PRÁCE 🧰

Připojení nabíječky k autobaterii – akumulátor nechte klidně v autě, není třeba ho vyndávat

26. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Připojit nabíječku k autobaterii není nic složitého. U některých nabíječek je dokonce nemožné to jakékoliv jiné zapojení, než to správné.

Připojení nabíječky k autobaterii

Články na téma jak nabít autobaterii:

  1. Návod na zapojení nabíječky autobaterií
  2. Jak nabít autobaterii nabíječkou
  3. Jak nabíječkou nabít autobaterii
  4. Připojení nabíječky na autobaterii
  5. Připojení autonabíječky k baterii - právě čtete

Baterii ven, nebo ne?

Otázka, na kterou vám dá jednoznačnou odpověď návod k autu. Starším autům nevadilo, když čas od času přišly o napájení. Dnes už je to trochu problém, protože vůz si průběžně monitoruje stav baterie, počítá se s jejím opotřebením a podle toho ji dobíjí. Když mu ji vezmete vybitou třeba na 12,2 V a vrátíte mu ji nabitou na 12,8 V, může nastat leccos. Řídící jednotka si může myslet, že akumulátor je nový a začne ho podle toho za jízdy dobíjet, ale taky se nemusí stát vůbec nic a vše bude fungovat jako předtím. Výrobci už dnes vždy píší do návodů i docela komplexní pokyny pro zacházení s autobaterií a její dobíjení. Drtivá většina automobilek ale doporučuje nabíjení připojené autobaterie.

Připojení autobaterie na nabíječku

Než začnete připojovat nabíječku, tak pokud to jde, vyšroubujte zátky, aby mohl unikat plyn, který při nabíjení vzniká. Současně s tím zkontrolujte, zda-li hladina elektrolytu sahá až na elektrody a je na správné úrovni, tedy na úrovni rysky. Pakliže není, dorovnejte ji destilovanou vodou.

Vezměte nabíječku, zatím ji ale nepřipojujte do zásuvky. Připojte nejprve kladný pól, tedy červený kabel, následně záporný pól, tedy černý kabel. Poté zapojte nabíječku do zásuvky. U novějších, procesorem řízených nabíječek, by mělo nabíjení začít samo, případně postupujte podle návodu. Starší typ nabíječek vyžaduje nastavení proudu, který by měl odpovídat 1/10 kapacity akumulátoru. Ukončení nabíjení probíhá v přesně opačném sledu. Vypojíme nabíječku ze zásuvky, pak odpojíme tedy nejprve zápornou svorku, poté kladnou.

Dnešní chytré nabíječky jsou tzv. blbuvzdorné. Nabíjení připojené autobaterie nezačne, pokud jsou svorky prohozené. Na trhu už je dokonce i nabíječka, které je víceméně jedno, jak svorky zapojíte. Polaritu si určí sama, stačí opravdu jen na každý pól autobaterie připojit jednu svorku a víc řešit nemusíte. Zatím víme o jediné nabíječce, která tak to tak má (CTEK CS One), další takové ale budou jistojistě přibývat.

Pozor na lithiové, AGM a gelové autobaterie

Lithiové akumulátory vyžadují specifické nabíječky, které buď mají na tyto baterie zvláštní program, nebo jsou určené přímo pro ně. Dobíjet je stejně, jako klasické zaplavené akumulátory, je pro ně škodlivé.

U AMG a gelovek pozor na režim rekondice, který pomocí pulzů o vyšším napětí a nízkém proudu uvádí do varu elektrolyt. V něm tak vznikají bublinky, jež kapalinu promíchají a zabraňují tak stratifikaci. Funguje to opět jenom u klasických zaplavených, případně u zesílených (EFB) baterií. Je-li elektrolyt nasáklý v rouně (AGM) nebo je ve formě gelu (gelové autobaterie), logicky ho to nepromíchá, naopak to akumulátoru škodí.

Zdroj info: Honoris.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články