráci s týmem RLL do sezóny 2023 nasadí dva vozy s tovární podporou. V roce 2024 by se BMW mohlo objevit i v WEC s týmem WRT.

Cadillac

  • Vůz: Cadillac V-LMDh
  • Třída: LMDh
  • Šasi: Dallara
  • Motor: 5,5 l atmosférická V8
  • Šampionát: IMSA, WEC

Cadillac je dalším tradičním účastníkem IMSA. Tam nasadí dvojici vozů, které si rozdělí týmy Chip Ganassi Racing a Action Express. Cadillac do toho jde ovšem naplno a s týmem Chip Ganassi Racing nasadí jeden vůz i od WEC. Do Le Mans se dokonce počítá s nasazením až třech vozidel.

Ferrari

  • Vůz: Ferrari 499P
  • Třída: LMH
  • Pohon: 3,0 l twin turbo V6, elektromotor na přední nápravě
  • Šampionát: WEC

Ferrari hlásí návrat po dlouhých padesáti letech a očekávání jsou skutečně velká. Do sezóny 2023 budou nasazena dvě tovární auta pod týmem AF Corse. Do budoucna automobilka nevyloučila účast v IMSA ani privátní vozy.

Glickenhaus

  • Vůz: SCG 007 Hypercar
  • Třída: LMH
  • Pohon: 3,5 l twin turbo V8, bez elektromotoru
  • Šampionát: WEC

Glickenhaus v současnosti trápí finanční potíže a shání silného sponzora. Pokud se ale vše podaří, tak by do sezóny 2023 měl odstartovat jeden vůz s tím, že v Le Mans by měly startovat hned dva. K dispozici by měl být i zákaznický vůz.

Peugeot

  • Vůz: Peugeot 9X8
  • Třída: LMH
  • Pohon: 2,6 l twin turbo V6, elektromotor na přední nápravě
  • Šampionát: WEC

Není lepšího reprezentanta svobody kategorie LMH, než je Peugeot. Ten totiž k designu svého prototypu přistoupil skutečně netradičně a úplně vypustil zadní přítlačné křídlo. Peugeot nasadí dvě tovární auta. Do budoucna bychom se mohli dočkat i privátních týmů.

Porsche

  • Vůz: Porsche 963
  • Třída: LMDh
  • Šasi: Multimatic
  • Motor: 4,6 l twin turbo V8
  • Šampionát: WEC, IMSA

Porsche se do nejvyšší kategorie vytrvalostního závodění vrací po pěti letech. Jménem nového prototypu odkazuje na úspěšnou závodní placku z 80. let – Porsche 962. V plánu je nasadit pod názvem Penske Team Porsche dva tovární vozy do WEC a dva do IMSA. Další čtyři „devět šest trojky“ si rozeberou privátní týmy.

Toyota

  • Vůz: Toyota GR010 Hybrid
  • Třída: LMH
  • Pohon: 3,5 l twin turbo V6, elektromotor na přední nápravě
  • Šampionát: WEC

Toyota je nejzkušenějším týmem startovního roštu, v kategorii Hypercar startuje už dvě sezóny. Do té příští plánuje opět nasadit dva vozy na plný úvazek a očekávat lze stabilně dobré výkony.

Isotta Fraschini

  • Vůz: neznámý
  • Třída: LMH
  • Pohon: blíže nespecifikovaný V6 hybrid
  • Šampionát: WEC

ByKolles

  • Vůz: neznámý
  • Třída: LMH
  • Pohon: 4,5 l atmosferický V8, bez elektromotoru
  • Šampionát: WEC

Týmy Isotta Fraschini a ByKolles sice mají bilance vstoupit do příští sezóny WEC, ale nelze s jistotou říci, jestli tomu tak skutečně bude. Blíže tomu má ByKolles, který má postavené funkční auto a problémy má spíše právní.  

2024

V sezóně 2024 by se měli připojit ještě speciály LMDh od Lamborghini a Alpine. Lamborghini bude pohánět twin turbo V8 a v plánu je účast v šampionátech WEC i IMSA. Nově navíc oznámilo spolupráci s týmem Iron Lynx. O Alpine se toho zatím moc neví, pouze to, že bude závodit jen v WEC. Zákulisní informace ale říkají, že by se Alpine mohlo objevit i v IMSA pod značkou Nissan. Ve vzdálenější budoucnosti by se mohli připojit ještě další výrobci.

Ve vytrvalostním závodění nás čeká skutečně vzrušující doba. Budete některý ze šampionátů sledovat? Fotografie závodních speciálů si můžete prohlédnout v galerii.

Zdroj info: DSC, @lemanshypercarnews.
Zdroj médií: @fr16_reda, Acura, BMW, Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche, Toyota, ByKolles.

Fotogalerie (9 fotek)

Podobné články