Kromě mechanických, hydraulických a elektronických komponent mají automatické převodovky i velmi prosté a efektivní řešení, jak si udržet olej čistý co nejdéle – magnety.
Magnety na špony v automatické převodovce zastávají úlohu podobou filtru
Články na téma péče o automatickou převodovku:
- Správné používání automatické převodovky v autě
- Co nedělat s automatickou převodovkou
- Jak prodloužit životnost automatické převodovky
- Jak se starat o automatickou převodovku, aby vydržela věčně
- Výměna oleje v automatu s proplachem či bez?
- Výměna oleje v automatické převodovce – postup
- Automatické převodovky a největší omyly s nimi spojené
- Magnety na špony v automatu - právě čtete
- Výměna oleje v automatické převodovce svépomocí
- Automatická převodovka – co s ní nedělat?
Jak převodovka, tak i třeba motor, generují při své činnosti nejrůznější kousky materiálu. Jedná se o kovové i nekovové částečky, které vznikají ponejvíce při zajíždění auta. Tehdy se totiž vymezují provozní vůle a drobné nepřesnosti na styčných plochách se musejí jednoduše obrousit. Trvá to třeba několik tisíc kilometrů a vše si v této době „sedá“. Ačkoliv to automobilky už dnes nedoporučují, je dobré zajíždění nového auta nepřeskočit a minimálně první zhruba dva tisíce kilometrů jezdit spíše vlažněji.
Aby nepořádek v převodovce necirkuloval
Automatická převodovka, kde se o sebe otírají ozubená soukolí, případně třeba řemen o řemenice (CVT převodovka), dává vzniknout otěrům. Ty se zachytí buď ve filtrech, kterých mívají samočinné skříně i více – typicky dva (jeden jemný a druhý hrubší), nebo v případě těch kovových částeček fungují skvěle magnety. Nezřídka bývají součástí právě filtrů a vyměňují se tedy s nimi. Jak známo, tak magnetická síla přitahuje magnetické kovy silou magnetického pole. Všechny kovové nečistoty a piliny, které kolem nich projdou, se tak na magnetech zachytí. V oleji tak zůstanou maximálně měkčí otěry třeba ze spojek, abrazivní kov v něm pořád dokola obíhat nebude.
I na magnet toho může být moc
Bohužel, magnety tuto úlohu nezvládnout plnit věčně. Po nějaké době, respektive nájezdu, se mohou zcela kovovými částečkami obalit a přestanou plnit svoji funkci. Je to velmi podobné, jako kdybyste u motoru vyměnili olej, ale zapomněli na výměnu filtru. Mazivo sice může být v pořádku, ale právě kovové otěry jsou tím, co se může dostat do míst s vysokým třením a tam způsobit rychlejší opotřebení. V případě automatických převodovek to znamená největší hrozbu pro ložiska.
Při výměně oleje v automatu se nicméně magnety kontrolují a dají se buď očistit, nebo vyměnit. Tím je zaručena jejich správná funkce. Převodovky, které najezdí čtvrt milionu bez výměny budou mít jednak olej už do značné míry degradovaný, navíc i magnety budou pravděpodobně krásně „rozkvetlé“ kovovými pilinami.
Magnety v automatické převodovce a jejich funkce
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.