Má elektromobil skutečně nižší emise než spalovák?

4. 6. 2021 3 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

Velmi často diskutované téma - emise elektromobilů. Ona je to vlastně dost složitá otázka, a tak úplně jednoznačně na ni odpovědět nelze.

Má elektromobil skutečně nižší emise než spalovák?

Články na téma emise:

  1. Emisní zóny a ekologické plakety
  2. Emisní normy pro osobní automobily
  3. Emise elektromobilů - právě čtete

S elektromobily je ten problém, že čím víc budeme zjednodušovat, tím menší ty emise budou. Ano, lokálně jsou skutečně nulové a taková pražská magistrála by byla o hodně příjemnější (a tišší) místo, kdyby po ní jezdila jenom auta na baterky. Když se ale na věc podíváme o něco složitější optikou, tak elektromobil je třeba někde dobíjet. A v tu chvíli se dostáváme k otázce, jak emisně náročná je výroba elektřiny v České republice.

Energetický mix v ČR

Podíváme-li se na graf výše na podíl těch "emisně náročnějších" zdrojů na energetickém mixu u nás, tak vidíme, že největší podíl má hnědé uhlí, které společně s uhlím černým tvoří přes 50 %. Bezemisní zdroje energie jsou v menšině a energie z jádra pokryje s bídou třetinu. Jaderný reaktor je mimochodem velmi ekologický zdroj, ale výstavba elektrárny je extrémně náročná, dlouhá a ve velké míře do ní zasahují politické vlivy. U elektromobilů se tedy musíme ptát především na to, odkud pochází elektrická energie, kterou je nabíjíme.

Jestliže budeme domýšlet věci dále a začneme skutečně porovnávat, tak ani u spalovacích motorů nelze říct, že úroveň COvypouštěná z výfuku je konečná a definitivní. Někdo totiž musí palivo dovézt na čerpací stanici. Při tom samozřejmě tahač s cisternou produkuje emise. Ještě před tím musí někdo ropu vytěžit, transportovat, zpracovat... On celý ten řetězec je poměrně dlouhý a na každém kroku emisně náročný.

No jo, jenomže podobně je to i s elektřinou. Pokud si vezmeme ten nejhorší zdroj - uhlí, dojdeme také k tomu, že i to je nutné někde těžit, převážet ho, zpracovat... Ani solární panely nejsou tak čisté, jak někteří jejich fanatičtí obhajovači tvrdí, protože jejich výroba taky nějakou energii "sežere", nehledě na likvidaci. Podobně, ba dokonce z některých hledisek i o dost hůře, jsou na tom elektrárny větrné.

A půjdeme-li ještě víc do hloubky, tak můžeme zvažovat i výrobu a likvidaci, vlastně celý výrobní cyklus. Těžbu surovin, jejich transport, zpracování, další přepravu do továrny, energii potřebnou k montáži (zde opět záleží na jejím původu). Následně přichází na řadu provoz daného vozu, nějaký servis (u spalováku je třeba počítat třeba i s likvidací oleje při výměnách) a nakonec i likvidace samotného vozu. Zde jsou jednoznačně v nevýhodě elektromobily se svou velkou baterií, jejíž likvidace je dost náročná.

Samozřejmě existuje spousta studií, které potvrzují, že elektromobily jsou skutečně emisně čistší v celkovém životním cyklu, ale najdou se i studie, které přesně to samé zpochybňují. Vždy záleží na mnoha faktorech a univerzální pravda jednoduše neexistuje. Jinou emisní stopu bude mít Tesla provozovaná v Kalifornii, kam se nemusí přes půl světa auto dovážet a velký podíl tamního energetického mixu tvoří obnovitelné zdroje. A jiná porce COzase zůstane po tom samém autě třeba v Polsku, kde se drtivá většina energie získává z uhlí a auto se tam poveze z Číny nebo USA. Vždy tak je třeba podívat se na samotnou studii, pátrat po tom, co vše bere v úvahu a s čím vším počítá. Nelze dělat nějaké urychlené závěry.

Zdroj médií: Pixabay, MZP, ERÚ
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?