Ochranné spreje a nástřiky podvozku: jak fungují a co to stojí?

Zimní období dává autům zabrat, zejména pak jejich protikorozní ochraně. Napadení vozu rzí lze však účinně zabránit. Není to zadarmo, ale vyplatí se to.

Ochranné spreje a nástřiky podvozku: jak fungují a co to stojí?

Dříve byla protikorozní ochrana jednoduchá. Žádná nebyla. Auta měla plechy, které nepřipomínaly svojí tloušťkou alobal a tak trvalo dost dlouho, než se kovomorka prokousala skrz. Kdo se jí chtěl bránit, jednou za čas ji ocelovým kartáčem odstranil a na exponovaná místa nanesl dle nejrůznějších rad buď olej (podle hesla "Co je mastné, to nerezne"), gumoasfalt nebo jiné podobné prostředky. Dnes se k problematice přistupuje trochu odborněji a motorista má na výběr z celé šíře možností.

Se snižováním spotřeby se vozy neustále odlehčují a s tím se pojí i používání tenčích plechů. Ty ale většina automobilek už dnes zvládá povrchově upravit tak, že skutečně neproreznou. Problém se tak týká už převážně jen podvozku a prahů. Kamínky odletující od vozovky, sůl a vlhkost dávají těmto částem zabrat.

Nejvíce dostává v zimě zabrat podvozek. Je vystaven soli a vlhkosti

Zabránit se tomu samozřejmě dá a s moderní chemií i poměrně efektivně. Důležité je nejdříve rez odstranit a pak teprve nanášet ochranné prostředky. Kdo ji jen uzavře, i pod sebelepší materiál, spláče za pár let nad výdělkem a bude řešit díru skrz na skrz. Vodě je nejlépe v dutinách odkud se pomaleji odpařuje. Navenek vše vypadá v pořádku a o to větší je potom nepříjemné překvapení. Typicky se jedná o prahy, zejména za zástěrkami, kde se krom vlhkosti usazuje i písek a drobné nečistoty. Ideální tedy je řešit celou věc komplexně a ochránit jak vnějšek, tak veškeré dutiny.

Nejlevnější a rozhodně ne špatnou možností jsou nejrůznější spreje. Zde je tolik možností, že jejich kompletní výčet by vydal na samostatný článek. Platí pravidlo, že lepší levná a méně kvalitní ochrana je pořád lepší než žádná ochrana. Doporučíme však vybrat takový prostředek, ke kterému je přibalena i hadička. Dostanete ho tak lépe do nepřístupných míst. Před nanesením je ale samozřejmě nutné, aby byl vůz suchý a bez rzi.

Nechat si podvozek a dutiny ošetřit od profesionálů je nejdražší, ale také nejúčinnější možnost

Pak existuje i možnost, nechat si celé auto takto ošetřit od profesionálů. Ti vědí, co dělají a mají potřebné vybavení. Je to asi zdaleka nejdražší varianta. Kompletní ošetření podvozku a dutin vyjde na 6-14 tisíc korun a trvá klidně i tři nebo čtyři dny, podle velikosti vozu. Materiál je ale nanášet pod tlakem, perfektně přilne a poté stačí jen jednou za tři až pět roků nástřik obnovit. Toto se vyplatí zejména u veteránů nebo nových vozů. Nemá smysl investovat takovou částku do auta, které je na konci své životnosti. Stejné platí pro auta, kde již rez postoupila do pokročilejšího stádia. Tam je lépe nejprve napadené díly vyměnit, či vyvařit a pak až řešit jejich vnější ochranu.