PRÁCE 🧰

První svezení s novým Lexusem RX v ČR: Otevírá se novým zákazníkům a nás nadchl!

17. 3. 2023 5 min. čtení diskuze (0) Aktuality Lexus

S novým modelem RX přichází Lexus s revolučním balíčkem, kterým zaujme stávající i nové zákazníky a dost možná přinese novou dynamiku do segmentu luxusních SUV. Na prezentaci jsme projeli dvě největší novinky.

Lexus RX 450h+

V luxusním prostředí Chateau Mcely jsme měli možnost prvního svezení s novým Lexusem RX. Svezení to bylo velmi rychlé, a tak se omezíme především na jízdní postřehy. Luxusní SUV RX je pro Lexus klíčovým modelem. Jeho prodeje konstantně stoupají a od roku 1998 se prodalo více než 3,5 milionu kusů. V Evropě už se prodalo 300 tisíc vozů, jeho největším odbytištěm je však USA. Novinka má ale tento trend změnit. Jde tomu naproti už designem, který je oproti předchůdci více poevropštěný a na živo působí vážně dobře. Velmi vkusně kombinuje eleganci luxusu se sportovně agresivními prvky. K dispozici jsou navíc atypická barevná provedení, která nové RX odlišují od konkurence.

Nejsilnější a sportovní?

Teď už ale k jízdním dojmům. Hned ze začátku jsme skočili do vrcholného RX 500h, kterého se týkají největší novinky. Pod kapotou se totiž poprvé v historii značky objevilo hybridní ústrojí v kombinaci s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem o objemu 2,4 litru a novým pohonem všech kol DIRECT4. To ale není vše – na rozdíl od ostatních verzí, kde je motor tradičně párovaný s bezestupňovým e-CVT, je tady klasický šestistupňový měničový automat. To je jednoznačně krok, kterým se Lexus otevírá novým zákazníkům, kterým by třeba kombinace atmosférického motoru s bezestupňovou převodovkou nevoněla. Ukazují to už podepsané objednávky, které jsou ve většině právě na verzi 500h.

Lexus RX 500h

Lexus o své vrcholné variantě mluví jako o sportovní a podtrhává to tím, že ji exkluzivně nabízí pouze ve výbavovém stupni F SPORT, který sportovní charakter zdůrazňuje odlišnými nárazníky nebo mřížkou chladiče, v interiéru jsou pak sportovnější sedačky s výraznějším bočním vedením. Lexus ale u modelu RX pracoval i na zvýšení tuhosti karoserie, snížení hmotnosti, a především na technologii podvozku. Kromě širšího rozchodu kol o 15 milimetrů vpředu a 50 milimetrů vzadu, který je společný pro všechny verze, je varianta 500h standardně vybavena natáčením zadních kol nebo systémem vyrovnávající náklony karoserie v příčném, ale i podélném směru

Nebudeme zabíhat do detailů a suše konstatujeme, že to funguje, velmi dobře to funguje. S výkonem 273 kW a zrychlením z 0-100 za 6 sekund je RX 500h opravdu rychlé. Díky podvozku si ale nezákonnou rychlost udržuje i v zatáčkách. Briskní a přesné je řízení a do zad vás při tom, v režimu Sport možná až přehnaně moc, kope automatická převodovka. Podkres tomu dodává reproduktory zvýrazněný zvuk motoru. Ten ale naštěstí utichne v režimu Normal, kdy je na palubě dokonalé ticho – mimochodem i na tom inženýři usilovně pracovali a vyvinuli třeba kapotu potlačující hluk a vibrace. Pocit z jízdy je skutečně výrazně odlišný od ostatních modelů. Lexus se možná snažil vylepšeními udělat RX sportovnější, všechno to má ale jeden jediný důsledek. V novém Lexusu RX 500h si typickou zenovou atmosféru vychutnáte stále, jen to bude v ještě vyšší rychlosti.

Jen pro někoho

Na další nové zákazníky míří plug-in hybridní varianta RX 450h+, do kterého jsme přesedli z „pětistovky“. Láka na parkování v Praze zdarma a dojezd až 65 kilometrů čistě na elektřinu. V době naší jízdy už byla baterie samozřejmě vybitá, ale ve výsledku to bylo pozitivum. V tomto případě totiž 450h+ funguje jako klasický hybrid od Lexusu a nepřichází tak zásadní úbytek výkonu. Vlastně to bylo velmi příjemné auto. Samozřejmě byly znát chybějící „fíčury“ z vrcholné verze, ale i přes zřetelnější, ale stále velmi mírné náklony karoserie byla jízda v plug-in hybridní verzi velmi jistá, a i zde se změny na podvozku v dobrém podepsaly. Sladění převodovky e-CVT s dobře odhlučněným motorem je příkladná a logicky je jízda ve verzi 450h+ více laděná na komfort. Kdo ale nemá možnost domácího nabíjení a jízdu čistě na elektřinu příliš nezužitkuje, ten může v klidu sáhnout po lehčí základní variantě RX 350h.

Lexus RX 450h+

Zároveň jsme s verzí 450h+ měli možnost vyzkoušet jednu z funkcí nového proaktivního asistenta řízení. I bez zapnutého adaptivního tempomatu nad vámi drží ochranou ruku – data bere z radaru přímo ve vozidle i z mapových podkladů. Když to třeba přeženete s nájezdovou rychlostí do zatáčky, tak za vás dokáže auto citlivě zpomalit i když už v ní jste. Záda vám ale kryje i před ostatními vozidly, chodci či cyklisty. Celý zásah je plynulý, a ačkoliv si raději rychlost korigujeme sami, tak nás to zásadně nerušilo. Vypnout to samozřejmě lze.

Krátce zhodnotíme také interiér. Kvalitní materiály a inovovaný infotainment společný s ostatními modely Lexus jsou samozřejmostí. Kůže muže být dle aktuálních trendů práva či syntetická, nebo chcete-li veganská. Poloha za volantem je v obou verzích velmi dobrá a taktéž i výhled z kabiny. V druhé řadě sedaček nás zaujalo enormní množství místa pro nohy. I zásluhou širšího rozchodu zadních kol se pak podařilo navýšit objem zavazadlového prostoru – nově je to 612 litrů.

Lexus RX - interiér

Za kolik?

Základní motorizace 350h začíná na částce 1 790 000 korun. Za to dostanete hybridní ústrojí čtvrté generace s výkonem 180 kW (245 koní). Prostřední variantou je plug-in hybrid 450h+ s výkonem 225 kW (306 koní) a cenovkou začínající na 2 090 000 korunách. Za vlajkovou verzi 500h si připlatíte, cena začíná na 2 530 000 korunách. Už v základu ale máte velmi dobře vybavené auto oproti konkurenci, a to nemluvíme o výkonu 273 kW (371 koní). České zastoupení navíc hned od začátku přihazuje zvýhodnění 10 % pro hybridní, repektive 8 % pro PHEV verzi.

Na další skryté stránky nového Lexusu RX se zaměříme v klasickém týdenním testu.

Zdroj info: Autorský text, Lexus.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Lexus.

Fotogalerie (7 fotek)

Podobné články