PRÁCE 🧰

Průběžné placení za systémy v autě je způsob, jak si automobilky zajistí stálé příjmy

11. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V poskytování různých služeb, typicky softwaru, už se stalo standardem platit za licenci ne jednou, ale průběžně. Tento trend se pomalu posouvá i do automobilového průmyslu.

Placení za dodatečné funkce aut

Apple CarPlay? Jistě, zaplaťte!

Poslední zhruba rok dva se v médiích objevují nejrůznější články plné nářků nad tím, jak si automobilky brousí zuby na peněženky motoristů a budou je nutit platit za používání něčeho, co si už koupili. Typicky se zmiňuje například vyhřívání sedaček, Apple CarPlay nebo adaptivní tempomat. Jsou to věci, které řidič nepotřebuje každý den, ale třeba ty vyhřívané sedačky se používají hlavně v zimě.

Nejvíce je s tímto trendem spojována německá automobilka BMW, která zpoplatněné funkce uvedla do praxe. Když se budete pídit po tom, proč tomu tak je, dostanete s velkou pravděpodobností odpověď, že je to trend, dost možná, že to zákazníci vyžadují. Pravda je samozřejmě asi trochu někde jinde – automobilka se spíš snaží si zajistit do budoucna příjem. Když se na celou situaci podíváme trochu z nadhledu a dáme si věci do kontextu, dojdeme k tomu, že je to spíš příjem, který má nahradit příjem jiný.

Elektromobily servis moc nepotřebují

Aktuálně totiž celá Evropa směřuje směrem k elektrické budoucnosti. Nebudeme tu úplně pitvat, nakolik je to nesmyslná snaha a jestli je vůbec rozumné takto direktivně řídit průmysl, na kterém stojí ekonomika nejedené země EU. Podívejme se na to o něco logičtěji - elektromobily, ať jsou jaké jsou, mají jednu obří výhodu. Jsou totiž docela dost spolehlivé. Automobilka vám vůz prodá a následné servisní prohlídky se omezí na kontrolu karoserie, kontrolu stavu akumulátoru a vyčištění bubnových brzd. Jasně, vymění se kabinový filtr za tři stovky. Žádné oleje, za hodinku jedete domů.

Koupíte-li si spalovák, čekají vás v první řadě výměny oleje, po čase svíček, pak rozvody a dá-li pánbů, tak se prodejce může po čase radovat, když vám klekne automatická převodovka nebo turbodmychadlo. Zkrátka automobilce z vás v průběhu času pořád něco málo kape a jednou za čas kápne o něco víc. Když se po záruce vybodnete na autorizák a budete si vůz opravovat sami v garáži, pořád je docela solidní šance, že si koupíte originální náhradní díly.

Co nahradí platby za výměny oleje?

A teď přijde Brusel a ze dne na den přepne na elektromobilitu. Peníze kapající ze zákazníků přestanou proudit automobilkám a ty budou odkázány na to, kolik toho prodají. Nedej bože, kdyby se objevila možnost nechat si externí firmou repasovat akumulátor... Automobilkám reálně hrozí, že přijdou o příjem, respektive o jeho část. Už teď se tak snaží své zákazníky naučit platit za věci průběžně, nikoliv jenom jednou.

Jenže s tím, jak už víme, tak se vždy se snahou zpoplatnit software pojí i tendence toto zpoplatnění obcházet. U zmíněných BMW už se to víceméně daří, do budoucna bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak si s tím výrobci aut poradí. Může to nakonec dopadnout tak, že po záruční době si člověk nechá jednoduše řídící jednotku „cracknout“ a za využívání služeb přestane platit, namísto toho dá jednorázově vydělat nějaké třetí straně. Zabodovat také může značka, která se proti modelu průběžného placení ohradí a zákazníkům nabídne vše zdarma. Tak jako tak nás čeká nejen přechod k jinému druhu mobility, ale změní se i způsob, jakým za ni platíme.

Zdroj info: BMW, motor1, autoexpress.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články