PRÁCE 🧰

Existují ještě motory bez filtru pevných částic?

15. 1. 2021 3 min. čtení diskuze (0) Technologie

Dnes na automobil bez filtru pevných částic narazíte zcela ojediněle. Nejen kvůli stále se zpřísňujícím normám z EU, ale také kvůli přísným podmínkám při technické kontrole a emisích. Pokud zvažujete koupi automobilu bez DPF, doporučujeme se poohlédnout po ojetinách. 

Existují ještě motory bez filtru pevných částic?

Co je DPF?

Filtr pevných částic (DPF – Diesel Particulate Filter) je zařízení v autě, které odbourává karcinogenní prachové částice z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem. Princip tohoto zařízení je v tom, že zachytává pevné částice na porézním materiálu, který je tvořen poloprůchodnými kanálky filtru.

Filtr je pak následně čištěn spálením sazí zachycených sítkem vysokou teplotou, které je dosaženo aktivní či pasivní regenerací.

Existují ještě motory bez DPF?

Pasivní a aktivní regenerace

Pasivní regenerace probíhá samovolně, při dosažení vhodných pracovních podmínek, kdy teplota motoru odpovídá teplotě výfukových plynů (350-500 °C). Teplota uvnitř filtru pevných částic umožní shoření zachycených částic. Tyto provozní podmínky (vyšší zatížení motoru) způsobují například setrvávání motoru ve vyšších otáčkách po delší dobu. Děje se tomu tak například při jízdě na dálnici.

Aktivní regenerace probíhá v případě, kdy nenastala regenerace pasivní a blíží se naplnění filtru. Probíhá po 300-1000 kilometrech, teplota plynů je pak uměle zvýšena na cca 600 °C. K tomu dojde i ke změně časování vstřiků motoru v kombinaci s vyšším přívodem paliva a aditiva, která podporují hoření. Pokud vhodné podmínky pro regeneraci nenastanou, je neustále odkládána, až dojde k nenávratnému zničení filtru. 

Existují ještě motory bez DPF?

Další rozšířené problémy s DPF jsou následující:

  • Cena - v roce 2010 se cena filtru pevných částic pohybovala od 13 000 Kč až do 140 000 Kč. V roce 2015 cena filtrů z druhovýroby klesla na úroveň 4 500 Kč.
  • Snížení výkonu - řidiči uvádí, že tato "ucpávka" ve výfukovém potrubí výrazně snižuje výkon motoru.
  • Životnost - u vozů Škoda je životnost DPF mezi 100-150 tisíci km.

Chybějící filtr pevných částic

Mnoho řidičů kvůli problémům, uvedených výše, DPF ze svého vozu často demontují. To, co si však neuvědomují je, že bez funkčního filtru pevných částic jejich vozidlo vypouští až o 90 % více sazí a jiných rakovinotvorných částic. Částice jsou tvořené často sírany, dusičnany, solemi a těžkými kovy a při vdechnutí zvyšují riziko výskytu rakoviny až o 40 %. Kvůli chybějícímu DPF jsou velmi často (i několikanásobně) překračovány povolné limity na přítomnost PM10 v ovzduší. 

Existují ještě motory bez DPF?

Řidiči často nechávají DPF repasovat u specializovaných firem, někteří se o to pokouší doma, aniž by si byli vědomi, že úmyslně vypouští karcinogenní částice nejen do vzduchu, ale i do odpadních vod. Podle odhadů odborníků jezdí v České republice až 1 milion automobilů s nefunkčním či zcela chybějícím filtrem pevných částic. 

Motory bez DPF (filtru pevných částic)

Dnes na automobil bez filtru pevných částic narazíte zcela ojediněle. Nejen kvůli stále se zpřísňujícím normám z EU, ale také kvůli přísným podmínkám při technické kontrole a emisích. Pokud zvažujete koupi automobilu bez DPF, doporučujeme se poohlédnout po ojetinách. Škoda Octavia II se v roce 2003 představila s motorizací 2.0 TDI-PD a ve výbavě neměla (osmiventilová verze jej už měla) filtr pevných částic. Bez DPF byly verze 103 kW s rozvodem 16V, označené jako BKD a BKP. Dále na bazarech můžete nalézt bez DPF také Hondu Civic 5D 2.2i-CTDI SPORT. Pokud hledáte vůz s pohonem 4x4 bez filtru pevných částic, vhodný bude SsangYong Kyron z roku 2007. V neposlední řadě lze také zmínit Hyundai Santa FE 2.2 s výkonem 114 kw z roku 2007.

Existují ještě motory bez DPF?

Zdroj médií: unsplash.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články