PRÁCE 🧰

Lze a jak zabránit selhání autobaterie?

13. 1. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Péče o baterii Auto-moto baterie a nabíjení Zimní sezóna Péče o autobaterii v zimě

Jako na potvoru to obvykle akumulátor vzdá v tu nejméně vhodnou chvíli. Buď na dovolené u moře, nebo v zimě na horách. Tak jako tak tomu lze do značné míry zabránit.

Prevence proti selhání baterie

Akumulátor samotný má jen málokdy nějakou závadu z výroby, obvykle je případné selhání způsobeno zanedbáním péče a liknavostí uživatele. Rozdíl mezi životností autobaterie, na kterou majitel auta kašle a mezi tou, o kterou je vzorně postaráno může být (a v reálu je) i několik let. Nehledě na to, že většinu problémů lze odhalit s předstihem a případně koupit baterii novou.

Vyvarujte se krátkých tras

Na opravdu krátké popojíždění, takové to typické "poskakování" po městě, kdy auto ujede pár kilometrů, není stavěný v podstatě žádný akumulátor krom těch v elektromobilech. Vůz s nezahřátým motorem, jezdí zejména v městském provozu energeticky na dluh. Úroveň nabití baterie tak postupně klesá a moc tomu nepomáhají ani stop-start systémy. Když se autobaterie vybíjí, dochází k sulfataci na elektrodách.

Krátkodobě to problém není - jakmile dojde k dobití, sulfatace zmizí. Trable to začíná být, je-li stav podbití trvalý, krystaly sulfátu ztvrdnou a vytvoří nevodivou vrstvu na elektrodě, se kterou v domácích podmínkách nikdo nic neudělá. Klesne tím baterii kapacita i schopnost poskytovat požadovaný výkon. Obojí má velmi neblahý vliv na její životnost. Jestliže už na krátké trasy jezdit musíte, pořiďte si nabíječku a akumulátor pravidelně dobíjejte.

Takto vypadá sulfatace - bílý povlak na desce

Kontrolujte její stav

Nemusíte si hned domů pořizovat speciální diagnostický přístroj. Postačí klidně multimetr. Za hraniční se dá považovat napětí 12,4 V. Jakmile je pod touto hodnotou, je to špatně a baterii byste měli co nejdříve dobít. A to opět buď nabíječkou, nebo prostě tím, že s autem vyjedete na delší cestu (50 km a více).

Kontrola napětí a stavu autobaterie

Zároveň je dobré čas od času zkontrolovat uchycení baterie a její svorky. Jestliže není správně upevněna, může se při silnějších otřesech uvolňovat aktivní materiál z mřížek, což je opět něco, co životnost rapidně zkracuje. Svorky, na kterých je oxidace mají vyšší přechodový odpor, což znamená zbytečné ztráty energie na cestě z akumulátoru do elektro soustavy, stejně jako při dobíjení alternátorem.

Neparkujte na slunci

Každá baterie trpí určitou mírou samovybíjení, která je závislá na teplotě. Čím vyšší teplota, tím chemické reakce probíhají rychleji. Mráz tedy paradoxně akumulátor snese lépe než tropy, ačkoliv obvykle právě v zimním období dochází k selhání autobaterie nejčastěji. Má to většinou plus mínus stejný důvod:

Letní cesta autem do Chorvatska, kde vůz stojí v letní výhni 14 dní bez nastartování, je typickým příkladem. Teplota pod kapotou může být v průběhu dne klidně i přes 50 °C. Baterie se postupně vybíjí a dochází k sulfataci, která pokryje aktivní materiál na elektrodách. Poslední den dovolené rodinka naloží auto, které pak nepříliš ochotně nastartuje. Dojedou domů, na dlouhé cestě se baterie dobije a vůz slouží bez problémů až do prvních mrazů, kdy si holt startér řekne o vyšší proud, aby pohnul ztuhlým motorem.

V ten okamžik nastane problém, baterie totiž vyššího proudu není z důvodu pokročilé sulfatace desek schopna. Otec rodiny pak proklíná výrobce třeba rok starého akumulátoru, netuše, že si za vše může sám. Stačilo prostě buď zaparkovat přes dovolenou někde pod střechou, případně autobaterii vyndat a dát ji do chládku.

Nejhorší tedy pro autobaterii není mráz, jak se spousta lidí domnívá, ale naopak vedra. V chladu se totiž zpomalí elektrochemická reakce a tím i samovybíjení. Však se také doporučuje dlouhodobě skladovat akumulátor v teplotách kolem 10° C.

Zdroj médií: Depositphotos, redakce.

Podobné články