Olejové filtry: Jaký koupit a podle čeho vybírat?

30. 3. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

K tomu, aby motorový olej dobře plnil svou funkci, je potřeba mít i filtr, který bude fungovat tak, jak fungovat má. Bez filtru můžete mít olej jaký chcete, ale nepotrvá dlouho a mazivo začne velice rychle degradovat.

Jak vybrat olejový filtr

Mazání motoru totiž funguje tak, že čerpadlo nasává olej a žene ho právě ze všeho nejdřív přes filtr. Ten zachytí nečistoty a dál jde skutečně jen kapalina bez mechanických částic. Takto to vypadá v ideálním případě. V praxi má samozřejmě filtr nějakou životnost a postupem času se zanáší. Jakmile znečištění dosáhne určité úrovně, začne ty menší nečistoty propouštět a navíc klade cirkulujícímu oleji odpor a snižuje se tlak mazání. Pokud tlak poklesne pod určitou hodnotu, může začít svítit kontrolka a je třeba okamžitě zastavit, protože hrozí poškození nedostatečně mazaného motoru.

Prodloužený interval je pro filtr problém

Filtr by se samozřejmě měl měnit při každé výměně oleje. To znamená ideálně po 15 tisících kilometrech. U prodloužených intervalů výměny se hodně řeší, jestli to vydrží právě olej. Přitom se málokdy řeší, jak je na tom po tak dlouhé době právě filtr, který toho už bude mít opravdu dost. I proto je rozhodně pro motor lepší, držet se konzervativnějšího intervalu výměny a ten klidně ještě zkrátit na 10 tisíc kilometrů v případě namáhanějších motorů.

Vybírejte olejové filtry v nabídkách e-shopů

S pouzdrem i bez

Správný filtr bychom měli vybírat v první řadě podle kompatibility. To znamená, že musí přesně sedět na daný vůz. Základní druhy známe v podstatě dva. V prvním případě se mění jenom vložka, která se zasune do pouzdra a to se poté uzavře víčkem. Druhým typem je tzv. spin-on filtr, který obsahuje stejnou vložku, ale vyměňuje se celý i s pouzdrem. To v sobě integruje i zpětný ventil, aby se filtr nevyprázdnil, když se vypne motor a čerpadlo, případně obtokový ventil, který zajišťuje mazání při studeném motoru, případně při ucpání filtru (eliminuje se tím pokles tlaku mazání popsaný v úvodu).

Neberte papírový

Dalšími rozdíly jsou rozměry a pak také samozřejmě značka. Ty levnější "no name" filtry jsou bohužel často vyrobené jen z tvrdého papíru a jejich schopnost filtrovat malé nečistoty není nijak slavná už na začátku po montáži. S časem rychle klesá a o to déle pak po startu trvá, než se vytvoří potřebný tlak oleje a po tu dobu samozřejmě motor není ideálně mazán. Značkovější výrobky většinou používají lepší materiál, který zajistí dobrou průchodnost oleji, takže hned po startu je tlak dostatečný a lubrikant se dostane všude tam, kam potřebuje velmi rychle. V případě spin-on filtrů je u těch lepších filtrů také zaručena správná funkce zpětného a obtokového ventilu. U levnějších nemusí ventily fungovat přesně tak, jak je třeba.

Nejlevnější olejové filtry splašíte za cenu kolem stokoruny. V případě originálních je to zhruba dvojnásobek, téměř vždy se ale s přehledem vejdete do pětistovky. Jestli chcete svému autu dopřát to nejlepší, tak zrovna u této komponenty se nejedná o nijak drahou záležitost. 

Zdroj médií: Pixabay.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články