PRÁCE 🧰

Oprava autobaterie se kdysi dělala peroxidem vodíku

10. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

V diskusích pod našimi články sem tam někdo zmínil něco o tom, jak se dříve autobaterie opravovaly. Zaujalo nás to natolik, že jsme se rozhodli tomuto tématu blíže věnovat.

Oprava autobaterie

Oprava akumulátoru je obvykle možná

Ve chvíli kdy zjistíte, že autobaterie je nefunkční, je na místě základní diagnostika. K té vám postačí změřit napětí na pólech a zamyslet se nad minulostí daného akumulátoru. Ležel dva roky bez povšimnutí v garáži? Sloužil před tím deset let v autě? Nebo jste ji koupili jako novou, zapomněli a po třech letech při úklidu jste na ni narazili? Není od věci dát si věci do kontextu, pokud vyhodnotíte, že ještě baterie letitá není, tak změřit napětí a autobaterii zkusit nabít.

Měření napětí doporučujeme z toho důvodu, že levnější automatické nabíječky mají trochu problém zahájit nabíjení baterií s napětím třeba pod 6 V. Zkusit můžete i nabíjení klasickou nabíječkou s regulovatelným proudem. V případě té automatické stojí za zkoušku i režim regenerace, který by měl odstranit lehkou sulfataci. Se silně zasulfatovanou autobaterií ale nezmůže vůbec nic a pravděpodobně vyhodnotí akumulátor jako zničený, odmítne nabíjet a bude signalizovat chybu.

Nabití do plna však neznamená automatickou výhru. Je potřeba autobaterii zatížit. Nedisponujete-li zátěžovým testerem, tak ji prostě nechejte nějakou dobu sloužit v autě a průběžně, třeba každý druhý den, měřte napětí na pólech. Pokud je akumulátor zdravý, měl by držet napětí při každodenním provozu nad 12,6 V.

Oprava autobaterie peroxidem vodíku

Tohle nás popravdě zaujalo hodně. Jeden čtenář nás navedl – kdysi opravovali v práci staré olověné baterie peroxidem vodíku. Prý se musí vylít elektrolyt, vypláchnout články vodou, naplnit baterii novým elektrolytem a pak velmi opatrně přidávat do elektrolytu peroxid vodíku. Ten má údajně uvolnit sulfataci z desek a baterie pak normálně funguje, drží napětí jak nová.

Popis vynálezu k autorskému osvědčení č. 271 768

Celé to způsobilo spíš pousmání, jsme holt mladší generace a podobné pokusy a „babské rady“ jsme zvyklí bráti s rezervou. Úsměv nám ztuhl v okamžiku, kdy jsme vypátrali jakousi patentovou přihlášku z doby, kdy jsme bratry Slováky ještě tvořili federaci. Patent pracoval s odstraněním sulfatace pomocí peroxidických sloučenin, přidávaných do elektrolytu, takže uznáváme, že na tom skutečně asi něco bude. Reálné zkušenosti s tím však nemáme a popravdě se nám do chemických pokusů nechce příliš pouštět. Oceníme však v komentářích zkušenosti starších a zkušenějších motoristů, kteří to měli někdy šanci vidět na vlastní oči.

Oprava kontaktu autobaterie

Velmi zřídka se může vyskytnout problém se studeným spojem, kdy při zahřátí autobaterie prostě z ničeho nic přestane fungovat. Tuto opravu lze svěřit odborné firmě, stejně jako profesionální desulfataci. Pomocí docela drahých přístrojů lze totiž i opravdu silnou sulfataci vyřešit, otázka je, jestli se to vyplatí a není lepší koupit spíše novou baterii.

Kdy končí možnosti opravy?

Teoreticky je autobaterie na konci své životnosti ve chvíli, kdy se jí začnou rozpadat desky. To je začátek nevyhnutelného konce, protože oprava už by opravdu vyšla dráže než akumulátor nový. Rozpad desek způsobí pokles výkonu i kapacity autobaterie a ve finále i její zkrat, protože olovo propadne na dno a tam časem propojí dvě sousední elektrody do zkratu.

Zdroj info: autoaku, autoexpress.
Zdroj médií: Depositphotos, malvoda.cz – popis vynálezu k autorskému osvědčení č. 271 768.

Podobné články