PRÁCE 🧰

Má smysl kupovat ojetý hybridní vůz?

24. 9. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o hybridech Výběr hybridního auta Koupě hybrid auta

V nabídkách autobazarů se čím dál ve větší míře objevují ojetá auta s hybridními motorizacemi. Ať už se jedná o plug-in hybrid nebo jen klasický „malý“ hybrid, pro určité skupiny zákazníků má smysl o nich uvažovat.

Ojetý hybrid - má smysl jeho koupě?

Po koho jsou hybridy?

Předně je dobré definovat, komu hybridní auta přinesou výhody. Tak předně jsou to ti, kteří jezdí často po městě a jeho blízkém okolí. Výhodu pohonu spalovákem doplněného o menší nebo větší baterii a jeden či více elektromotorů smazává hlavně dálnice, kde se naopak zátěž v podobě akumulátoru stává nevýhodou. Hybridním vozům vyhovují změny rychlosti, kdy mají šanci při brzdění rekuperovat a při zrychlování uloženou energii vydat a tím snížit spotřebu klasického paliva (nejčastěji benzínu). Spotřeba může hravě klesnout někam ke 3-4 litrům na sto.

Pozor ještě na trochu specifickou skupinu aut. Plug-in hybridy v bazarech naleznete také a jejich nesporné pozitivum je, že na vzdálenosti zhruba 30-70 kilometrů umějí jezdit čistě na baterie. Mají velké akumulátory, které poskytnou takto velkorysý dojezd, po jehož překročení se zapojí do činnosti spalovací motor a vůz může pokračovat dál s jeho využitím. Plug-in hybridní řešení představuje úsporu pro ty, kdo většinu cest objezdí na baterie a na delší vzdálenost se zapojením právě spalováku. A pak je tu ještě možnost výhodnějšího parkování třeba v Praze. I to je pro spoustu lidí motivace pro pořízení ojetého plug-in hybridu.

Jak vybírat hybrid a plug-in hybrid z bazaru?

Pokud jste tedy došli k názoru, že hybridní vůz je to pravé, na plochách autobazarů i v nabídkách nejrůznějších inzertních portálů na internetu naleznete spoustu hybridů i plug-in hybridů. Jak se nespálit při výběru?

  • Největším nepřítelem je pro ojetý hybrid čas. Akumulátor vydrží bez problémů nabitý třeba měsíc, dva. Problém nastává, když auto stojí delší dobu, navíc třeba přes léto. Teplo totiž urychluje chemické reakce, které v baterii probíhají prakticky neustále (pokud nemá odběr, tak jenom velmi pomalu, ale probíhají). Vybití nevadí, ale problém je, když akumulátor nikdo jízdou nedobije. Pak začnou nevratné procesy, které trvale sníží jeho kapacitu.
  • Stav akumulátoru se dá prověřit přes OBD diagnostiku v autorizovaném servisu, kde vám na počkání řeknou, jak na tom je. Případně to můžete zkusit na místě pomocí jednoduché diagnostické aplikace do smartphonu (takto to funguje například u Toyoty Prius), která je schopna číst data o nabití baterie spalovacím motorem (zkrátka necháte proběhnout akumulátor jedním cyklem, při kterém se z diagnostiky načítají data o úbytku napětí na článcích, z toho se poté udělá přibližný odhad kondice baterie). Pro přibližnou představu to stačí. Nemáte-li ani jednu z možností, je tu varianta auto projet a sledovat, jak velkou vzdálenost je schopno čistě na elektřinu urazit. Porovnejte to s nějakým novinářským testem nebo tím, co udává výrobce a získáte velmi hrubý odhad kondice baterie. Plug-in hybridy zvládají ukázat dojezd čistě na baterii na infotainmentu nebo displeji před řidičem. Opět to můžete porovnat s tím, co udává výrobce. Pakliže má auto ujet na elektřinu 60 kilometrů, ale s plně nabitou baterií ukazuje jenom 20, je něco špatně.
  • Neděste se a nepředstavujte si, že hybrid z bazaru bude mít baterii po smrti. Drtivá většina automobilek používá velmi kvalitní trakční akumulátory, které vydrží s přehledem přes dekádu. Dvouleté hybridní auto ujede zhruba to, co ujet má. Postupem času však kapacita bude klesat, nicméně i třeba po osmi letech to bude stále třeba 70-80 %. Není tedy důvod se obávat ani pětiletých hybridních vozů.
  • Zajímejte se o to, jak dlouho auto stálo. Pakliže má zcela vybitou i 12V baterii a nejde nastartovat, bude to třeba půl roku, což už se i na trakčním akumulátoru jistě podepíše. Je-li vůz doložitelně vykoupený týden nazpět, není třeba mít obavy.
  • NiMh baterie se dají relativně levně u hybridů vyměnit, u zmíněné Toyoty Prius je to otázka cca 50 tisíc korun. Dražší jsou Li-Ion baterie, kde může cena přesáhnout i 100 000 korun za výměnu. U plug-in hybridů, které mají větší baterie to bude klidně i přes čtvrt milionu korun.
  • Krom stavu akumulátoru řešte i ostatní věci. Nechte si prověřit historii vozu třeba přes Cebii, hledejte místa po opravách, korozi a nesrovnalosti v servisní knížce. Hybridní auto z bazaru nemusí být nutně past, rozhodně se však vyplatí obezřetnost.

Zdroj info: electrek, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články