PRÁCE 🧰

Láká vás svezení v nejbezpečnějším Volvu? Můžete ho mít mezi prvními

26. 1. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality Technologie Volvo

Volvo bylo vždy synonymem pro bezpečnost. Novinka v podobě modelu EX90 se nejen v tomto posouvá na zcela novou úroveň.

Volvo EX90 - nejbezpečnější SUV ve své třídě

O Volvu EX90 jsme už psali, věnovali jsme prostor jeho postupnému představení i technologickým vychytávkám. Nebude to první čistě elektrický vůz automobilky, ale bude otevírat novou éru a naznačuje směr, jakým se bude značka ubírat do budoucna.

Bezpečnost opět na prvním místě

Volvo EX90 přináší novinku v podobě lidaru. To je chytré zařízení skenující pomocí laserového paprsku neustále prostor před autem. Dozví se včas o všem důležitém, co se ve směru jízdy děje. O pneumatice ležící na vozovce vás tak s předstihem informuje, protože ji lidar vidí na 120 metrů. Chodec se ostřížímu zraku neschová ani na čtvrt kilometru. Kdyby se náhodou stalo, že na situaci včas nezareagujete, vyřeší ji za vás technika, například automatickým zabrzděním.

Volvo EX90 - systém lidar

Není to ale jenom lidar. Prostor kolem auta skenují i další senzory a kamery. Data tečou přes platformu Nvidia Drive, která je neustále vyhodnocuje. Aktualizace a vylepšení systému probíhají samozřejmě vzduchem, takže nemusíte nic řešit, vůz si sám přes 5G připojení vše stahuje i instaluje. S ohledem na technický základ auta je možné, že jednoho dne dorazí i update pro autonomní řízení, takže budete moci sundat ruce z volantu a cestu trávit třeba četbou.

Volvo EX90 - palubní deska

Volvo EX90 hlídá i své pasažéry

Každoročně se po celém světě stane několik případů, kdy roztržitý rodič zapomene dítě v zaparkovaném autě, což je pro potomka fatální, pokud k tomu dojde třeba uprostřed léta. Vývojáři z Volva přišli s inovací, která tomu umí zabránit. Celý vnitřek vozidla je snímán několika radary, jež rozpoznají i velmi jemné pohyby, například nádechy a výdechy miminka nebo psa. Pakliže byste chtěli z auta odejít a třeba ve spěchu by v něm dítě nebo zvířecí člen rodiny zůstal, odmítne se vůz zamknout a důrazně upozorní, že něco není v pořádku. Kdybyste i přesto nechali někoho uvnitř, zabrání Volvo EX90 nejhoršímu – nastaví automaticky klimatizaci na pokojovou teplotu a ta bude udržována až do úplného vybití akumulátoru.

Skvělá prostornost, dojezd i dynamika

Volvo EX90 stojí na platformě určené výhradně pro elektromobily. Těží z toho maximum a například pod přední kapotou se nachází úložný prostor, který k velkému kufru o objemu 655 litrů přidává ještě dalších 34 litrů. Uvnitř auta je prostor pro šest cestujících plus řidiče. Bez problémů tedy odvezete objemnější náklad či početnější rodinu.

Volvo EX90 - exteriér vozu

Velké SUV je taky docela rychlík. Z nuly na sto zrychlí za 5,9 sekundy, výkon má hodnotu až 503 koní a především je tu masivní krouticí moment 910 Nm, dostupný kdykoliv. Dojezd na jedno nabití je až 600 kilometrů, energie se ukládá do akumulátoru o kapacitě 111 kWh. Dobití nebude nijak zdržovat, je možné výkonem až 250 kW. Co to bude znamenat v praxi? Že z 10 % na 80 % nabití baterie se dostanete na rychlonabíječce za 30 minut. Než vypijete kávu a odskočíte si na toaletu, auto je připraveno polykat další kilometry.

Mrkající světla i špičkové audio

Přední světlomety jsou opět tvarované do nezaměnitelného tvaru Thorova kladiva. Rozdělené jsou na segmenty, které se vypínají a zapínají tak, aby neoslňovaly ostatní řidiče. Dálková světla tak můžete nechat zapnutá, přepínání na potkávačky řešit nemusíte, postará se o to elektronika. A mimochodem, světla umějí i jednu parádičku – při příchodu k autu na vás zamrkají.

Volvo EX90 - segmentová světla

Z příplatkové výbavy nemůžeme nezmínit prémiové audio Bowers & Wilkins. I zde ale Volvo zašlo ještě o něco dál a reproduktory jsou kromě obvyklých míst zabudovány i v hlavových opěrkách. Společně se technologií Dolby Atmos si užijete jistojistě perfektní hudební zážitek, navíc umocněný tichou jízdou elektromobilu.

Automobilka myslí i na udržitelnost

Volvo nechce jít slepě cestou elektrifikace, ale chápe udržitelnost komplexněji. V EX90 samozřejmě nenajdeme žádnou zvířecí kůži, namísto ní je tu materiál Nordico, který tvoří recyklované plasty, vinyl a korek. Běžný textil nahradilo čalounění tvořené ze 70 % polyesterem a ze 30 % vlnou ze zvířat žijících v podmínkách volného chovu. 

Volvo EX90 - interiér vozu

Dřevo použité na dekor palubní desky má doklad FSC, což znamená původ v udržitelném lesním hospodářství. Myslelo se i na takové detaily, jako jsou textilní koberečky, které jsou vyrobeny z recyklované příze. Hřát vás může i pocit, že celý vůz obsahuje 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů s biologickým původem.

Ocel s menší ekologickou zátěží

Jednou z největších zátěží při výrobě auta je ale karoserie. U běžných vozů to znamená až 35 % z celkové uhlíkové stopy, u elektromobilu je to „jen“ 20 %. Volvo se ale i s tímto snaží pohnout! Ve spolupráci se specializovanou ocelářskou společností SSAB vyvíjí způsob, jak při výrobě oceli nahradit koksárenské uhlí elektřinou a vodíkem vyrobeným z obnovitelných zdrojů. Mimochodem, u Volva EX90 je karoserie tvořena z 15 % z recyklované oceli.

Možnost přednostní objednávky

Zájemci o nové Volvo EX90 se mohou nezávazně přihlásit k odběru novinek. A ti, kteří to stihnou do 7. února, získají navíc možnost přednostní konfigurace a dodání vozu. Podmínkou této rezervace bude vratný registrační poplatek v částce 15 000,- Kč.

Zdroj info: Volvo.
Zdroj médií: Volvo.

Fotogalerie (7 fotek)

Podobné články