Poradíme, jak vyměnit hlavici řadící páky v autě

1. 9. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Možná byste to ani neřekli, ale rukojeť řadící páky je tím nejvíce namáhaným v celém autě. Snadno se ošoupá a nebo po čase se poruší struktura materiálu. Roky letí a vy skoro nepoznáte, kde vlastně dříve bylo to písmenko R.

Výměna hlavice

Články na téma výměna autodílů:

  1. Výměna xenonové výbojky
  2. Poradíme, jak vyměnit hlavici řadící páky - právě čtete

Ještě než se pustíte do rozebrání hlavice a výměny, můžete zauvažovat o náhradní variantě, která je ale spíše určená pro určitý typ řidičů. Můžete si totiž koupit "obal", který na hlavici nasadíte a pak tedy nehrozí její opotřebení. Jenže co si budem povídat, tyhle "stylovky" se hodí spíš do nějakého stejně vyšperkovaného auta. Protože mít obal na řadící páku v podobě velkého kusu semiše nebo čehosi černého s rádoby blyštivými kamínky, je asi jen pro silné povahy. K dostání jsou sice i barevné plasty, ale proti gustu...

Důvody pro výměnu hlavice

Existuje řada důvodů, proč je na čase vyměnit hlavici. Nejvíce k ní asi budou přistupovat majitelé manuálů, protože ti prakticky z páky nesundají za celou cestu ruku. U automatů zas k takovému opotřebení materiálu nedochází.

Jeden z případů je, že pokud například prodáváte auto - starší ojetinu, můžou se po čase používání objevovat v interiéru nelíbezné ošoupaniny a jiné narušení materiálu, což vede ke snížení ceny. Takto postiženým místem je i hlavice řadící páky, která za ty roky ošmatlávání dostala pořádně zabrat. A přeci jen dobře vypadající interiér může nepatrně zvednout zájem i cenu prodávaného vozidla.

Na druhou stranu, třeba nic prodávat nechcete, ale už váš štve, že nevíte, která číslice to vlastně je a celé to vypadá tak dost zvláštně, že se přeci jen rozhodnete pro výměnu, aby váš vůz vypadal zase hezky a spolu s úklidem vnitřního prostoru i voněl pocitem "novoty".

Kolik za to dám?

Částka za tento komponent se může pohybovat v různých řádech korun. Je třeba si nejdříve určit priority, a to jestli budete investovat do kvalitního originálního dílu, nebo se spokojíte s tím, co objednáte někde v Číně za pár kaček.

U levných produktů z pochybných webů hrozí, že na páce nebudou sedět nebo jejich kvalita nebude zrovna dlouhodobá. Ale řekněme, že v průměru lze hlavici pořídit od 200 korun a výš.

Na co si dát pozor při výměně

Jak už to tak bývá, u starších modelů vozů to půjde snadněji, než u těch co právě vyjeli z výrobní linky. Stejně tak to nebude stejné u Fordu jako třeba u Citroënu. Co auto, to jiný návod. Dost záleží také na tom, jakým způsobem volíte řazení zpátečky. Někdy stačí páku jen stlačit dolů a posunout na příslušné místo, jiné páky ale mají zobáčky na hlavici a další posuvné kolečko.

Z toho lze odhadovat, že například u Hyundai se zobáčkem bude možná problém s rozebráním a výměny hlavice, právě kvůli danému zobáčku k povolení zpátečky. V některých případech se tedy vyplatí raději dát na profesionály a nechat hlavici vyměnit v autorizovaném servise. Případně se zeptejte, jestli komponent půjde vyměnit v rámci záruky na vůz.

Při výměně za novou hlavici dávejte pozor, abyste si nový kus ještě před nasazením nepoškodili nebo nepoškrábali, pak by celá výměna byla k ničemu. A mohli byste začít znova.

Samotná výměna hlavice

Jestliže máte auto vyrobené do roku 1980 a starší, pak máte poměrně vyhráno, protože ve většině případě šlo hlavici z páky pouze vyšroubovat a poté zase našroubovat tu novou. U některých aut po roce 1980 šly hlavice vytáhnout - tzv. je vyškubnout a narazit ty nové, ale časem se vše tak nějak začalo komplikovat. 

V případech novějších modelů aut bude zapotřebí do procesu zakomponovat i šroubovák pro lepší povolení hlavice a v jiných případech zase musíte odmontovat i rámeček kolem páky, ten může držet buď pomocí šroubů nebo na zámečky, ze kterých je potřeba ho vycvaknout a vyměnit to celé. Při nasazování nové hlavice je pak nutné stáhnout svorku a usadit rámeček zpět.

Radíme ale, abyste nic nedělali moc přes sílu, protože pak byste si mohli při zdánlivě banální výměně poškodit ještě další komponenty kolem řadící páky nebo řazení samotné. Což by nakonec bylo o mnohem více nákladnější než pouhá výměna hlavice.

Zdroj médií: redakce
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články