PRÁCE 🧰

Velká část autoservisů ničí svým zákazníkům autobaterie

14. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Nejsem asi první, kdo si vyzvedával auto ze servisu a současně s tím si musel vypůjčit bateriový booster, protože jinak bych nenastartoval, ačkoliv akumulátor byl necelý rok starý. Ano, baterie byla úplně vybitá, ačkoliv vůz byl v servisu jen něco přes týden.

Proč vám některé autoservisy zničí baterii?

Začal jsem pátrat po tom, jak to v servisech chodí. Věděl jsem, že ve spoustě levnějších, ale i těch značkových, se někdy dějí různé věci a zákazníci by se často divili, čím vším si jejich auta projdou. Odborník na autobaterie a jejich nabíjení mi prozradil, že nejsem první, kdo měl takový problém a děje se to celkem často. Proč?

Nová vs. stará auta

Není to pravda úplně fér porovnání, ale je pravda, že starý favorit prostě nespotřebovával energii, dokud člověk nepootočil klíčkem v zapalování. Dnes? Už v okamžiku, kdy na dálku klíčkem odemknete auto, naskočí řídící jednotka, zjistí teplotu vzduchu a v případě naftového motoru začíná žhavit! Ano, ještě než otevřete dveře, už proběhl jeden cyklus žhavení a první koncernové auto, které to takto mělo udělané, bylo Škoda Fabia. Životnost autobaterie to významně neovlivní, pokud se s autem jezdí, tak jak se s ním jezdit má. V případě naftového motoru jsou to především delší trasy.

Všechno strašně žere

Od Fabie jsme se ale přeci jen posunuli někam jinam a dnešní vozidla mají řídících jednotek desítky. A kdyby jen řídících jednotek! Ona mají i displeje, ambientní osvětlení a různé další, energeticky náročné parádičky, které se zapínají buď s otevřením dveří, nebo i jen při přiblížení klíčku k autu. Tento „pohotovostní režim“ samozřejmě nevydrží déle jak pár minut, po chvíli displeje zhasnou a většina řídících jednotek se vypne, ale při každém otevření dveří nebo odemknutí auta se spouští znovu.

Energie ubývá a ubývá, životnost baterie v autě se krátí

A teď si představte, co se děje s autem v autoservisu. Přebírající technik otevře dveře, opíše stav tachometru, zavře dveře. Pak přijde servisman, popojede s autem 10 metrů dovnitř servisu, napíchne diagnostiku, nechá odemknuto, aby řídící jednotky nezhasly. Řeší závady, přemýšlí, co je způsobuje, klidně půl hodiny sedí ve vozidle, běží ventilátory, řídící jednotky, nastartováno není, protože si přece nebude čudit v garáži, to dá rozum. Automechanik posoudí závadu, odpojí diagnostiku, jde od toho a objedná náhradní díly.

Druhý den přijdou díly, automechanik opět otevře auto, vše se rozběhne, zvedne si vůz na zvedáku a začne třeba něco opravovat, měnit. Po celou dobu je klíček poblíž auta, třeba v kapse kalhot. Vůz se střídavě odemyká a zamyká, startuje řídící jednotky a displeje. Energie z akumulátoru ubývá.

Nakonec je práce hotova, auto se znovu připojí na diagnostiku, vymažou se chyby a nechá se pět minut nastartované před dílnou, aby se vyzkoušelo, jestli se chyby objeví znovu. Neobjevily se, hurá, volá se zákazníkovi, ať si pro to přijde. Je pátek, zákazník už má šábes, domlouvá se na vyzvednutí v pondělí. V pondělí se zákazník dostaví, zaplatí, nechá si vysvětlit, kde byla chyba, vše je v pořádku. Sedne do svého auta, chce nastartovat a nic…

Proč auto nestartuje, je asi každému jasné. Servis svým počínáním vytřískal akumulátor tak, že víkend ho dorazil, ideálně ve spojení s teplotami pod nulou. V pondělí ráno se tedy vůz sice odemkne, ale na start už nemá dost energie. V těch solidnějších autoservisech zákazníkovi auto nastartují boosterem, eventuálně přes kabely. Horší servis obratně prodá zákazníkovi novou autobaterii s tím, že „ta stará už stejně končí, ta už by vám pane dlouho nevydržela“.

Zdroj info: Honoris.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články